Foto: Publicitātes foto

Iecavas uzņēmums VIZULO ražo iekštelpu un ārtelpu gaismekļus. Ar tiem ir izgaismota Porsche ēka Nīderlandē, Māstrihtā, un Brīvības piemineklis Rīgā, tie ir izmantoti Francijā, Kurševelas kūrortā, Mežaparka estrādē un Rīgas lidostā. 2019. gada pirmajos septiņos mēnešos apmēram 95% no VIZULO apgrozījuma veido eksports. Lielākie uzņēmuma eksporta tirgi ir Izraēla, Jaunzēlande, Francija, Holande, Somija, Igaunija un Ungārija.
Ar VIZULO veiksmes stāstu dalās valdes priekšsēdētājs Jānis Zeltiņš.

Kas jūs iedvesmoja pāriet no apgaismes līdzekļu tirdzniecības uz to ražošanu?

Tirgojot industriālos un ielu gaismekļus kopā ar sievu Lindu, ieguvām zināšanas par LED apgaismojuma tehnoloģiju, kas tajā laikā bija jaunums. Mēs vēlējāmies pievienot lielāku vērtību uzņēmējdarbībai un sapratām, ka esam gatavi riskēt un uzsākt gaismekļu ražošanu. Ražojot gaismekļus paši, mēs spējam labāk kontrolēt tehniskos risinājumus, kvalitāti un piegādes laikus.

Kā izdevās tik strauji un mērķtiecīgi palielināt apgrozījumu?

Spēja radīt starptautiskam pieprasījumam atbilstošus produktus ļauj mums strauji kāpināt attīstības tempus. Šobrīd ražojam ielas, industriālos un iekštelpu gaismekļus. Aktīvs darbs pie produktu izstrādes, sortimenta palielināšanas, piedalīšanās starptautiskajās izstādēs un regulāri komandējumi ļauj palielināt apgrozījumu katru gadu.

Kādi ir šī gada ražošanas apjomi un apgrozījums?

Pirmajā gada pusē VIZULO apgrozījums bija aptuveni 4,3 miljoni eiro. Tā kā šajā biznesā ir novērojama sezonalitāte un otrā gada puse ir daudz aktīvāka, šogad plānojam sasniegt 12 miljonu eiro apgrozījumu. Pirmajos 6 mēnešos esam saražojuši 29 755 gaismekļus.

Kas ir VIZULO tālākās attīstības mērķi?

Plānojam turpināt iesākto darbu esošajos tirgos un aktīvi piedalāmies izstādēs, lai ieietu jaunos. Jāatzīmē, ka liela daļa no mūsu tirgiem atrodas ārpus ES, ar ko lielā mērā atšķiramies no pārējiem Austrumeiropas gaismekļu ražotājiem, kas darbojas ES zonā.

Kādi ir bijuši visinteresantākie pasūtījumi?

Santa Klausa pilsētas Rovaniemi izgaismošana, Kuveitas motora pilsētas F1 trase un Kurševeles slēpošanas trase.

Ir veikti daudzi pētījumi par to, kā apgaismojums ietekmē dzīves kvalitāti un veselību. Attīstītās valstīs uzņēmumi, skolas un ārstniecības iestādes tam pievērš lielu uzmanību.
Jānis Zeltiņš

Kādām inovācijām apgaismes tirgū ir vērts pievērst uzmanību?

Pasaulē plaši attīstās human centric lighting koncepcija – apgaismojuma tonis mainās atbilstoši dienas ciklam, atdarinot saules gaismas toņu maiņu. Piemēram, dienas vidū (aktīvajā daļā) gaismeklis izstaro aukstāku gaismu, kas mudina darbam, savukārt vakarpusē – siltu un dzeltenu, kas nomierina un atslābina. Ir veikti daudzi pētījumi par to, kā apgaismojums ietekmē dzīves kvalitāti un veselību. Attīstītās valstīs uzņēmumi, skolas un ārstniecības iestādes tam pievērš lielu uzmanību.

Kā adaptējaties globālajām eko tendencēm?

Cenšamies iepakojumā samazināt plastikātu – galvenokārt izmantojam kartonu un, cik iespējams, lietojam arī otrreiz pārstrādājamus materiālus.

Ko sevī iekļauj ievērības cienīgs gaismekļa dizains mūsdienās?

VIZULO gadījumā tas ir minimālistisks dizains un tīras līnijas. Gaismeklim jābūt estētiskam un vienlaikus funkcionālam.

Foto: Publicitātes foto
Kas, jūsuprāt, ir "Eksporta un inovācijas balvas" apbalvotā produkta Lakstīgala panākumu atslēga?

