Foto: Privātais arhīvs
Latvijas tirdzniecības un rūpniecības kameras Enerģētikas komitejas vadītājs Kaspars Osis rakstā "Kādēļ jaunie elektrības sadales tarifi ir brāķis?" pauž uzskatu, ka AS "Sadales tīkls" ar jaunajiem tarifiem nav sasniedzis publiski izvirzīto izmaiņu mērķi, to pamatojot ar faktu, ka SIA "Baltcom", kam ir atsevišķs elektrības pieslēgums katrā kāpņutelpā, saskaņā ar SPRK lēmumu pieslēguma maksa sadārdzinājusies astoņas reizes. Šai saistībā trīs jautājumi pārdomām.

Par Sadales tīkla jaunajiem tarifiem

Patiesībā apgalvojums, no visiem AS "Sadales tīkls" klientiem izdalot vienu, tad vispārinot un izdarot secinājumus par visu sadales tīkla jauno tarifu sistēmu kopumā, ir greizs no elementāras loģikas viedokļa, jo ir aplami paņemt vienu šauru nišas piemēru un tad vispārināt, attiecinot to uz visiem klientiem.

Šeit gan lasītājiem, gan autoram jāatgādina, ka līdz ar jauno sadales tarifu stāšanos spēkā daudzi ir ieguvēji (piemēram, mājsaimniecību sektorā tādu ir ap divām trešdaļām jeb teju ap 700 tūkstošiem objektu) – tie, kam ir samērīgs, elektroenerģijas patēriņam atbilstošs pieslēgums. Jāatgādina arī, ka šāda sadales tīklu tarifu struktūra, kas sastāv no mainīgās un pastāvīgās daļas, veiksmīgi pastāv un darbojas vairumā Eiropas valstu.

Un arī elektroenerģijas nozares nākotnes attīstības tendences liecina, ka pakalpojumu operatoru tarifi būs arvien vairāk balstīti uz elektroenerģijas pieslēguma jaudas izmaksu segšanu, nevis uz elektroenerģijas patēriņu, jo elektroapgādes tīkla uzturēšanas izmaksas galvenokārt nosaka tīkla jaudas nodrošināšana, nevis tīklā pārvadāmās elektroenerģijas apjoms.

Par biznesu

Jaunā AS "Sadales tīkls" tarifu struktūra šobrīd liek aktīvi rīkoties, pārskatot elektrotīkla pieslēguma jaudas savos objektos un izvērtēt patēriņa efektivitāti. Pašlaik tas izdarīts jau 25 tūkstošos objektu, nav noslēpums, ka tarifu izmaiņas daudziem liek kļūt energoefektīvākiem. Šis process pašlaik norisinās visā valstī – gan mājsaimniecībās, gan uzņēmumos.

Jautājums. Vai gadījumā uzņēmumā "Resursu kontroles grupa", kas sniedz energoefektivitātes konsultāciju pakalpojumus un kuras valdes loceklis ir arī raksta autors, nav radusies sajūta, ka bizness šļūk ārā no rokām, jo šī sadales tarifu struktūra ( arī kontekstā ar ES Energoefektivitātes direktīvu) rosina gan mājokļu, gan uzņēmumu īpašniekiem pašiem veikt strukturālas savas elektroenerģijas lietošanas principu pārskatīšanu un tādēļ šādi konsultāciju pakalpojumi daudziem nemaz vairs nebūs nepieciešami. Ir nepieciešama domāšanas un paradumu maiņa, jo AS "Sadales tīkls" var sniegt klientiem konsultācijas par efektīvu jaudas izmantošanu, bet nevar ietekmēt klienta lēmumu un vēlmi pārskatīt un modernizēt ražošanas procesus.

Par interneta pakalpojumu sniedzēju

Raksta autors pārmet to, ka noteikta, pat salīdzinoši augsta maksa, piem., no interneta pakalpojumu sniedzējiem, tiek prasīta arī tad, ja patēriņš ir salīdzinoši mazs. Te gan jāatgādina, ka paši interneta pakalpojumu sniedzēji taču darbojas pēc ļoti līdzīga principa.

Piemēram, jums ir kāda interneta operatora pieslēgums, jūs izmantojat internetu un interaktīvo televīziju, maksājat 20 EUR mēnesī. Taču tā sanācis, ka televizoru esat skatījies ļoti maz – mēnesī kādas piecas dienas un arī tikai pa stundiņai, internetu arī lietojis nedaudz, vien pārskatot e-pastus.

Līdz ar to - rakstā pieminētais interneta sakaru komersants redzot, ka jūs tik maz esat patērējis pieejamos pakalpojumus, nesamazinās mēneša maksu, jo pieslēguma nodrošināšana un klientu apkalpošana uzņēmumam izmaksā naudu. Savukārt klients var optimizēt savas izmaksas, izvēloties savam patēriņam un paradumiem atbilstošu tarifa plānu.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!