Foto: LETA
Pēdējie gadi ievērojami izmainījuši televīzijas sektoru Latvijā. Šo visai vētraino, lai arī ne tikai pozitīvo izmaiņu gaitā zudusi skaidra vērtību secība. Apsveicot jaunos NEPLP locekļus ar ievēlēšanu amatā, novēlu jaunajai NEPLP kopā ar politiķiem un sabiedrību atjaunot vērtības pareizā secībā.

Vērtības vajadzīgas gan sabiedrībai, gan arī uzņēmumiem. Pēdējo gadu laikā tehnoloģija dominēja, un saturs palika novārtā. Uzskatu, ka prioritātei ir jābūt citai – modernās tehnoloģijas vajadzīgas satura atbalstam un nevis otrādi kā līdz šim.

Reklāmas tirgus pirms trīs gadiem samazinājās gandrīz uz pusi un joprojām nespēj uzsākt virzību uz ierastajiem pirmskrīzes apjomiem. Turklāt tagad savu reklāmas tiesu paņem arī tie maksas televīzijas kanāli, kuri, pateicoties digitalizācijai, jau sasniedz lielāko daļu Latvijas skatītāju un kuri tādējādi kļuvuši par jauniem spēlētājiem reklāmas tirgū. Vēl pirms tikai dažiem gadiem neviens nevarēja iedomāties, ka tādi "tāli" kanāli kā Fox life vai National geographic varētu sekmīgi pretendēt uz Latvijas reklāmas tirgus daļu. Tagad tie ir mūsu – Latvijas kanālu – konkurenti.

Paralēli tam notikusi Latvijas digitalizācija ar maksas televīzijas strauju izaugsmi, kas "kanibalizēja" nacionālo televīziju reitingu.

Ikvienas tehnoloģijas izmaiņas ir pozitīvas. Tomēr sekas tv sektorā izrādījušās vairākos aspektos nevēlamas.

Pateicoties tehnoloģijām ir noticis neatgriezenisks maksas TV un nacionālā reklāmas TV modeļu saplūdums.

Šobrīd pēc digitalizācijas televīzijas nozares finansēšanas modelis ir deformējies un kļuvis amorfs. Ir izzudis striktais dalījums maksas un nacionālajās televīzijās. Tagad maksas televīzijas piesaista ievērojamus reklāmas apjomus, tādējādi papildinot savus jau esošos ienākumus no maksas operatoriem. Šos ienākumus palielinājis arī fakts, ka abonentu skaits maksas operatoriem ir strauji audzis pēdējo pēc-digitalizācijas gadu laikā (šobrīd jau 90% Latvijas iedzīvotāju izmanto maksas televīzijas operatoru pakalpojumus).

Absurdi izskatās tas, ka, lai arī nacionālie kanāli ir sapakoti kopā ar maksas televīzijas kanāliem vienā maksas operatora paketē, tomēr TV likums neļauj nacionāliem kanāliem saņemt samaksu no maksas operatora un atstāj tos tikai ar vienu – seno - finansējuma avotu, reklāmu. Šeit vajag izmaiņas – līdzīgas tām, kuras Lietuvā tika izdarītas vasarā.

Rezultātā nacionālo komerctelevīziju nozares pastāvēšana ir apdraudēta. Jaunajiem NEPLP locekļiem kopā ar sabiedrību strauji jālemj, vai nacionālo televīziju krītošais statuss ir vēlamā attīstība.

Valstiski svarīgs virziens ir skaidri definēt, kādu lomu televīzijai – sabiedriskajai un nacionālajiem komerckanāliem - turpmāk jāpilda nacionālās informatīvās telpas nodrošināšanā, lai nacionālās televīzijas ierobežotu finansiālo resursu apstākļos varētu maksimāli izvairīties no pienākumu dublēšanās. Līdz šim brīdim sabiedriskās televīzijas un nacionālas komerctelevīzijas ir atradušās tādā kā "boksa ringā", radot bieži vien ļoti līdzīgas programmas. Arī šeit vajag izmaiņas.