Tā noteikti ir veiksmīgi izvēlēta kvalitātes un cenas proporcija, kā arī funkcionāls dizains.

Kas ir lielākie uzņēmuma konkurenti globālajā tirgū?

Pārsvarā tās ir lielas multinacionālas kompānijas, kuru apgrozījums ir vairāki miljardi.

Kas ļauj konkurēt ar lielu kompāniju priekšrocībām iepirkumu konkursos?

Visas piecas mūsu uzņēmuma vērtības: elastība, ātrums, kvalitāte, dizains un vēlme uzvarēt.

Konkursos bieži esat vienīgais Austrumeiropas uzņēmums. Kā prezentējat sevi ārzemju tirgū?

Ielu apgaismojuma tirgus ir samērā noslēgts – pārsvarā dominē lielie uzņēmumi ar daudzu gadu pieredzi, īpaši Rietumeiropā un Skandināvijā. Austrumeiropas ielas gaismekļu ražošanas uzņēmumu tajā praktiski nav. Mūsu produktu kvalitāte un dizains runā paši par sevi – tikšanās laikā prezentējam paraugus, kas klientus ieinteresē un pārliecina par mūsu ražojumu kvalitāti.

Cik ilgi notiek sadarbība ar RTU absolventiem un pētniecības institūtiem? Kādus veiksmīgus projektus izdevies attīstīt kopīgiem spēkiem?

Sadarbība notiek kopš uzņēmuma dibināšanas – RTU ir izaudzinājis visus mūsu izpētes un attīstības nodaļas inženierus. Domāju, jauno inženieru piesaiste arī ir VIZULO nozīmīgākais ieguvums no šīs sadarbības. Esam gandarīti, ka RTU spēj sagatavot augsta līmeņa speciālistus. Jāatzīmē, ka daudz kas ir atkarīgs arī no pašiem studentiem un viņu vēlmes nepārtraukti mācīties un apgūt ko jaunu.

Kā Iecavas ražotne spēj sacensties ar intensīvām ražotnēm citviet ārzemēs, piemēram, Ķīnā?

Tas ir liels darbs, un esam tikai ceļa sākumā. Cenšamies automatizēt un digitalizēt lielāko daļu procesu, lasām pasaulē atzītu klasisko ražotāju literatūru, apmeklējam kursus, un to dara arī mūsu darbinieki. Jāsaprot, ka Latvijā nevaram piesaistīt darbiniekus ar pieredzi šajā nozarē, līdz ar to vienīgais ceļš ir apmācība. Kopumā liela daļa Latvijas ražotāju nav pietiekami efektīvi, tajā skaitā arī VIZULO – ir nepieciešams celt darba ražīgumu un pievienoto vērtību uz katru strādājošo. Šobrīd veicam rūpīgu ražošanas darba monitoringu un redzam, ka varam palielināt ražošanas apjomu un ātrumu, nevis pieņemot darbā vairāk cilvēku, bet kāpinot efektivitāti. Vienlaikus attīstām dažādus IT risinājumus – jau šobrīd visiem strādājošajiem (operatoriem, kuri saliek gaismekļus) jāspēj veikt pamatfunkcijas datorā, lai ERP sistēmā ziņotu par konkrētā darba pasūtījuma ražošanas sākšanu un beigšanu. Laika gaitā plānojam arī pievienot salikšanas instrukcijas, elektrisko slēguma shēmu instrukcijas un citus darba materiālus.

Mūsdienās tehnoloģijas attīstās tik ātri, ka jāmācās ir nepārtraukti – tas, kas derēja pirms diviem gadiem, šodien jau ir novecojis.
Jānis Zeltiņš

Kādas mācības esat guvis sešos uzņēmuma pastāvēšanas gados?

Mūsdienās tehnoloģijas attīstās tik ātri, ka jāmācās ir nepārtraukti – tas, kas derēja pirms diviem gadiem, šodien jau ir novecojis. Jāapmeklē eksporta tirgi un tehnoloģiju izstādes – tikai tā var redzēt un saprast pieprasījumu, konkurenci, izmaiņas tehnoloģiju attīstībā. Nepietiek ar to, ka brauc darbinieki, arī vadībai jākustas.

Konkursā "Eksporta un inovācijas balva" uzņēmums ieguvis 2. vietu kategorijā "Inovatīvākais produkts" 2015. gadā, kategorijā "Rūpnieciskais dizains" saņēmis 3. vietu 2016. gadā un atzinību 2018. gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!