Foto: LETA

Rīgas kilometrs nav kaut kāds lauku kilometrs. Rīgas kilometrs ir pamatīgs galvaspilsētas kilometrs. Un kā Latvijā īpašam kilometram tam arī jāmaksā īpaši. Acīmredzot tā domā "Rīgas satiksmē", rēķinot 1 km izmaksas sabiedriskajā transportā. Sabiedriskā transporta Rīgas kilometrs 2015. gadā maksās 3,79 eiro. Uzzinot šo skaitli, rodas loģisks jautājums, vai summa ir pieņemama, nav pārspīlēta, bet varbūt pārāk maza un neprecīzi aprēķināta. Lai būtu iespēja 1 km izmaksas Rīgā novērtēt, vislabāk ir salīdzināt ar tādiem pašiem rādītājiem citur Latvijā. Vai patiess ir apgalvojums, ka Rīgas kilometrs ir īpašs?

Kā izrādās, tad 1 km izmaksas nekur Latvijā nepārsniedz vienu eiro un plānošanas reģionos Latvijā ir:

Kurzemes plānošanas reģionā0,762
Latgales plānošanas reģionā 0,864
Vidzemes plānošanas reģionā0,962
Zemgales plānošanas reģionā0,967
Rīgas plānošanas reģionā0,927

Pat atšķirība starp Rīgas pilsētu un Rīgas plānošana reģionu ir vairāk nekā četras reizes. Kādēļ tieši Rīgā ir tik dārgs kilometrs? Ja pieņemam, ka 1 km izmaksas rēķina dalot kopējos izdevumus ar kilometru skaitu, tad ir acīmredzami, ka salīdzinājumā ar citiem Latvijas reģioniem Rīgā nesamērīgi liels ir cipars virs daļsvītras, tātad "
Rīgas satiksmes
" 2015. gadā plānotie izdevumi. Šogad, balstoties uz mūsu rīcībā esošo, ar 2014.gada 24. septembri datēto "Rīgas satiksmes" 2015. gada budžeta projektu, izdevumi ir plānoti 160 miljoni eiro.

Izdevumus veido dažādas pozīcijas, gan tādas, kas rīdziniekiem svarīgas, gan tādas kas varēja būt mazākas, piemēram, katru gadu augošie procentu maksājumi, kas jāmaksā par kredītiem. Pieaugums no 4,4 miljoniem 2013. gadā un 5,8 miljoniem 2014. gadā līdz 6,6 miljoniem eiro, kas plānoti šogad. 2015. gadā procentu maksājumi pieaugs par 722,2 tūkstošiem eiro, jo pieaugs aizdevumu apjoms jaunu trolejbusu un autobusu iegādei. Ir labi, ka Rīgā ir jauns sabiedriskais transports tikai, kādēļ vieni un tie paši trolejbusi Rīgā ir divreiz dārgāki nekā Slovākijā?

Jāatgādina, ka jau aizvadītajā gadā asi iebildumi pret "Rīgas satiksmes" izdevumu daļu bija Valsts kontrolei, kura revīzijas laikā atklāja vairāk nekā 16 miljonu eiro nelietderīgu izlietojumu. Toreiz tika pārbaudīta tikai neliela daļa no finanšu dokumentiem. Arī šogad Valsts Kontrole uzskata, ka "Rīgas satiksme" nav novērsusi revīzijas laikā atklātos trūkumus. Krāšņi "Rīgas satiksmes" tikumus atklāja nesenais "nanoūdeņu" skandāls. Zinot to, kādēļ, lai rīdzinieki tic, ka 2015. gada "Rīgas satiksmes" izdevumu daļa ir adekvāta un tātad aprēķins par 1 km pašizmaksu ir pamatots? Un rīdziniekiem tas rūp, jo 88,6 miljoni, tātad vairāk nekā puse no uzņēmuma apgrozījuma ir rīdzinieku - nodokļu maksātāju nauda!

Joprojām neapsīkst rīdzinieku neapmierinātība ar gandrīz divreiz palielināto braukšanas maksu Rīgas sabiedriskajā transportā. Rīgas domes vadība stāsta, ka rīdzinieki pat esot ieguvēji, jo viena brauciena pašizmaksa esot 1,175 eiro, bet biļetes cena vien nieka 1,15 eiro. Tomēr, salīdzinot ar citām lielajām Latvijas pilsētām atklājas, ka Rīgas viena brauciena pašizmaksa atkal ir krietni lielāka:

Daugavpilī0,46 eiro
Jūrmalā0,60 eiro
Ventspilī0,86 eiro
Jelgavā 1,09 eiro
Liepājā 0,42 eiro

Sabiedriskā transporta tarifu noteikšanas nodošana no Rīgas domes Licencēšanas komisijas Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai dotu lielāku ticību tarifu objektīvam aprēķinam.
 
Skaitļi liecina, ka "Rīgas satiksmes" finanšu kuģis, slikti vadīts un slikti pārvaldīts, tuvojas klintīm. Kuģa kapteinis, stūrmanis un daži citi vadībai pietuvinātie, iespējams paspēs ielekt glābšanas laivās, atrodot sev "siltas" vietas Saskaņas centra un Gods kalpot Rīgai paspārnē, bet uzņēmumu nāksies glābt uz rīdzinieku - nodokļu maksātāju rēķina.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!