Atklāta vēstule Satiksmes ministram Aināram Šlesera kungam Rīgā, 2005.gada 16.maijā.
Cien. Ministra k-gs!

Šodien jau ceturto reizi 148 Latvijas pilsoņi dodas atpūtā uz Tunisiju. Taču diemžēl ne no Rīgas lidostas, bet gan no Kauņas lidostas, kas daudziem atpūtniekiem rada virkni neērtību. 26. aprīlī lielākā tūrisma kompānija Baltijas valstīs "Novatours" vērsās pie Jums ar lūgumu pārskatīt aviācijas departamenta lēmumu aizliegt Tunisijas aviokompānijai "Karthago Airlines" nolaisties Rīgas lidostā. Taču vēl joprojām mēs neesam saņēmuši atbildi. Mēs nevēlamies ticēt, ka Latvijas satiksmes ministrs, kas vienmēr cīnījies par brīvu tirgu un konkurenci un pierādījis savus vārdus ar darbiem ("Ryanair" un "Easy Jet" ienākot Latvijā), atbalsta monopola situāciju aviopārvadājumu čārterreisu sektorā.

Šobrīd tikai divām Latvijas aviokompānijām (“airBaltic” un “Latcharter Airlines”) pieder lidmašīnas, kuras teorētiski ir spējīgas veikt šo lidojumu. Aviosabiedrībai „AirBaltic” čārterbizness nav pamatnozare, tāpēc patiesībā „Latcharter” var nosaukt ja ne par monopolistu, tad vismaz par pilntiesīgu šas biznesa jomas saimnieku. Tātad šajā gadījumā, atmetot aviacijas departamenta direktora A.Muižnieka kunga vārdus par augstajiem apkalpošanas standartiem un rūpēm par vietējiem uzņemējiem, jāsecina, ka viņs aizstāv tikai vienu kompāniju – „Latcharter Airlines”. Nav šaubu, ka Tunisijas aviokompānijas Karthago Airlines čārterreisa lidmašīnām noteiktais aizliegums nolaisties Latvijas teritorijā ierobežo konkurenci. Satiksmes ministrijas aviācijas departaments nolaišanās atļaujas nepiešķiršanu pamato ar nepieciešamību nodrošināt siltumnīcas režīmu Latvijas gaisa pārvadātājiem. Aviācijas departamenta direktors Arnis Muižnieks paskaidro, ka Eiropas Savienībā attiecībā uz aviāciju ir augstas prasības, tāpēc jāuztur augstas cenas. Savukārt, tā dēvētajās trešajās valstīs, tai skaitā Tunisijā, cenas un prasību sliekšņi ir zemāki. "Karthago Airlines" gan noraida jebkādas aizdomas par zemākiem standartiem – uz Latviju atsūtītajā vēstulē norādīts, ka apliecinājums tam ir pērn ar četrām Boeing lidmašīnām veiktie čārterlidojumi uz 58 Eiropas pilsētām un 506 000 pārvadātu pasažieru. „Karthago Airlines” rīcībā ir četras "Boeing – 737-300" lidmašīnas, ko apkalpo pazīstamie Francijas uzņemumi „Air France Industrie” un „Snecma”. Lietuvas Civilās aviācijas departamenta direktors Kairis Vidmants presei pastāstīja, ka ar „Karthago Airlines” strādāt ir ērti un līdz šim nekādu problēmu nav bijis: tunisiešiem ir augstas klases lidmašīnas un visas drošībai un apdrošināšanai izvirzītās prasības tiek strikti ievērotas.

Baltijas valstīs lielākā tūrisma kompānijas “Novatours” vadība vērsās pie Jums ar sūdzību par Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta rīcību, izskatot jautājumu par čārterreisu uz Tunisiju programmas realizēšanu. 2005. gada 22. aprīlī kompānija “Novatours” saņēma no aviokompānijas “Karthago Airlines” Aviācijas departamenta vadītāja A. Muižnieka kunga parakstītu vēstuli, kurā tiek noraidīts lūgums saņemt atļauju lidojumu programmas organizēšanai uz Tunisiju maršrutā Rīga - Monastira - Rīga laika posmā no 26.04. līdz 01.11.2005.

