Foto: AFP/Scanpix

Ceturtdien virs Ukrainas notriektā Malaizijas lidmašīna nav pirmais gadījums, kad gaisā apšaudīta vai ar raķetēm notriekta civilā lidmašīna, bet tā ir viena no lielākajām traģēdijām aviācijas vēsturē.

Ir zināmi vairāk par 20 faktiem, kad, apzināti vai neapzināti, vai pilotu kļūdas dēļ, ielidojot slēgtās teritorijās, ir notriektas lidmašīnas ar miermīlīgiem pasažieriem. Šajā statistikā neietilpst gadījumi, kad gaisa kuģus ir uzspridzinājuši teroristi vai lidmašīna avarējusi sabotāžas rezultātā.

Pirmais reģistrētais pasažieru lidmašīnas notriekšanas gadījums noticis Otrā pasaules kara laikā. Padomju bumbvedēji "Il" 1940.gada 14.jūnijā notrieca nelielo "Junkers" lidmašīnu, kas bija ceļā no Tallinas un Helsinkiem. Bumbvedēji sašāva lidmašīnu un tā iekrita iekrita jūrā. Bojā gāja visi deviņi pasažieri un apkalpes locekļi.

Vēlāk fiksēti vēl daži līdzīgi gadījumi, kuros bojā gājušu skaits nebija liels.

Pirmais lielākais incidents notika 1955. gada 27.jūlijā, kad Bulgārijas iznīcinātāji "MiG-15" notrieca "Lockheed L-049 Constellation" četru propelleru lidmašīnu, kas lidoja no Vīnes uz Telavivu. Lidmašīna bija bez atļaujas ielidojusi Bulgārijas gaisa telpā, nepaklausīja bulgāru iznīcinātāju pilotu pavēlēm un tika notriekta. Incidentā dzīvības zaudēja 51 pasažieris un septiņi apkalpes locekļi.

Nākamais lielākais incidents fiksēts 1973. gada 21. februārī, kad Libānas lidmašīna ceļā no Tripoles uz Kairu gaisā saskārās ar sliktiem laika apstākļiem. Piloti kļūdas pēc ielidoja Izraēlas gaisa teritorijā, kur to uzreiz "pavadīja" divi "F-4 Phantom" iznīcinātāji. Tā kā lidmašīnas apkalpe atteicās nolaisties, iznīcinātāji atklāja uguni. Šajā traģēdijā dzīvības zaudēja 108 cilvēki, bet pieci, arī pilota palīgs, izdzīvoja.

1978. gada 3. septembrī un 1979.gada 12.februārī divas "Air Rhodesia" lidmašīnas virs Zimbabves notrieca Zimbabves Tautas revolūcijas armijas (ZIPRA) partizāni. Pirmajā gadījumā 18 no 56 pasažieriem izdzīvoja, taču desmit no viņiem vēlāk nogalināja partizāni. Savukārt otrajā gadījumā bojā gāja visi 59 pasažieri un apkalpes locekļi.

1980. gada 27.jūnijā Tirēnu jūrā iekrita "Aerolinee Itavia" lidmašīna, un bojā gāja 81 cilvēks. Oficiāli joprojām nav zināmi katastrofas iemesli, taču itāļu premjers Frančesko Kosiga notikušajā vainoja NATO gaisa spēkus. Tikai 2013.gadā Itālijas augstākā tiesa apliecināja, ka ir "neapgāžami" pierādījumi tam, ka lidmašīna notriekta ar raķeti.

Viens no skaļākiem lidmašīnas notriekšanas gadījumiem notika pirms 31 gada. 1983. gada 1.septembrī netālu no Sahalīnas pussalas padomju iznīcinātājs "Su-15TM" notrieca "Korean Air Lines" lidmašīnu ar 269 cilvēkiem (lidoja arī ASV kongresmenis Lerijs Makdonalds). Traģēdijā neviens neizdzīvoja, bet izmeklēšanā par vainīgo tika atzīts pilots, kurš kļūmes pēc ielidojis slēgtā gaisa telpā.

1988. gada 3.jūlijā, kad tuvojās Irānas – Irākas kara beigas, ASV jūras spēki ar "SM-2MR" zeme-gaiss raķetēm notrieca "Iran Air" lidmašīnu "Airbus A300", kas tobrīd bija ceļā uz Dubaiju. Vēlāk tika atzīts, ka ASV spēki lidmašīnu kļūdaini uzskatījuši par irāņu F-14 iznīcinātāju.

1993. gada septembrī dažu dienu laikā Abhāzijā tika notriektas trīs Gruzijas aviokompānijas "Transair Georgia" civilās lidmašīnas. Kopumā šajos incidentos dzīvības zaudēja 136 cilvēki.

Pēdējā lielākā traģēdija fiksēta 2001. gada 4.oktobrī, kad Melnajā jūrā iekrita lidmašīna, kas bija ceļā no Telavivas uz Novosibirsku. Lidmašīnu notrieca Ukrainas militāro mācību laikā no Krimas pussalas palaistā raķete S-200. Incidentā bojā gāja visi 66 pasažieri un 12 apkalpes locekļi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!