Foto: Europa.eu
Pirms pieciem gadiem, kad pārņēmu paplašināšanās portfeli, mūsu galvenais uzdevums bija palielināt procesa ticamību, lai atgūtu pilsoņu atbalstu paplašināšanās procesam. Mums bija jānodrošina, ka process sniedz taustāmus rezultātus uz vietas veiktu reformu veidā, nevis tiek uztverts kā pasākums ķeksīša pēc, tiklīdz vienas vai otras esošas vai potenciālas kandidātvalsts tiesību akti saskaņoti ar ES standartiem.

Mērķis nebija ieviest jaunus noteikumus, bet gan mācīties no gūtās pieredzes. Mums bija jānodrošina, ka valstis, kuras pievienojas Savienībai, ir pilnībā sagatavotas dalībai. Un bija vienlīdz svarīgi panākt reālas pārmaiņas uz vietas esošajās vai potenciālajās kandidātvalstīs, pilnībā izmantojot paplašināšanās procesa pārveidojošo spēku.

Ievērojot stingrus, bet taisnīgus nosacījumus, Rietumbalkānu valstis un Turcija veic strukturālās reformas. Tās pārveido tautsaimniecību, nostiprina savas demokrātiskās iestādes, modernizē tiesu sistēmu un valsts pārvaldes iestādes, apkaro organizēto noziedzību un korupciju.
Tie ir sarežģīti jautājumi, kuru atrisināšanai vajadzīgs laiks. Tādēļ mēs atbalstām esošās vai potenciālās kandidātvalstis, tām pakāpeniski risinot šos jautājumus. Mūsu jaunās pieejas pamatā bija trīs pīlāri, proti, tiesiskums, ekonomikas pārvaldība un valsts pārvaldes reforma.

Attiecībā uz pirmo pīlāru – tiesiskumu – jau pievienošanās procesa agrīnā posmā tiek risināti svarīgākie jautājumi, piemēram, tiesu sistēmas reforma un organizētās noziedzības un korupcijas apkarošana. Pateicoties šai pieejai, pievienošanās dienā šīs pārmaiņām jau vajadzētu būt labi nostiprinātām, noturīgām un neatgriezeniskām.

Attiecībā uz otro pīlāru – ekonomikas pārvaldību – mēs, protams, balstījāmies uz pieredzi, ko guvām pēdējās ekonomikas krīzes laikā. Likām uzsvaru uz konkurētspēju un stabilākas un pārredzamas uzņēmējdarbības vides radīšanu, kas ir labvēlīga ārvalstu ieguldījumiem un valsts izaugsmei. Mācoties no Eiropas semestra un sākot no nākamā gada, piedāvāsim Rietumbalkānu valstīm labākus norādījumus attiecībā uz to makroekonomisko, fiskālo un strukturālo politiku.

Šogad galveno uzmanību esam pievērsuši trešajam pīlāram – valsts pārvaldes reformai. Mēs palīdzēsim esošajām un potenciālajām kandidātvalstīm ieviest modernus, efektīvus un apolitiskus sabiedriskos pakalpojumus iedzīvotājiem.

Esmu lepns, ka šī ticamā paplašināšanās politika jau dod rezultātus. Lai arī reformu īstenošanas temps dažādās valstīs atšķiras, situācija uzlabojas gandrīz visur: Melnkalne un Serbija ir izpildījušas nosacījumus, lai sāktu pievienošanās sarunas. Albānija ir kļuvusi par kandidātvalsti. Kosova ir parafējusi stabilizācijas un asociācijas nolīgumu. Šo dažādo panākumu iemesli pamatā ir līdzīgi: pastiprināta cīņa pret organizēto noziedzību, cilvēktiesību ievērošana un korupcijas apkarošana. ES turpina būt par kritēriju demokrātisko reformu turpmākai padziļināšanai un pārveides procesam Turcijā, kura ir viens no mūsu galvenajiem partneriem.

Jaunākie notikumi mūsu kaimiņvalstīs Austrumos un Vidusjūras reģionā atkal ir pievērsuši uzmanību plašākam jautājumam par drošību un stabilitāti Eiropā. Ticams paplašināšanās process, kas aptver Rietumbalkānu valstis un Turciju, ar iespaidīgiem rezultātiem pakāpeniski pārveido mūsu tuvākās kaimiņvalstis. Virzība uz drošāku, stabilāku un pārtikušāku Eiropu ir gan šīm valstīm, gan mums izdevīgs process.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!