Foto: Publicitātes foto

Liepāja ir ne tikai pilsēta, kurā piedzimst vējš, bet arī vieta, kur tiek radītas neparasti skaistas mežģīnes un audumi veļai. Uzņēmums Lauma Fabrics, kas darbojas nu jau 45 gadus, ir izcils piemērs, kā izdzīvot trauksmainu pārmaiņu laikos, uzplaukt un droši nest Latvijas vārdu pasaulē. Par tā panākumiem un skatu nākotnē stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Edijs Egliņš.

Runājot par Lauma Fabrics, jāuzsver, ka tā ražotne ir ļoti iespaidīga – kopējā platība ir 27 ha. Nodarbinot aptuveni 470 cilvēku, uzņēmums ir viens no lielākajiem darba devējiem Latvijā un lielākais veļas materiālu ražotājs Austrumeiropā. 85% produkcijas tas eksportē uz vairāk nekā 20 dažādām valstīm, tā ražotos materiālus pērk vairāk nekā 200 veļas zīmolu visā pasaulē. Lauma Fabrics izgatavo pilnu materiālu komplektu, kas nepieciešams veļas ražošanai – adījumus, mežģīnes, lentes, izšuvumus, formētos kausiņus. Zem viena jumta notiek pilns ražošanas cikls – dizaina izstrāde, adīšana, aušana, krāsošana.

Kā spējat konkurēt ar valstīm, kur mežģīņu un veļas audumu ražošanai ir senāka vēsture?

Veļas materiālu un mežģīņu ražošanai ir senas saknes Vācijā, Francijā, Itālijā, Austrijā un citās vecās Eiropas valstīs. Pēdējos divdesmit gados daudzas rūpnīcas no Eiropas ir pārceltas uz Āzijas valstīm. Katram ražotājam ir savs atšķirīgs rokraksts, un uzņēmums Lauma Fabrics nekad nevienu nav kopējis, bet allaž gājis pats savu ceļu. Produkciju izplatām gan austrumu, gan rietumu tirgos, attiecīgi pielāgojot tiem savas kolekcijas. Mūsu mežģīņu rakstos sastopami gan romantiski ziedi, gan ģeometrija, bet, kopumā ņemot, Lauma Fabrics mežģīnes ir vairāk klasiskas, funkcionālas, ideāli piemērotas ikdienas veļai. Mēs ražošanā izmantojam tikai kvalitatīvus, sertificētus, Eiropā izgatavotus diegus un krāsvielas.

Kā jūsu uzņēmuma darbībā izpaužas jēdziens inovācijas?

Mūsu uzņēmumā ir īpaša attīstības nodaļa, kurā strādā vairāk nekā 10 darbinieku – dizaineri un tehnologi. Viņi ir atbildīgi par jaunu, inovatīvu produktu izstrādi. Šis process ir ilgs un darbietilpīgs. Lai sasniegtu iecerēto rezultātu, tiek eksperimentēts ar rakstiem, diegiem, režīmiem, tehnoloģijām. Procesā ir iesaistīti arī mehāniķi, adītāji, audēji, diegu vērēji un citi speciālisti. Inovācijas nav tikai jauns dizaina raksts. Inovācijas ir darbs ar jauniem diegiem, režīmiem, tehnoloģijām, lai izstrādātu kādu vēl nebijušu produktu. Dizainera iecerēto rezultātu sasniegšanai bieži jāmeklē nestandarta iekārtu regulējumi, kas prasa augstu profesionalitāti no mehāniķiem.

Produkciju eksportējat uz valstīm ar dažādām tradīcijām un kultūrām. Cik lielā mērā pielāgojaties to prasībām?

Mums ir ļoti dažādi klienti no dažādām valstīm un tirgus segmentiem. Runājot par mežģīnēm, varu teikt, ka Krievijas tirgū vairāk pārdodam mežģīnes ar romantiskiem ziedu rakstiem košās krāsās, bet Rietumos – vairāk ar ģeometriskiem rakstiem ne tik košās krāsās. Modernas veļas ražotājiem patīk caurspīdīgas mežģīnes, bet klasiskas veļas ražotāji izvēlas necaurspīdīgas. Mežģīņu rakstus lielā mērā ietekmē tirgus tendences, kas divas reizes gadā tiek prezentētas izstādē Interfiliere Paris. Mūsu dizaineri to apmeklē, lai smeltos idejas un kolekcijas atbilstu tendencēm.

Kādi jauninājumi ir jūsu tuvākajos plānos?

Tirgū tiek pieprasīti aizvien plānāki, mīkstāki, krāsaināki un dabai draudzīgāki materiāli. Lai atbilstu šim pieprasījumam, mēs aktīvi investējam līdzekļus modernizācijā un plānojam to darīt arī turpmāk. Šogad esam iegādājušies jaunu produkcijas žāvēšanas līniju, kas kopumā izmaksās 1,5 miljonus eiro, un divas adīšanas iekārtas, kuru izmaksas pārsniegs 1 miljonu eiro. Jaunā žāvēšanas līnija dos iespēju saražot plānākus un elastīgākus materiālus, patērējot mazāku enerģijas daudzumu. Savukārt jaunās adīšanas iekārtas ļaus izgatavot tādas mežģīnes, kādas līdz šim mums nav bijušas.

Jūs vadāt uzņēmumu, kura adresāts ir sievietes. Sakiet, vai esat sapratis, ko tad īsti viņas vēlas?

Līdz galam to nav iespējams saprast, tomēr esmu pārliecināts – skaista veļa patīk gan sievietēm, gan vīriešiem.

Lauma Fabrics konkursā "Eksporta un inovācijas balva" kategorijā "Eksportspējīgākais komersants lielo un vidējo komercsabiedrību grupā" ieguva 3. vietu 2009. gadā un 2. vietu 2012. un 2017. gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!