Foto: AMALIJA ANDERSONE

Viens no jaunākajiem pašmāju veiksmes stāstiem ir Jersikas pagasta uzņēmums GLEAR. Ražotnes produkts – veselīgi čipsi, kas pagatavoti bez karsēšanas eļļā – vietējā tirgū ienāca tikai 2016. gadā, bet jau aizņem tajā vairāk nekā 1% un ar savu vairākkārtēji apbalvoto dizainu ir atpazīstams arī ārvalstu veikalu plauktos. Uzņēmuma valdes loceklis Artis Paegle atklāj, ko uzskata par Jersikas čipsi veiksmes atslēgu un kāpēc tas nav tikai naudas darbs.

Kā radās ideja par Jersikas čipsiem?

Ideja radās jau pirms gadiem divdesmit. Pārtikas iekārtu izstādē redzēju ierīci, kas cep apaļas galetes no rīsiem. Tad man radās doma – kāpēc ar šo iekārtu nevarētu cept čipsus no kartupeļu mikropeletēm? Tās 200 grādu temperatūrā uzsprāgst pēc popkorna principa, tad tiek presētas un ceptas. Viss know-how ir cilindros ar īpašu pārklājumu, kas presē čipsus un atšķirībā no citām uzkodām neprasa cepšanā izmantot karsētu eļļu. Procesa laikā patīkami smaržo pēc ceptiem kartupeļiem. Pēc tam notiek garšu uzklāšana ar nelielu eļļas migliņu, kas netiek karsēta un ir krietni veselīgāka. Man pašam mīļākā garša ir klasiskā – skābkrējuma sīpolu.

Kā izdevās atrast savu nišu – veiksme vai rūpīga tirgus analīze?

Pēc izglītības esmu pārtikas tehnologs, un lielāko daļu darba mūža esmu nostrādājis ar pārtiku saistītā rūpniecībā. Vienmēr biju gribējis izdomāt kaut ko reizē veselīgu un garšīgu, jo bieži veselīgi produkti nav no tiem gardākajiem. Ja gribas ko tādu, ka tiešām mēli var norīt, bieži jāliek klāt sastāvdaļas, kas nav veselībai tās labākās. Kad man patrāpījās šī iekārta, sāku pētīt tirgu. Pirmais impulss bija ražot kaut ko garšīgu un reizē veselīgu, pārējais nāca dabiski.

Jūsu produkts ir salīdzinoši jauns, bet jau pārņem vietējo un kaimiņvalstu tirgu. Ko uzskatāt par savu panākumu atslēgu?

Domāju, ka panākumi balstās uz diviem vaļiem. Viens ir noformējums, dizains, otrs – produkta veselīgums. Mūs čipsos ir krietni mazāk kaloriju nekā citos.

Ražotne atrodas Jersikā. Kas ietekmēja vietas izvēli?

Pats nāku no Kurzemes, un projektu iecerēju uzsākt tajā pusē. Taču tur jau notiek pietiekami aktīva uzņēmējdarbība, tāpēc iecerei nesaņēmu apstiprinājumu. Tad nolēmu doties uz reģionu, kur uzņēmējdarbība ir mazāk intensīva, un nonācu Latgalē. Domājot no ekonomiskā viedokļa, vietu meklēju pēc iespējas tuvāk Rīgai, kur ir lielākais patēriņa tirgus. Vērsāmies vietējās pagasta pašvaldībās ar ideju būvēt ražotni, un mums tika piedāvātas vietas. Tā nu ražotne atrodas Jersikas pagastā, kādus 7 kilometrus aiz Līvāniem, un tas arī deva vārdu zīmolam.

Kā tika radīts produkta vairākkārt apbalvotais dizains?

Vadības komandā esam trīs cilvēki. Viens no mūsu trijotnes jau iepriekš bija sadarbojies ar kādu reklāmas aģentūru, un pie tās arī vērsāmies. Kopējās diskusijās radās dizains un nosaukums. Uzskatu, ka noteikti jāpiesaista profesionāļi, jo tas, kas pašam liekas fantastiski, var īsti nedarboties. Izejot cauri smadzeņu vētrai kopā ar cilvēkiem, kas sniedz svaigu skatu no malas, saproti, kas tiešām ir labākais risinājums.

Kā izcelties uz pārējā piedāvājumu klāsta blīvi piepildītā tirgū?

Protams, vissvarīgākais ir produkts, taču pircēji, pirmkārt, pērk ar acīm. Vispirms mēs kaut ko ievērojam un tikai pēc tam sākam pētīt, kas tas ir par produktu. Veikala plauktā, kas ir krietnu metru garš un plats, precei jāspēj izcelties. Vēl viena rozīnīte ir tā, ka iepakojums ir patīkams pieskaroties, turklāt izmēra un materiāla ziņā atšķiras no pārējiem.

Kā nosakāt, vai produkts ir veiksmīgs?

Daudz palīdz mūsu trijotnes pieredze. Ņemam vērā arī cilvēku atsauksmes sociālajos medijos un degustācijās. Tā arī nosakām tālāko darbības virzienu un to, ar kādām garšām papildināt piedāvājumu.

Vai ir bijuši brīži, kad domājāt – labāk, ja uzņēmums būtu palicis idejas līmenī?

Bez šaubām, tādi brīži ir bijuši, taču tiem vienkārši jātiek pāri. Ja esi sācis, jāiet līdz galam un jāizmanto visas iespējas, lai vēlāk nebūtu nekā, ko sev pārmest. Jāizmēģina viss, kas no tevis ir atkarīgs. Šis mums ir sirds, nevis naudas darbs. Kad sākām, bankas vairāk interesēja nekustamo īpašumu bizness. Bez Eiropas fondiem un Lauku atbalsta dienesta nekas nebūtu noticis. Protams, palīdzēja arī vietējo uzņēmēju investīcijas. Katra diena ir kā cīniņš, bet tas pārtikas rūpniecībā ir raksturīgi. Tas ir nemitīgs vāveres ritenis.

Kāds ir jūsu labākais biznesa padoms?

Ja rodas ideja, iesaku paskatīties uz to no malas. Ja ideja ir saistīta ar produktu, jāiejūtas vidusmēra patērētāja ādā un jāparaugās uz to nevis kā speciālistam, bet kā pircējam. Vai tu šo produktu iegādātos un lietotu?

Vienmēr atradīsies pesimisti, kuri teiks, ka nekas nesanāks, jo tirgus jau pilns. Ja ideju esi izsvēris daudzas reizes un turpini tai ticēt, tad jāmēģina. Nepamēģināsi – neuzzināsi.

Ar kādiem sasniegumiem lepojaties?

Lielākais lepnums ir tas, ka mūsu produkti ir nozīmīgāko tirdzniecības ķēžu veikalos un cilvēki tos atpazīst un slavē. Tad arī aizmirstas visas problēmas un tumšie brīži.

Konkursā "Eksporta un inovācijas balva 2017" uzņēmums ieguva 3. vietu kategorijā "Rūpnieciskais dizains".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!