Foto: Publicitātes foto

Ja tarifu noteikšana tiks nodota SPRK, kas veiks detalizētu izdevumu pozīciju analīzi, tas nešaubīgi rezultēsies ar biļešu cenu samazinājumu.

Pie apstākļiem, kad Rīgas sabiedriskā transporta pasažieru pārvadājumi sastāda vairāk nekā pusi no kopējā pasažieru pārvadājumu apjoma Latvijā, ir neloģiski, ka tarifu apstiprina Rīgas domes struktūrvienība - Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija.

Tieši Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) varētu būt tā institūcija, kura spētu objektīvi izvērtēt galvaspilsētas sabiedriskā transporta biļešu cenu veidojošās izmaksas un skaidri norādīt uz izdevumu pozīcijām, kuras nav pamatotas, turklāt, tas liktu SIA "Rīgas Satiksme" atteikties no šaubīgajām izdevumu pozīcijām, kuras pašlaik tiek izmantotas par ieganstu nesamērīgi augstas sabiedriskā transporta biļešu cenas noteikšanai.

Nepamatots un neprecīzs ir viedoklis, ka šāds solis varētu biļešu cenu pat paaugstināt, jo pašlaik par Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta tarifu un izmaksu pareizību nav iespējams pilnībā pārliecināties. Gluži pretēji, arī Latvijas Republikas Valsts kontrole, veicot revīziju konstatējusi, ka daļu SIA "Rīgas Satiksme" darījumu nevar uzskatīt par ekonomiskiem un lietderīgiem vienlaikus apšaubot arī tarifu paaugstinājuma pamatojumu un objektivitāti.

Pilnībā neizprotams un nepamatots ir arī cenu pieaugums galvaspilsētas mikroautobusos, jo pirmkārt, šādu paaugstinājumu varētu saprast un pamatot pie apstākļiem, kad pieaugusi degvielas cena, veidojas inflācija vai veiktas būtiskas izmaiņas nodokļu sistēmā, no kuriem neviens nav bijis. Vēl jo vairāk, degvielas cenas pēdējo mēnešu laikā ir krasi pazeminājušās un otrkārt, Rīgas mērs vēl pirms gada pilnā pārliecībā norādīja, ka biļešu cenas pilsētas, mikroautobusos paaugstinātas, netiks.

Toreiz - 2014. gada sākumā, Rīgas mērs Nils Ušakovs medijiem uzsvēra, ka līgumā, kas 2013.gada 4.janvārī uz pieciem gadiem noslēgts starp "Rīgas mikroautobusu satiksmi" un pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", noteikts, ka biļešu cena tiks saglabāta 50 santīmu jeb 0,71 eiro apjomā, un pēc viņa teiktā, pie tā uzņēmumam arī būs jāpaliek. Līgums 2013.gadā tika noslēgts par 35,57 miljoniem eiro, šo summu uzņēmums piecu gadu laikā plānoja iekasēt par pārdotajām biļetēm.

Nododot Rīgas sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifa izvērtēšanu SPRK mēs varam panākt to, ka Rīgā sabiedriskā transporta cena ir caurskatāma un katra pozīcija, kas veido gala cenu ir pamatota. Turklāt šis arī ir ceļš, kā panākt to, ka pie paaugstinātām biļešu cenām savus izdevumus optimizē Rīgas dome un SIA "Rīgas Satiksme", nevis jostas savelk tūkstošiem rīdzinieku, kuri pārvietojas ar galvaspilsētas sabiedrisko transportu.

Lai pēc iespējas ātrāk risinātu šo jautājumu esmu sagatavojis grozījumus likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem", kuri noteiks paplašināt ar likumu noteikto Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas kompetenci un attiecināt to arī uz galvaspilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Šis jautājums jau ir izskatīts Saeimas plenārsēdē, un likumprojekts nodots izvērtēšanai Saeimas Tautsaimniecības komisijai.

Mērķis ir nodrošināt iespēju visiem valsts iedzīvotājiem saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskā transporta pakalpojumus galvaspilsētā, kuru cena ir caurskatāma un atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!