Foto: Publicitātes foto
Vai mums būtu jānotic, ka tieslietu ministrs Gaidis Bērziņš atkāpies no amata tāpēc, ka viņam ir citāda izpratne par īpašumu nodošanu ebreju reliģiskajām un sabiedriskajām organizācijām nekā premjerministram Valdim Dombrovskim?

Piedodiet, bet tad būtu jānotic, ka rūdītais politisko aizkulišu manipulāciju veterāns Bērziņš piepeši trešdienas vakarā atskārtis sevi esam tik fundamentāli zooloģisku antisemītu, ka vairs nespēj pat tikai diskutēt par šo jautājumu.

2006.gadā Bērziņš kļuva par tieslietu ministru Aigara Kalvīša valdībā. Jāatgādina, ka tieši Kalvīša vadītā iepriekšējā valdība bija sagatavojusi ebreju kopienas īpašumu sarakstu un pat iesniegusi Saeimā likumprojektu par šo īpašumu atdošanu vai kompensēšanu. Saeima likumprojektu gan neatbalstīja, taču ne tāpēc, ka ministrs Bērziņš būtu draudējis atkāpties no amata.

2008.gadā Bērziņš bija tieslietu ministrs arī Ivara Godmaņa valdībā, kura vēlreiz (un tieši Tieslietu ministrijā) veidoja darba grupu ebreju kopienas īpašumu jautājuma risināšanai. To neatrisināja arī tajā reizē, taču ne jau tāpēc, ka ministrs Bērziņš būtu posies atkāpties.

Pašlaik šis jautājums atkal tiek apspriests, taču nav pat ne tuvu tādam iespējamo risinājumu līmenim, kādā bija bijis iepriekšējās reizēs. Vienkārši kārtējais premjerministrs kārtējo reizi uzdevis tieslietu ministram, kas ir tas pats Bērziņš, veidot kārtējo darba grupu. Un Bērziņš piepeši to vairs nevar izturēt?

Protams, ka ebreju īpašumi ir tikai iegansts, un, to vērtējot, nevajadzētu aizmirst, ka no Kurzemes ievēlētais Bērziņš jau sen tiek uzskatīts par Aivaram Lembergam draudzīgu politiķi. Īstais iemesls, kāds tas Latvijā tradicionāli mēdz būt politiskiem satricinājumiem, ir liela interese par lielu naudu. Vislielākā nauda pašlaik ir 600 miljonu eiro vērtajā vilcienu iepirkuma projektā. Var minēt, ka bezkaunīgi uztaisītais darījums, kas ne vienam vien laikam nodrošinātu stabilas miljonu dividendes turpmākos 30 gadus, nupat var arī pajukt. Un shēmotāji nu šantažē valdību ar prastu un zemisku antisemītismu.

Vilcieni aiziet?

Vilcienu iepirkums tiek dēvēts par lielāko finanšu darījumu Latvijas vēsturē. Finanšu ministrs Andris Vilks to nodēvējies par otru "zelta tiltu", ko Latvijai nevajagot. Valsts prezidents Andris Bērziņš ir paziņojis, ka uzņemties tik milzīgas saistības 30 gadus uz priekšu ir "vienkārši nepieņemami un muļķīgi".

Taču šādi vērtējumi no augstām valsts amatpersonām izskanējuši tikai pēdējā laikā, kopš šis iepriekšējo valdību, pareizāk, "zaļo zemnieku" un viņu patrona Lemberga kontrolētās Satiksmes ministrijas pārraudzītais darījums pēc Saeimas ārkārtas vēlēšanām pērnruden nonāca valdības uzmanības lokā. Un valdība attapa, ka parakstīšanai sagatavotais iepirkuma līgums atšķiras no sākotnēji konkursā uzvarējušā. SM ierēdņi brīdināja, ka Pasažieru vilciens ar Spānijas uzņēmumu CAF grasās noslēgt līgumu, kas "nav sabiedrībai izdevīgs" un kura "ekonomiskā atdeve ir negatīva". Tomēr valdība janvārī atļāva līgumu parakstīt — ar nosacījumu, ka tas tiks labots, lai atbilstu konkursa nolikumam pievienotajam projektam.

Līgums aprīlī tika parakstīts, taču nav stājies spēkā, kamēr to nav akceptējusi valdība. Ja tas nenotiks sešus mēnešus, oktobrī līgums automātiski izčākstēs.

Finanšu ministrija pēc jau parakstītā līguma izvērtēšanas maijā paziņoja, ka tas arvien neatbilst konkursa nolikumam un valdības mandātam. Turklāt parakstīts par spīti Eiropas Komisijas brīdinājumiem, ka izmaiņas ir pretrunā ar Eiropas Savienības iepirkumu principiem un Latvijai var nākties atmaksāt vismaz daļu no 100 miljonu ES līdzfinansējuma vilcienu iegādei.

