Foto: Publicitātes foto

Tas vairs nav nekāds sensacionāls jaunums, ka 2013. gada pasaules rallija čempionāta (WRC) centrā ir Tuvo Austrumu nauda, jo galvenos divus titula pretendentus atbalsta Katara ("M-Sport" komandu) un Abu Dabi ("Citroen").

Labi, laikā, kad Eiropas ekonomika gāžas lejup, WRC valda naftas nauda. Tad nu ar ziņa! Taču manu uzmanību negaidīti piesaistīja un realitātē atgrieza Zviedrijas rallija dalībnieku saraksts. Runa vairs nav tikai par naudu, bet Tuvo Austrumu braucējiem, kuri skaitliski pārspēja vietējos. Valsts, kas WRC devusi tādus izcilus braucējus kā Ovi Andersenu, Stigu Blomkvistu, Bjernu Valdegārdu un vairākus citus WRC uzvarētājus, šogad Zviedrijas rallija dalībnieku sarakstā bija pārstāvēta tikai ar TRIM pilotiem. Toties daudz vairāk dalībnieku sarakstā bija to, kuru uzvārdi sākas ar "al" - Al-Atija, Al-Kasimi, Al-Radži, Alkebti. Turklāt šajā sportā ienāk arī tie, kuru uzvārdi beidzas ar "ovs". Novikovs, Tamrazovs, Smailovs, Protasovs un Solovovs.

Viens ir skaidrs - FIA pasaules rallija čempionāta dalībnieku sastāvs tagad ir starptautiskāks nekā jebkad iepriekš. Mazāk par ceturto daļu braucēju šāgada Zviedrijas rallijā bija no trim tradicionālajām Skandināvijas valstīm, Norvēģijas, Zviedrijas un Somijas, bet vairāk - no Austrumeiropas. WRC nav statisks un nemainīgs seriāls, ja neskaita norises vietas. Neskatoties uz izteiktajām cerībām, ka sacensības varētu notikt citos kontinentos un valstīs, neviens negaida, ka WRC posmi tiks pārcelti prom no rallija "sirds" - Eiropas. 2013. gadā būs tikai trīs "tālie" ralliji - šoreiz Meksika, Argentīna un Austrālija. Kas notiek ar ideju par WRC posmu rīkošanu tā saucamajās "Brick" valstīs (Brazīlija, Krievija, Indija un Ķīna)? Visi līdzšinējie mēģinājumi izgāzušies. Varbūt rallijs nav tik daudz sports, cik tradīcijas. Var uzbūvēt tribīnes, lidostu, duci viesnīcu un sarīkot F-1 "Grand Prix" posmu tuksnesī, bet nav iespējams mākslīgi izveidot apstākļus un klimatu WRC rallija aizvadīšanai. Varbūt tieši tāpēc šis sporta veids ir izdzīvojis? Izdzīvojis tik tālu, ka esošās sacensības pašas pielāgojas mainīgajai pasaulei un tās prasībām. Rallijs ir laika un pieredzes uzkrājums. Un tas iemesls, kāpēc "ali" un "ovi" pievienojas WRC. Jo te viss ir skaidri saprotams.

Kāda ir morāle? Priecājieties par to, kas mums ir, un nedzenieties pēc tā, kā mums nav. Uzraugiet un aizsargājiet šo sporta veidu un nekādā gadījumā necentieties mainīt tā "staus quo". Televīzija? Laba doma, taču tas nav nekāds "svētais Grāls". Autoražotāju atbalsts? Tas noteikti ievieš daudzveidību sportā, bet vai pasaules čempionātu nebūtu iespējams sekmīgi aizvadīt ar nelielu viņu atbalstu vai vispār bez autoražotājiem? Mirkli uzgaidiet. Kāpēc "ali" un "ovi" tik maisveidīgi ienāk WRC? Mācieties no viņiem. Viņi ienāca WRC tāpēc, ka šīs ir īpašas sacensības. Viņi vēlas integrēties izveidotā, sakārtotā pasaulē. Viņi zina, ka Montekarlo rallijs ir noticis jau pirms 100 gadiem, bet Tuvo Austrumu čempionāts ir jaunāks par 30 gadiem. Viņi vēlas pievienoties mūsu pasaulei. Varbūt viņus piesaista sporta veids kā tāds, nevis tas, par ko ambiciozi cilvēki vēlas ralliju padarīt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!