ASV miljonārs Gregs Bemiss plāno organizēt vēl vienu ūdenslīdēju ekspedīciju uz Baltijas jūrā nogrimušā Igaunijas prāmja "Estonia" vraku. Pirmo ūdenslīdēju ekspedīciju Bemiss, kas ir kaislīgs ūdenslīdējs, organizēja pagājušā gada augustā, lai pierādītu, ka kuģa nogrimšanu izraisījis sprādziens.
Bemiss patlaban cenšas panākt, lai tiktu atcelts vairāku valstu starpā noslēgtais līgums, atbilstoši kuram vieta, kur nogrimis prāmis, atzīta par bojāgājušo pēdējo atdusas vietu, ziņo Zviedrijas laikraksts "Expressen".

Intervijā laikrakstam Bemiss paziņojis, ka šis līgums ir pretrunā starptautiskajām tiesībām, un piebildis, ka viņš to gatavojas pierādīt ar starptautisko tiesību normām.

Sākumā Bemiss vērsies Somijas Tieslietu ministrijā, pieprasot atcelt līgumu. Ar šādu prasību viņš gatavojas vērsties arī pie citu līgumu parakstījušo valstu pārstāvjiem, ziņoja laikraksts.

Līgumu parakstījušas arī Latvija, Igaunija, Zviedrija, Krievija, Dānija un Lielbritānija.

"Es patiesi uzskatu, ka līgums, ar kuru tiek aizsargāta Igaunijas kuģa vraka apkārtne, ir nelikumīgs gan no starptautisko tiesību, gan jūras tiesību viedokļa," Bemiss sacīja intervijā laikrakstam.

Bemiss pauda šaubas par to, ka divām vai vairākām valstīm būtu tiesības aizliegt izmantot savu īpašumu starptautiskajos ūdeņos nolūkā pasargāt kuģa vraku.

Pagājušā gada augustā Bemisa sponsorētā ūdenslīdēju ekspedīcija no kuģa vraka atgriezās ar metāla paraugiem, lai pierādītu, ka 1994.gadā notikušo prāmja katastrofu izraisījusi bumbas eksplozija.

Taču metāla eksperti uz paraugiem neatrada spridzekļa pēdas.

Prāmis "Estonia" nogrima vētrā 1994.gada 28.septembrī. Kuģis bija ceļā no Tallinas uz Stokholmu. Prāmja katastrofā gāja bojā 852 cilvēki, tostarp arī no Latvijas.

Triju valstu ekspertu komisija, kas veica avārijas izmeklēšanu, paziņoja, ka kuģis nogrima, jo vētras laikā salūza tā priekšējās lūkas mehānisms un prāmī ieplūda ūdens.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!