Visa cepšanās un vārīšanās gan no politiķiem, gan no medijiem ir par šiem 100 miljoniem Eiropas naudas, tā ka varētu rasties iespaids — ja Latvija tos dabū, tad ar līgumu viss ir kārtībā. Taču, ja nenormāli dārgā darījuma kopējā summā ietilpst arī kukuļi un "otkati", tad tie pirmām kārtām ir līguma otrajā, 280 miljonu latu vērtajā daļā par vilcienu uzturēšanu 30 nākamos gadus. Tieši abu šo līgumu salikšana vienā ir vislielākais absurds. Tāpēc labākais risinājums būtu līguma pārtraukšana un jauna iepirkuma rīkošana. Dombrovskis ir licis manīt, ka arī viņam šāds risinājums šķiet pieņemamākais.

PV jaunā valde 11.jūnijā piedāvāja spāņu uzņēmumam jaunu, ar FM un SM saskaņotu līguma variantu. CAF paziņoja, ka domāšot divas nedēļas, vai tam piekrist. CAF un PV pārstāvju sarunas ir konfidenciālas, un pagaidām nav zināms, vai spāņiem pavisam konfidenciāli tiek piedāvāts piekrist ekonomiski saprātīgam darījuma variantam, kurā toties nebūtu jāmaksā nodevas "trešajām personām". Vai arī Latvijas puses pārstāvji cer, ka piedāvātais līguma variants CAF nebūs pieņemams. Vai arī — ka vienošanos neizdosies panākt līdz pat rudenim, un darījums nenotiks tāpēc.

Jebkurā gadījumā Bērziņa straujā demisija vedina domāt, ka šīs "trešās personas" izlēmušas ķerties pie radikāliem risinājumiem, lai piespiestu valdību samierināties ar viņu sashēmotajam maksimāli tuvu darījuma variantu.

Ciešanu čempionāts

Pirmdien Vienotība un Reformu partija koalīcijas sadarbības padomes sēdē uzsvēra, ka vēloties ebreju īpašumu restitūcijas jautājumu risināt "pakāpeniski un bez saasinājumiem", uzklausot visu pušu viedokļus un pārliecinoties par atbalstu Saeimā. Tomēr jau otrdien VL–TB/LNNK nosūtīja premjerministram vēstuli, kurā pārmet viņam koalīcijas līguma ignorēšanu.

Tā vien šķiet, ka "nacionālistu" kareivīguma eskalācijas īstos iemeslus uzzinājām trešdienas rītā, kad satiksmes ministrs Aivis Ronis LNT raidījumam "900 sekundes" pavēstīja, ka PV valde izstrādājusi alternatīvu gadījumam, ja Spānijas uzņēmums nepiekristu grozīt vilcienu iepirkuma līgumu. Jaunajā variantā Latvija iepirktu mazāku skaitu jau gatavu vilcienu un atteiktos no ambiciozajiem plāniem ražot vilcienus.

Tas laikam sagādāja tik milzīgas ciešanas Lemberga ļaužu brigadierim Saeimā Augustam Brigmanim, ka viņš vakarā TV3 ziņām pavēstīja: "Šajā pasaules karā kas visvairāk cieta? Latvieši!" Vēl pēc pāris stundām ciešanas vairs nevarēja izturēt un par demisiju paziņoja tieslietu Bērziņš.

Varbūt sagadīšanās, taču tieši trešdien presē parādījās norādes uz it kā noklusējumiem vilcienu sarunu galvenā vedēja Aigara Štokenberga amatpersonas deklarācijā. Satiksmes nozares pārraudzītājs Vienotībā Dzintars Zaķis bija rīkojies, protams, neglīti, mēģinādams nemaksāt pievienotās vērtības nodokli par auto. Tomēr interesanti, ka nākamais atmaskojamais nav pat Saeimas deputāts. Toties arī ir iesaistīts vilcienu iepirkuma lietā.

Bērziņa demisijai nav sakara ar ebreju, latviešu un citu tautu ciešanām Otrajā pasaules karā. Valdības ļodzīšana, izspēlējot šoreiz jau antisemītisma kārti, izskatās pēc rupjas šantāžas — vai nu būs vilcienu darījums, par ko visu tautību Latvijas nodokļu maksātāji turpmākos trīsdesmit gadus maksātu dažiem kungiem, vai nu Latvija būs valsts, kurā valdības gāž rasisti. Oligarhu maciņu pildīšanai "latviešu patrioti" gatavi sarūpēt valstij kaitējumu, kādu nevarētu cerēt nodarīt pat mūsu ļaunākie ienaidnieki.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!