Foto: Publicitātes foto

Jaunais 2014. gads atnesis rīdziniekiem vienlaikus vairākas pārmaiņas, turklāt – uz labo pusi. Un visi šie pozitīvie jaunumi saistīti ar sabiedriskā transporta reformām un sociālo kampaņu "Esi rīdzinieks!".

Brauciens - lētāks

Galvenā labā ziņa rīdziniekiem - brauciens sabiedriskajā transportā tagad maksā 0,60 EUR, vai, ja skaitīt pa vecam - 0,42 Ls. Šajā jomā mums ir izdevies atgriezties pirmskrīzes  - 2008.gada -  līmenī. Tolaik biļete maksāja 0,40 Ls. Galvaspilsētas sabiedriskais transports pašlaik ir vienīgā joma valstī, kur cenas samazinās, nevis pieaug. Palielinās elektrības un gāzes tarifi, aug benzīna cena, pēc eiro ieviešanas jau manāms cenu pieaugums daudzām precēm un pakalpojumiem.

Taču Rīgā mums ir izdevies tarifu samazināt. Tas ir tiešs rezultāts Rīgas domes politikai, kas jau 2009.gadā par galveno prioritāti izvirzīja sociālo atbalstu iedzīvotājiem. Un katram pieejamais sabiedriskais transports ir ļoti efektīvs šāda atbalsta sniegšanas instruments.

Mēnešbiļetes - pieejamākas

Mēnešbiļetes rīdziniekiem arī ir kļuvušas pieejamākas. Pirmkārt, pārrēķinot cenas uz eiro, tās tika noapaļotas uz leju, nevis uz augšu. Piemēram, mēnešbiļete vienam maršrutam maksāja 19,50 Ls jeb 27,75 EUR. Bet tagad maksā tikai 25 EUR.

Otrkārt, atcelts tāds anahronisms kā mēnešbiļete vienam transporta veidam, diviem transporta veidiem vai trīs transporta veidiem. Šāda sistēma bija saglabājusies vēl no tiem laikiem, kad sabiedrisko transportu nodrošināja divi neatkarīgi uzņēmumi - atsevišķi autobusu parks un atsevišķi tramvaju un trolejbusu trests.

Tagad ieviesta vienota mēnešbiļete visiem transporta veidiem. Turklāt tā maksā lētāk, nekā līdz šim maksāja vienam transporta veidam. Agrāk mēnešbiļete vienam transporta veidam maksāja 29,10 Ls jeb 41,41 EUR. Taču tagad visiem transporta veidiem tā maksā 40,00 EUR. Tātad - maksā mazāk, braukt vari vairāk. Bet studentiem, piemēram, mēnešbiļete visiem transporta veidiem vispār maksā tikai 16,00 EUR.

Pilsētai rodas vairāk naudas

Sociālā kampaņa " Esi rīdzinieks!", neskatoties uz to, cik ļoti tai pretdarbojās labējās partijas, ir norisinājusies ļoti sekmīgi. Pēc provizoriskiem datiem, Rīgā no oktobra līdz decembrim ir deklarējušies ap 10 000 cilvēku.

Atgādināšu, ka ienākumu nodoklis  nonāk tās pašvaldības budžetā, kur cilvēks ir deklarēts, nevis tur, kur viņš strādā. Pēc dažādiem datiem varam secināt, ka Rīgā strādā un dzīvo ap 100 000 cilvēku, kas deklarējušies citās pašvaldībās. 

Ir aprēķināts, ka viens Rīgā strādājošais pilsētas budžetā gadā vidēji iemaksā aptuveni 1500 EUR. Tādējādi Rīgā reāli dzīvojošie, bet citās pašvaldībās deklarētie iedzīvotāji rada situāciju, ka Rīgas budžets katru gadu zaudē aptuveni 150 miljonus EUR.

Pateicoties sociālajai kampaņai un biļešu reformai, mums izdevies panākt, ka pilsētas 2014.gada budžets papildināsies par aptuveni 15 miljoniem EUR. Tas iesākumam nepavisam nav slikts rezultāts! Uzziņai: "Ziemeļblāzma" pilsētai izmaksāja 12 miljonus EUR, Spīķeru promenāde - 7 miljons EUR, pagalmu remontu programma gadam - 6,5 miljonus EUR, Salu tilta remonts 2014.gadā maksās 10 miljonus EUR.

Un mēs turpināsim šo kampaņu, lai pārliecinātu visus, kuri dzīvo un strādā Rīgā, galvaspilsētā arī deklarēties un maksāt šeit nodokļus. Drīzumā "Rīdzinieka kartes" īpašniekiem tiks ieviesti atvieglojumi arī atsevišķiem pakalpojumiem pašvaldības slimnīcās un poliklīnikās, atlaides stāvvietām pilsētas centrā un pat zoodārza apmeklējumiem.  

Kas par ko maksā

Brauciena pašizmaksa Rīgas sabiedriskajā transportā ir 1,20 EUR. Starpību starp pašizmaksu un tarifu gan iepriekš, gan tagad sedz tikai un vienīgi rīdzinieki ar saviem nodokļiem.

Līdz 1.martam reformai ir noteikts pārejas periods, un šajā laikā Rīgā par braucienu vienādu cenu maksā gan rīdzinieki, gan nerīdzinieki - 0,60 EUR . Pārejas periods ir saistīts ar diviem iemesliem. Pirmkārt, līdz 1.janvārim  visi, kas to vēlējās, nepaspēja saņemt savas "Rīdzinieka kartes".

Otrkārt, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija vairākas reizes pieņēma absolūti prettiesiskus lēmumus, pūloties nepieļaut reformu. Atgādināšu, ka reformas būtība ir ļoti vienkārša - pārtraukt rīdzinieku diskrimināciju. Un situāciju, kad rīdzinieki apmaksā atlaides sabiedriskajā transportā gan sev, gan visai valstij, ir dēvējama vienā vienkāršā vārdā - diskriminācija.

