Foto: Zigismunds Zālmanis (NIKON)
Rīgas VEF pret ULEB Eirolīgas klubu un vienu no spēcīgākajiem Krievijas klubiem Maskavas apgabala "Himki" ar Eiropas čempionu spāņu treneri itālieti Seržio Skariolo priekšgalā. "Arēnā Rīga" apmēram tūkstotis vai nedaudz vairāk skatītāju (cik to ierakstīts spēles protokolā – tā ir cita lieta un tas pat nav tik svarīgi, jo tā var mānīt tikai sevi). Rīgas "Dinamo" pret Novosibirskas "Sibirj" KHL čempionāta spēlē nākamajā dienā turpat "Arēnā Rīga" – 10 150 skatītāju bez jebkādas pierakstīšanas. Kā saka – sajūti atšķirību.

Kāpēc skatītāji nenāk uz basketbolu? Patiesībā šāds jautājums varbūt arī nemaz nav tik ļoti aktuāls, vienkārši mums iepriekš nebija komandas KHL (un nebija arī pašas līgas), nebija "Arēnas Rīga", bet vecajā Sporta pilī un Rīgas sporta manēžā Maskavas ielā vairāk par dažiem tūkstošiem skatītāju nemaz nevarēja sabāzt. Cita lieta, ka pašreiz netiek aizpildītas pat salīdzinoši nelielās, taču ērtās un pietiekami mājīgās  basketbola halles pilsētās, kur spēlē LBL komandas, kur tās aizvada arī BBL un Eiropas kausu spēles. Savulaik vecajā tautā par "Zilo putnu" sauktajā Gulbenes sporta namā nevarēja tikt iekšā, arī jaunajā hallē bija pilns skatītāju, kaut gan vairāk par tūkstoti to tur nemaz nevarēja būt. Labi, lai paliek Gulbenē, tur pašreiz nav tādas komandas, uz kuras spēlēm nāktu kaut vai pustūkstotis līdzjutēju, bet ja, piemēram, Liepājā uz pirmo šajā sezonā spēli pret čempionu "Baronu" atnāk tikai 400 skatītāju (pēc ieraksta spēles protokolā), ja knapi tūkstotis vai pat mazāk skatītāju nāk uz spēlēm pret Ventspili un VEF vai BBL spēlēm Valmierā, ja tikai apmēram pusotra tūkstoša skatītāju ir uz pirmo spēli savā laukumā FIBA "Challenge Cup" mačā Ventspilī pret Vācijas līgas vicelīderi, ja VEF nespēj piepildīt kaut vai centrālos sektorus "Arēnā Rīga" mačā ar Eirolīgas klubu, tad laikam kaut kas nav kārtībā. Atceraties, kā "gāza apkārt" savulaik veco "Metalurga" halli Liepājā LBL čempionāta spēlēs? Un kā nevarēja tikt zālē Valmierā? Nebija vairāku tūkstošu skatītāju, tik daudz to nemaz ne vienā, ne otrā vietā nevarēja būt, bet kāda bija gaisotne...

Vislabākā reklāma un vislabākais veids, kā var piesaistīt skatītājus, tās ir komandas uzvaras. Tas ir viens no objektīvajiem iemesliem, kāpēc, piemēram, skatītāji nenāk uz VEF spēlēm. Ko tad "vefiņš" no tā sauktajiem klubiem ar vārdu ir uzvarējis? Diezin vai ukraiņu "Azovmaš", turklāt pašreiz neveiksmīgi spēlējošu Ukrainas līgā, un igauņu "Kalev" var saukt par klubiem, kuru nosaukums vien jau ir brends, kas piesaista skatītājus pat bez īpašas pretinieka reklamēšanas (sen jau ir par maz, pateikt vai kā citādi paziņot, ka mūsu nosacīti A, B vai C komanda tajā un tajā dienā tur un tikos spēlē ar to vai citu pretinieku). Ne tikai basketbolā, bet arī nevienā citā sporta spēlē neviens šodien mums nevar piedāvāt KHL turnīram līdzvērtīgu klubu turnīru ar tik daudzām pasaules līmeņa zvaigznēm pretinieku rindās. Plus vēl mūsu pašu komanda Rīgas "Dinamo" šajā turnīrā spēlē sekmīgi un līdz ar to ir vēl viens objektīvs iemesls, kāpēc pārējie paliek hokeja ēnā. VTB basketbola līga, kā redzam, vismaz pagaidām neko nespēj glābt, uz tās spēlēm arī Krievijā nenāk vairāk par 2-3 tūkstošiem skatītāju, tas ir tikai viens no turnīriem, kuros piedalās spēcīgākie klubi un arī tāpēc tas nespēj kļūt par lielāko publikas piesaistītāju.