Manuprāt, Igaunija pirms vairākiem gadiem atradusi mazai valstij labu risinājumu - sabiedriskais medijs ir ārpus reklāmas tirgus, kas dod tam iespēju par savu prioritāti noteikt Kvalitāti ar sekojošu Reitingu pieaugumu. Šāda pieeja kaimiņvalstī ir sevi pierādījusi - Igaunijas sabiedriskās televīzijas prestižs šobrīd ļoti augsts.

MTG lēmums investēt LNT balstās biznesa un valstiskās vērtībās

Svarīgi ir apvienot un efektīvāk izmantot finansu un radošos spēkus arī nacionālajos komerckanālos. Arī katra nacionālā televīzijas kanāla precīzāks auditorijas pozicionējums dotu iespēju veiksmīgāk cīnīties ar ārvalstu kanāliem un lietderīgāk investēt vietējā saturā. 

Šādi apsvērumi bija MTG lēmuma pamatā iegādāties LNT, TV5 un LMK televīzijas kanālus. Mūsu mērķis - izveidot nacionālo televīzijas kanālu portfeli, kurš būtu daudz vienotāks konkurencei ar ārvalstu televīzijām, nostiprinot nacionālā satura pozīcijas šajā daudzkanālu vidē. 

Arī līdz šim MTG ieguldījis pamatīgus līdzekļus Latvijas ekonomikā. Mēs esam Latvijas uzņēmums. Pirms 14 gadiem izveidojām TV3, pirms pāris gadiem investējām tehnoloģijās, lai izveidotu televīziju raidcentru, šobrīd eksportējot pakalpojumus uz Eiropu un pat Āfriku.

Tādējādi mums ir svarīgi, lai televīzijas nozare Latvijā būtu spējīga ilgtermiņā stabili strādāt un konkurēt ar ārvalstu televīzijām. Kritiskais faktors ir nacionālā satura piedāvājums skatītajiem kā galvenā vērtība un prioritāte

MTG grib saglabāt LNT 

Ekonomiskās krīzes laikā grūti paredzēt, cik ilgi tv kanāli varētu izdzīvot ar zaudējumiem. Tāpēc LNT vadības rīcība, piesaistot stratēģisku investoru, ir tālredzīga. Saglabāt LNT nozīmē saglabāt darba vietas, radošo potenciālu, Latvijā ražotus raidījumus, tas nozīmē mums iespēju investēt un atpelnīt investīcijas.

MTG ir atbildīgs uzņēmums, un biržā kotēta uzņēmuma statuss uzliek par pienākumu ievērot augstus biznesa kultūras standartus. MTG lēmums investēt LNT izraisa saprotamus jautājumus, tai skaitā par TV3 un LNT kopējo tirgus spēku. Mēs neizmantosim apvienotos kanālus aizliegtā veidā, mums ir svarīgas ilgtermiņa attiecības ar mūsu biznesa partneriem reklāmas un maksas operatoru sektoros. Neviena tirgus dalībnieka diktāta elementi šeit nestrādā. Reklāmas tirgū mūsu apvienotais spēks būs ap 27% no visa reklāmas tirgus. Tas varbūt ir liels spēlētājs, bet nav dominējošs. Turklāt reklāmu televīzijā iespējams aizstāt ar reklāmu citos reklāmas nesējos. Arī TV 3 un LNT dominēšana informatīvo raidījumu jomā nav reāla – to apliecina jau esošā TV 3 informatīvo raidījumu redakcionālā un žurnālistiskā neatkarība, kuru MTG nemainīs.

No TV 3 un LNT apvienošanās skatītājs iegūs vairāk vietējā satura, redakcionāli neatkarīgus informatīvos raidījumus, saglabātas darba vietas ar nomaksātiem nodokļiem un uzņēmumus, kuri investē un atsāk pelnīt.

MTG kā biznesa uzņēmums veic izmaiņas un aicina sabiedrību un lēmumu pieņēmējus izdarīt drosmīgus lēmumus, sapratne par kuriem beidzot pēdējo divu mēnešu laikā ir iezīmējusies.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!