Jāsaka, ka tas gan nav nekas neierasts. Pēdējo četru gadu laikā Rīga valdībai ir atdevusi aptuveni 150 miljonus EUR, bet citām pašvaldībām pārskaitījusi 1,5 miljardus EUR. Taču, no otras puses, tas nenozīmē, ka rīdziniekiem vienmēr un visur ir jābūt vienīgajiem, kas maksā par visu.

Tāpēc cīņa par rīdzinieku naudu turpināsies. Un, ja vajadzēs, mēs Satversmes tiesā panāksim, ka par atlaidēm nerīdziniekiem maksā vai nu citas pašvaldības, vai arī valdība.

Daži tehniski jautājumi

Jebkuru reformu īstenojot, rodas daudz jautājumu. Vērienīgā reforma Rīgā nav izņēmums. Mēģināšu, izmantojot izdevību, atbildēt arī uz galvenajiem jautājumiem.

  

  Divi tarifi

 

Maksa par braucienu maršruta mikroautobusos un elektrovilcienos palikusi iepriekšējā gada līmenī - 0,70 EUR. Te jāatzīmē, ka par vilcieniem atbild valsts uzņēmums "Pasažieru vilciens", un viņu tarifus Rīgas dome nenosaka. Mikroautobusus savukārt apkalpo privāts uzņēmums. Tas  ieguva tiesības pārvadāt pasažierus Rīgā ar nosacījumu, ka tarifs būs 0,50 Ls. Šajā situācijā būtu vismaz dīvaini, ja dome uzņēmumam pieprasītu pazemināt tarifu.

Rezultātā mums pašlaik ir divi veidu tarifi. Autobusos, tramvajos un trolejbusos - 0,60 EUR, mikroautobusos un elektrovilcienos - 0,70 EUR. Protams, viens tarifs būtu ērtāk nekā divi. Taču, no otras puses - maksāt par sabiedrisko transportu 0,60 EUR, nevis 0,70 EUR - tas ir vēl ērtāk. Domāju, ka vairums rīdzinieku, kuri regulāri izmanto sabiedrisko transportu, būs ar mani vienisprātis.

Pirmajās dienās pēc jaunās sistēmas ieviešanas rīdziniekiem radās daudz jautājumu. Un tas ir saprotami. Taču kopumā nekādas tehniskas neērtības jaunievedumi neizraisa. Pašlaik e-talonā var atsevišķi "ielādēt" biļetes sabiedriskajam transportam par 0,60 EUR un atsevišķi mikroautobusiem par 0,70 EUR. Taču tuvākajā laikā varēs sākt izmantot savu "Rīdzinieka karti" kā elektronisko maciņu. Piemēram, iemaksāt "Rīdzinieka kartē" 10,00 EUR. Un sistēma automātiski atskaitīs no rēķina 0,60 EUR autobusā vai 0,70 EUR  maršruta mikroautobusā.

Biļetes cena pie vadītāja

 

Lielākajā daļā Eiropas pilsētu pie sabiedriskā transportlīdzekļa vadītāja iegādāties biļeti nevar. Tas tāpēc, ka šofera galvenais uzdevums ir sekot situācijai uz ceļa un ievērot kustības grafiku, nevis tirgot biļetes un meklēt atlikuma sīknaudu.  

Rīgā pie vadītāja biļeti iegādāties var. Šajā jomā mēs esam vairāk pretimnākoši kā citas pilsētas. Taču jāatceras, ka iespēja nopirkt biļeti pie šofera ir domāta tikai izņēmuma situācijām, lai tas tomēr netraucētu vadītāja darbam.  

Līdz 31.12. 2013. biļete pie vadītāja maksāja 0,70 Ls, tajā pašā laikā, kad brauciena cena bija 0,50 Ls. Tas tā bija noteikts viena vienkārša iemesla dēļ - lai nemudinātu pirkt biļeti pie vadītāja. Pašlaik brauciens maksā 0,60 EUR, bet, lai vēl mazāk pasažieru pirktu biļeti pie šofera, šī pakalpojuma cena tagad ir 1,20 EUR.  Tieši tā paša iemesla dēļ  pieņemts  lēmums arī mikroautobusos   ieviest sistēmu, ka biļete e-talonā maksā 0,70 EUR, bet pie vadītāja  - jau 1,00 EUR. Jo  biļetes pārdošana lielā mērā novērš vadītāja uzmanību. Turklāt lēmumu par to pieņēma  paši privātie uzņēmēji, nevis "Rīgas satiksme".

Diemžēl atsevišķos zemās grīdas tramvajos gada pirmajā darbadienā biļešu pārdošanas automāti bija ieprogrammēti nepareizi. Dienas laikā kļūda tika novērsta, un uzņēmums par to jau saviem klientiem ir atvainojies.

Secinājumi

Jebkura reforma, pat ja tā sniedz vislabvēlīgākos rezultātus, saistīta ar daudziem jautājumiem un prasa zināmu laiku, līdz ar jauninājumiem aprodam. Rīgā īstenotā reforma rīdziniekiem dod tikai pozitīvus ieguvumus - brauciens izmaksā lētāk, turklāt budžetā ienāk vairāk līdzekļu. Pirmajā, dienā, protams, neiztika  arī bez nelielām problēmām.  Un par to es atvainojos visiem, kas ar  tām saskārās. Taču kopumā jau tagad var teikt - pateicoties reformai, rīdziniekiem ir vēl vairāk iemeslu, kādēļ  mīlēt savu pilsētu un lepoties ar to.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!