Latvijas lielākā tūrisma kompānija „Novatours” saņēmis Latvijas aviokompāniju „Air Baltic” un „Latcharter Airlines” vēstules, kurās tās paziņo, ka nevar veikt čārterreisus otrdienās no Rīgas uz Tunisiju. Tās piedāvā izlidot citās nedēļas dienās vai naktī, taču tas nepavisam neatbilst “Novatours” atpūtas programmai Tunisijā, ko piedāvājam saviem klientiem. Turklāt Latvijas aviokompāniju piedāvājumi ir par 30-50 procentiem dārgāki nekā „Karthago Airlines” lidojumi. Latvijas aviokompāniju vēstules pierāda, ka Latvijā nav vietējo aviokompāniju, kas otrdienās varētu veikt čārterreisus no Rīgas uz Tunisiju.Tātad Satiksmes ministrijas Aviācijas departamentam jādod atļauja Rīgā nosēsties „Karthago Airlines” lidmašīnām. Tomēr Aviācijas departaments šādu lēmumu nepieņēma.

Čārterlidojumu tirgus pašlaik neattīstās tādēļ, ka Latvijas aviokompānijām tajā pieder monopolstāvoklis. Jo ceļojumi uz Antāliju Turcijā, Tunisiju, Spāniju un citam valstīm varētu kļūt ievērojami lētāki (līdz 20 procentiem), ja Satiksmes ministrijas Aviācijas departaments atļautu tūroperatoriem izmantot citu valstu aviokompāniju lidmašīnas. Satiksmes ministrijas nostāja patiešām pārsteidz, jo līdz šim Jūs, cien. Ministra kungs, taču nemitīgi uzsverat, ka valstij un privātfirmām vispirmām kārtām jāgādā par patērētāju tiesībām. Tad kādēļ Aviācijas departaments iebilst pret Tunisijas kompānijas ienākšanu vietējā tirgū - tā taču piedāvā lētākus čārterreisus no lidostas „Rīga” nekā „Latcharter Airlines”?

Aviācijas departamenta rīcību neattaisno arī Konkurences padomes priekšsēdētajs Pēteris Vilks. Viņš presei atzīst: "Kad iedziļinājos lietas būtībā, man radās daudz jautājumu. Es uzskatu,ka „Novatours” droši var vērsties Administratīvajā tiesā, jo Konkurences padome nedrīkst pati ietekmēt administratīvās struktūras. Satiksmes ministrijas rīcība jāvērtē kā dīvaina, jo tā rada acīmredzamu interešu konfliktu. Agrāk Šlesera kungs nosprauda šādu attīstības vektoru: jārīkojas tautas labā, dodot patērētājam iespējami plašākas izvēles iespējas un tirgum jābūt atvērtam, bet konkurencei – godīgai. Turpretī Arņa Muižnieka rīcībai nesaskatu drošu pamatojumu – kāpēc Lavijas tirgū nedrīkst ielaist „Karthago Airlines”? Mēs taču esam Eiropas Savienībā – brīvā sadraudzībā, kur tirgus jānosaka patērētājiem, bet aizliegt darboties Latvijā tai vai citai kompānijai var tikai likums. Taču šajā gadījumā likumā nav nekādu stingru noteikumu, kas ierobežotu ārzemju kompāniju darbību Latvijā, piemēram, čārterpārvadājumu jomā. Es neattaisnoju tādu lobismu vietējās aviokompānijas „Latcharter Airlines” interesēs. Piedevām ikviens monopolists automātiski tiecas paaugstināt cenas, bet tas katrreiz sāpīgi skar cilvēkus, kuriem liegta izvēles iespēja. Taču patīkami, ka sabiedrība neklusē, bet izstāv savas tiesības, piemēram, ar masu mēdiju palīdzību". Tā saka presei Pēteris Vilks.

Vēlētos pievērst Jūsu uzmanību tam, ka kompānijas "Novatours" līdzīpašnieki ir piecas lielākās tūrisma aģentūras Latvijā. Tāpat arī mūsu kompānija ir lielākā nodokļu maksātāja Latvijas budžetā tūrisma biznesa sfērā. Tāpēc Jūsu lēmums par godīgu spēles noteikumu ieviešanu čārterpārvadājumu tirgū ietekmēs Latvijas lielākos tūrisma uzņēmējdarbības pārstāvju ekonomiskos rādītājus (un tātad arī nodokļus).

Mēs ceram, ka Jūs, ministra kungs, pieņemsiet lēmumu par labu Latvijas sabiedrībai un nevis vienai privātai kompānijai, kuras īpašnieki dzīvo uz Latvijas iedzīvotāju rēķina. Tāpat arī negribētos saņemt atbildi, ka šis jautājums prasa starpvaldību vienošanos starp Tunisiju un Latviju, tā kā tas izslēgs iespēju Latvijas iedzīvotājiem lidot uz Tunisu atpūsties no Rīgas tuvāko gadu laikā, kamēr turpināsies sarunas ar Tunisiju.

Ar cieņu,

"Novatours" direktors Leonīds Močeņevs

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!