Pagājušo sestdien, kad VEF uzņēma Maskavas apgabala "Himki" komandu, nekādu citu ar šo spēli konkurētspējīgu pasākumu teorētiski Rīgā un visā pārējā Latvijā nebija, taču skatītāju "Arēnā Rīga" nebija vairāk kā iepriekšējos mačos... "Himki" ir brends?  Vēl nav (ja nu vienīgi Krievijā), toties komandas galvenais treneris un vairāki tās spēlētāji ir brends, kas varētu piesaistīt krietni vairāk skatītāju, bet... Kādam vajadzētu to arī pasniegt. Iestāstiet savam potenciālajam skatītājam, pārlieciniet to, kāpēc uz šo spēli un uz šo pretinieku ir jāiet! Ko aizraujošu un interesantu tajā spēlē varēs redzēt un par ko varēs nožēlot, ja paliksi mājās. Tas ir subjektīvais iemesls - proti, ziņu trūkums par pretinieku, neprasme vai nevēlēšanās pasniegt to un spēles intrigu, kāpēc skatītāju tamlīdzīgās spēlēs nav kaut vai trīs tūkstoši (tribīnēs nevis protokolā). Tas pats attiecas arī uz pārējām komandām un jebkura cita līmeņa spēlēm, attiecīgi līmenim arī pasniedzot gaidāmo maču. Ar vienu vai dažām šādām akcijām skatītāju skaits uzreiz nedubultosies, taču interese par gaidāmo spēli būs pavisam cita, bet tikai ar spēles (tas un tad, tad un tad, tur un tur pret to un to) izziņošanu skatītāju skaits nepalielināsies ne par 50-60 cilvēkiem. Vēl viens subjektīvs iemesls - kolorītu un atraktīvu leģionāru trūkums pašu komandās. Tam pašam VEF pašreiz pietrūkst kāda spēlētāja, uz kuru publika nāktu īpaši (piemēram - kā savulaik uz Kērtisu Miledžu ASK sastāvā) un kurš viens pats piesaistītu prāvu pulciņu līdzjutēju. Janičenoks, S.Valters, Bērziņš un citi labākie pašmāju basketbolisti savu artavu dod un papildus interesi rada, taču ar to vien - kā izskatās - laikam ir par maz. Un, protams, vajadzīgas uzvaras. Ja VEF būtu izdevies pārspēt "Asseco Prokom" vai "Himki", kaut vai to pašu Nimburku, tad uz nākamo spēli skatītāju būtu vairāk, nāktu vēl uzvara - nāktu atkal vairāk skatītāju un tā pamazām tas skatītāju skaits pieaugtu. Atcerēsimies, kā pērn arī uz "Dinamo" spēlēm KHL čempionātā nāca 4-5 tūkstoši skatītāju, kad komandai bija neveiksmju posms, kaut gan "Dinamo" jau nu gan kā pašreiz neviens cits mūsu klubs prot pasniegt savas spēles, savus pretiniekus un visādi citādi piesaistīt līdzjutējus. Nav viena iemesla, kāpēc basketbolā pat uz augsta ranga turnīru spēlēm un augsta līmeņa pretiniekiem nāk tik salīdzinoši maz skatītāju. Tie ir vairāki un visi - vienlīdz svarīgi.

Redzēsim, kas būs 13. janvārī, kad "Arēnā Rīga" spēlēs Kauņas "Žalgiris" - komanda, kurai nekāda papildus reklāma nav vajadzīga. Tajā dienā lielā hokeja nav, dinamieši spēlē dienu iepriekš ar Maskavas "Spartak". Vai atkal būs tik pat liels kontrasts kā nupat sestdien un svētdien?

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!