Foto: AFP/Scanpix
Francijas aviosabiedrības "Air France" lainera, kas ar 228 cilvēkiem 2009.gada jūnijā iegāzās Atlantijas okeānā, piloti pieļāva virkni kļūdu, kas daļēji saistāmas ar nepietiekamu apmācību, piektdien paziņoja izmeklētāji.

Pilotu reakcija nebija pareiza, kad lidmašīnas "Airbus A330-200" ātruma sensori pārtrauca darboties un tā sāka zaudēt augstumu, jo viņi nebija pietiekami apmācīti, kā rīkoties situācijā, kad pārstāj darboties ātruma sensori, secinājusi Francijas civilās aviācijas negadījumu izmeklēšanas un analīzes birojs jeb BEA.

Piloti "oficiāli nekonstatēja augstuma zaudēšanu", lai gan trauksme skanēja gandrīz minūti, teikts BEA ziņojumā.

"Air France" nekavējoties pēc ziņojuma publiskošanas aizstāvēja savus pilotus, tomēr atzīstot, ka sistēma, kas ziņo par augstuma zaudēšanu, nestrādāja pareizi.

BEA ziņojumā norādīts, ka piloti nepamanīja, ka lidmašīna zaudē augstumu, jo ātruma sensori darbojās nepareizi jau kopš iepriekšējā reisa.

"Air France" pēc katastrofas Francijas kompānijas "Thales" ražotos ātruma sensorus savos "Airbus" lidaparātos aizvietoja ar jaunāku modeli.

Gan "Air France", gan "Airbus" saistībā ar katastrofu uzsākušas izmeklēšanu aizdomās par slepkavību bez iepriekšēja nodoma.

Šis ir jau trešais oficiālais ziņojums par lidmašīnas "Airbus A330" ar 228 cilvēkiem avāriju 2009.gada 1.jūnijā, veicot reisu no Riodežaneiro uz   Parīzi. Visi tajā esošie cilvēki gāja bojā, un tā kļuva par lielāko katastrofu  "Air France" vēsturē upuru skaita ziņā.

Pagāja gandrīz divi gadi kopš katastrofas līdz BEA izdevās šā gada aprīlī atrast Atlantijas okeānā lidmašīnas atlūzas un melnās kastes ar lidojuma datu ierakstiem, kā arī daudzu upuru mirstīgās atliekas.

Amatpersonas iepriekš uzstājušas, ka BEA savas izmeklēšanas secinājumos nemeklēs vainīgos kādā no iesaistītajām pusēm - pilotiem, lidsabiedrībai, lidmašīnas un aprīkojuma ražotājiem.

"BEA konstatē faktus un izsaka uz šiem faktiem balstītas rekomendācijas piektdien radiostacijai RTL teica vides un satiksmes ministre Natalī Kosjusko - Morisē. "To, kurš ir atbildīgs, noteiks tiesas," viņa uzsvēra.

Upuru ģimenes paudušas bažas, ka divu tik lielu Francijas korporāciju kā "Airbus" un "Air France" saistība ar notikušo var ietekmēt lietas gaitu.

"Ekonomiskie faktori izvirzās priekšplānā patiesības meklēšanai," teica upuru tuvinieku asociācijas līderis Roberts Sulā.

Glābēju uzreiz pēc katastrofas atrada 50 cilvēku mirstīgās atliekas, bet šogad tika atrastas vēl 104, kuras jūnijā nogādāja Francijā. vairāk nekā 70 cilvēku mirstīgās atliekas glābēji nav varējuši atrast.

"Air France" laineris ar 216 pasažieriem un 12 apkalpes locekļiem naktī no 31.maija uz 1.jūniju bija ceļā no Riodežaneiro lidostas Brazīlijā uz Parīzes Šarla de Golla lidostu, kad iekļuva vētras radītā spēcīgā turbulencē un nosūtīja vairāk nekā 20 automātiskus ziņojumus, ka cita pēc cita pārtrauc darboties visas lidmašīnas sistēmas. Pēc tam ar aviolaineri pārtrūka sakari un tas pazuda no radaru ekrāniem.

Lidmašīna  nogāzās pusceļā starp Brazīliju un Senegālu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!