Foto: LETA
ASV vēlēšanas ir nonākušas finiša taisnē un atgādina kaut ko līdzīgu Anakina Skaivolkera sacensībām filmā "Star Wars: Episode I - The Phantom Menace". Sacīkste mainās tik strauji un pavērsieni ir tik negaidīti, ka neņemos prognozēt šo vēlēšanu iznākumu.

Ja tagad uzrakstīšu kaut ko par FIB izmeklēšanu Klintones e-pasta vēstuļu lietā, tad, visticamāk, rīt vai parīt jau būs kāds jauns notikums, kuru visi TV kanāli iztirzās dzīvajā, aizrīdamies un siekalas šļakstinādami.

Runā, ka CNN, pateicoties Trampa fenomenam, esot nopelnījis 100 miljonus dolāru vairāk nekā parastā vēlēšanu gadā. Tamdēļ visi ilūziju pārdevēji ir ieinteresēti uzturēt spriedzi līdz pat 9. novembra rītam, lai runājošajām galvām TV ekrānos būtu iespēja analizēt katru pateikto teikumu un nākt klajā ar vispretrunīgākajiem notikumu skaidrojumiem, savukārt TV kanāli varētu gūt rekordlielus reklāmu ieņēmumus no kompānijām, kuras grib pārdot savas picas vai pretkrākšanas līdzekļus elpu aizturējušajai Amerikas tautai, vienalga vai tie būtu Trampa vai Klintones kvēlie atbalstītāji.

Daudzi SAF Tehnika klienti ASV ir TV studijas, tāpēc fakts, ka šis ir rekordieņēmumu gads industrijai, ir pozitīvs arī mums un caur to kāda drupača no ASV vēlēšanu svētku galda nokļūst arī Latvijas valsts budžetā.

Šajā vēlēšanu gadā viena no ieteicamajām lasāmvielām ir Edward Bernays 1923. gadā sarakstītā grāmata Crystallizing Public Opinion. Izlasot šo grāmatu, saproti, ka publiskajā telpā nejaušas ziņas tāpat vien pašas no sevis nenonāk. Piemēram - ir paklīdušas baumas, ka kāds hotelis grasās pārtraukt savu darbību, un šo baumu dēļ samazinās klientu skaits. Risinājums – publiski paziņot, ka viesnīca slēdz līgumu uz 5 gadiem ar slavenu pavāru un no līguma slēgšanas uztaisīt šovu, kurš netiešā veidā pateiktu, ka runas par drīzu galu ir tikai tukšas baumas. Pateikt tieši nevar, jo tas publikai liks domāt pavisam pretējo. Kapu Tramvajs – piemērs nesenai Latvijas sabiedrisko attiecību kampaņai un gan jau, ka cīņa šeit ir starp nekustamo īpašumu attīstītājiem un, iespējams, starp dažādu projektu lobijiem, kuri pretendē uz pieejamo finansējumu, un, protams, iespēja paspārdīt Nilu arī daudziem ir patīkama.

Amerikā es bieži sadarbojos ar konsultantiem un aģentiem, kuri piedāvā savus pakalpojumus, lai pārdotu SAF produktus. Tāpēc esmu pieradis uzklausīt stāstus par grandioziem projektiem, kurus sadarbības partneris varētu atnest, nepieciešams vien tāds nieks kā kādi divdesmit tūkstoši dolāri pētniecībai vai mūsu apmaksāts ceļojums, piemēram, uz Barselonas vispasaules mobilo tehnoloģiju izstādi, kurā būšot unikāla iespēja satikt visus pasaules mobilās industrijas vissvarīgākos viceprezidentus un šīs tikšanās tad vedīšot pie kādas lielas un pasakainas laimes.

Situācijās, kad kāds cenšas tevi pārliecināt par savu ideju, ir jāuzdod viens vienkāršs jautājums – no kā šī persona pārtiek un, kas mainīsies viņa situācijā, ja notiksies tas, par ko šī persona tik ļoti iestājas. Visbiežāk izrādīsies, ka minētā persona iegūs kaut ko ļoti prozaisku – piemēram, minētos divdesmit tūkstošus dolārus vai ceļojumu uz Barselonu, bet tu attiecīgi no tā šķirsies. Tāpat arī ir vērtīgi padomāt, ar ko kādā debatē iesaistītie cilvēki riskē, ja lietas aizies vienā vai otrā virzienā. Nevajag ņemt nopietni "ekspertus", kuri ne ar ko neriskē, bet vienīgi cer dabūt labi apmaksātu darbu, ja viņu bīdītais projekts izdosies, vai kas vienkārši "zīmējas", lai uzturētu savu "eksperta" tēlu, kurš viņiem nodrošina šādu vai tādu iztikšanu vai pašapziņas līmeni.

ASV tauta tikmēr gatavojas Helovīniem, kuri ir vieni no iecienītākajiem un visplašāk šeit svinētajiem svētkiem. Nav nekāds pārsteigums, ka šogad populāri ir Hilarijas un Donalda ķēmu kostīmi, bet priekšpilsētu savrupmājas ir apvītas ar trekniem zirnekļu tīkliem, un mauriņi ir izrotāti ar glītām, uz izpārdošanām pirktām antīku kapakmeņu replikām.

Pārējos mana bloga ierakstus vari izlasīt šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!