Neraugoties uz ieviesto aizliegumu smēķēt bāros un restorānos, kopējais cigarešu pārdošanas apjoms Igaunijā nebūt nav mazinājies. Gluži pretēji – vērojama pat pieauguma tendence, raksta "Eesti Päevaleht".
Avīze norāda, ka jūnijā ieviestais aizliegums smēķēt sabiedriskās ēdināšanas iestādēs pagaidām nav ietekmējis Igaunijas tirgu. "Tiesa, izdarīt secinājumus ir pāragri, ir pagājis pārāk īss laiks," sacījis tabakas izstrādājumu tirdzniecības kompānijas "Tobaccoland" pārstāvis Fredi Vīdiks.

"Scandinavian Tobacco", kas Igaunijā pārdod "Wall Street" un "Prince" cigaretes, izpilddirektors Juhans Mats sacījis, ka kompānijas pārdošanas apjoms Igaunijā pat ir pieaudzis. Pirmkārt, tas gan noticis uz konkurentu rēķina.

Kopumā valsts budžetā šā gada deviņos mēnešos ieņēmumi no akcīzes nodokļa par tabakas izstrādājumiem ir bijuši par 9,8% lielāki, nekā pērn attiecīgajā laika posmā. Pavisam no cigarešu un tabakas izstrādājumu pārdošanas akcīzes nodokļu veidā valsts kase ir papildinājusies par aptuveni vienu miljardu kronu (45 miljoniem latu).

Ņemot vērā vasarā ieviesto aizliegumu smēķēt sabiedriskās ēdināšanas iestādēs, šis skaitlis šķiet visai paradoksāls, jo akcīzes nodokļa tabakas izstrādājumiem iekasēšana parasti notiek ne pārāk aktīvi. Avīze norāda, ka pērn šis bija vienīgais nodoklis, kuru valsts iekasēja mazāk, nekā tika plānots.

Avīze arī raksta, ka citās Eiropas Savienības valstīs, kur arī ieviesti smēķēšanas ierobežojumi sabiedriskās vietās, situācija ir pretēja. Piemēram, no šā gada 1.jūlija smēķēšanas aizliegums stājās spēkā Lielbritānijā. Tur pirmajā mēnesī pēc aizlieguma ieviešanas pārdošanas apjomi, salīdzinājumā ar iepriekšējā gada attiecīgo laika posmu, samazinājās par 11,6%, liecina izpētes firmas "Nielsen" dati, bet šā gada augustā, salīdzinot ar gadu iepriekš, pārdošana samazinājās par 2,8%.

Igaunijā kopumā gada laikā tiek pārdoti vairāk nekā divi miljardi cigarešu jeb vairāk nekā 300 000 cigarešu dienā. Kopumā valstī vērojams pārdošanas apjomu pieaugums. Šā gada augustā tika pārdoti 184 miljoni cigarešu, 2006.gada augustā – 176 miljoni, bet vēl pirms gada – 165 miljoni.

Cigarešu tirdzniecībā ir vērojama arī neliela sezonalitāte – labā laikā smēķē vairāk, bet aukstā – mazāk. Tā, piemēram, šā gada janvārī pārdoti 149 miljoni cigarešu.

Nākamais cenu pieaugums cigaretēm gaidāms 2008.gada sākumā, kad tiks paaugstināts akcīzes nodoklis tabakas izstrādājumiem. Tādējādi iecienītās un lētās cigarešu markas "Wall Street" paciņa sadārdzināsies no 18 līdz 29 kronām (no 0,81 līdz 1,31 latam), bet augstākās klases "Marlboro", "Camel", "Kent" un "Prince" maksās ap 40 kronām (1,8 latiem).

Tabakas firmas brīdina, ka līdz ar to palielināsies kontrabandas cigarešu apjoms.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!