Foto: DELFI

Interneta ziņu portāliem uzticas tikpat, cik tradicionālajiem medijiem

Latvijas iedzīvotāji interneta ziņu portāliem uzticas tikpat daudz, cik visiem tradicionālajiem medijiem kopā ņemot, liecina pētījumu kompānijas “Kantar TNS” aptauja, kuras mērķis bija noteikt iedzīvotāju uzticēšanās līmeni dažādiem medijiem Covid-19 pandēmijas laikā.

Kopumā interneta ziņu portālus kā uzticamus informācijas avotus vērtē 25% Latvijas iedzīvotāju, tādējādi tie ierindojas blakus klasiskajiem medijiem (televīzijas kanāli, radio un drukātā prese), kurus par uzticamiem atzīst 27% iedzīvotāju. Lielāka uzticamība Latvijas iedzīvotāju acīs piemīt vien starptautisku organizāciju mājaslapām (39%) un valsts iestāžu sniegtajai informācijai (53%). 

Interneta ziņu portāliem vairāk nekā klasiskajiem medijiem uzticas Rīgas iedzīvotāji (30% pret 25%) un Latgalē (37% pret 24%), savukārt klasiskajiem medijiem priekšroku visvairāk dod Vidzemē (32% pret 16%) un Pierīgā (31% pret 24%). 

Priekšroku klasiskajiem medijiem dod cilvēki ar vidējo izglītību (29%), kamēr interneta ziņu portālu uzticamību gūst 26% aptaujāto. Savukārt interneta ziņu portālus (25%) un klasiskos medijus (26%) par teju vienlīdz uzticamiem atzīst respondenti ar augstāko izglītību.

Tiesa, būtiskas atšķirības interneta ziņu portālu un klasisko mediju lietotāju vecuma grupās neiezīmējas. Lielākā starpība ir novērojuma vecuma grupā no 40 līdz 49 gadiem, kur 24% respondentu priekšroku dod interneta ziņu portāliem, bet 28% – klasiskajiem medijiem. 

Savukārt ziņu portāls DELFI ir pārliecinošs līderis starp medijiem un citiem informācijas avotiem, lai iegūtu informāciju par situāciju Latvijā saistībā ar koronavīrusu un tā izraisīto saslimšanu Covid-19.

Pētījumā par mediju izvēli ārkārtas situācijas laikā kā galveno informācijas gūšanas avotu DELFI norādījuši 23% respondentu, no kuriem 31% ir cittautieši, tādējādi pierādot, ka DELFI par uzticamu avotu atzīst gan latviski, gan krieviski runājošā auditorija, kas ir priekšrocība attiecībā pret citiem Latvijas medijiem un informācijas avotiem. 

Otro vietu šajā kategorijā dala LTV1 un TV3, ko par prioritāro mediju uzticamas informācijas gūšanā izvēlējies vienāds skaits respondentu (9%), kam seko “Facebook” ar 8% un “Tvnet” ar 7%.

Kopumā DELFI kā informācijas avotu par koronavīrusa izplatību izvēlas 44% iedzīvotāju, no kuriem 52% ir cittautieši. Latviešu valodu kā ģimenes sarunvalodu šajā kategorijā norādījuši 38% respondentu, savukārt citu valodu – 53% (LTV1 – 34% un 5%, “Facebook” – 21% un 33%, TV3 – 28% un 5%, “Tvnet” – 16% un 15%). 

Otro vietu kopējā mediju izvēlē aktuālās informācijas gūšanai par koronavīrusu un tā izraisīto saslimšanu Covid-19 ar 26% ieņem “Facebook” (34% respondentu ir vecumā no 18 līdz 29 gadiem ar vidējo izglītību), trešajā vietā ar 23% ir LTV1, ceturtajā – TV3, ko izvēlējušies 19% respondentu, savukārt piektajā vietā ar 15% ierindojas “Tvnet”. 

Uzticamāko mediju Top 5 – gan galvenajā, gan kopējā izvēlē – nav iekļuvis Latvijas sabiedrisko mediju ziņu portāls LSM.lv. Par galveno izvēli to atzinuši 5% respondentu, savukārt kopējā mediju izvēlē tas ieguvis 13% lasītāju uzticību. 

Šis pētījums rāda, ka interneta mediji popularitātes un uzticamības ziņā jau pietuvojas, bet dažās demogrāfiskajās grupās pat apsteidz klasiskos medijus. Tas ir loģisks rezultāts tam, ka pēdējo piecu gada laikā interneta žurnālistikas līmenis gan DELFI, gan “Tvnet”, gan arī citos portālos ļoti pieaudzis, ko pamanījuši un ar savu laiku novērtē lasītāji. AS DELFI valdes priekšsēdētājs Konstantīns Kuzikovs

"Prieks redzēt DELFI zīmolu kā visuzticamāko par Covid-19 tēmu, un paldies mūsu komandai, ka pēdējā laikā strādā 24/7 režīmā, lai operatīvi nodrošinātu sabiedrību ar informāciju par notiekošu, kā arī gatavo oriģinālu saturu (intervijas un analīzi), lai lasītāji varētu vēl labāk saprast kopīgo situāciju un pieņemt pareizos lēmumus,” pauž AS DELFI valdes priekšsēdētājs Konstantīns Kuzikovs.  

Pētījumā tika aptaujāti 800 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 60 gadiem, kopumā aptverot 18 medijus – interneta ziņu portālus, sociālos medijus, radio, televīziju un drukāto presi. 

Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.