Foto: Publicitātes foto
Kā viens no galvenajiem klimata pārmaiņu vaininiekiem tiek minēts rūpnieciskais piesārņojums. Tāpēc ražošanā, rūpniecībā, ēku būvniecībā strādājošie uzņēmumi arvien biežāk par mērķi izvirza CO2 neitralitāti, atsakoties no vienreiz izmantojamām izejvielām un aktīvi kāpinot atjaunojamo energoresursu izmantošanu. Pozitīvu piemēru visiem šobrīd rāda "Schneider Electric", kas pagājušajā gadā tika atzīts par pasaules ilgtspējīgāko uzņēmumu. Kompānija jau šobrīd savā biznesā ir ieviesusi pārmaiņas, par kurām daudzi citi uzņēmumi sāks domāt varbūt tikai tuvākajā desmitgadē, intervijā DELFI stāsta "Schneider Electric" Baltijas stratēģijas un marketinga vadītāja Inga Tralla Kancāne.


Kādiem kritērijiem jāatbilst, lai pretendētu uz ilgtspējīgākā uzņēmuma titulu?

Viens no pasaulē atzītākajiem indeksiem ir "Corporate Knights Global 100", kas vērtē uzņēmumu ilgtspēju pēc 24 kvantitatīviem uzņēmuma darbības rādītājiem. "Corporate Knights" ir Kanādas uzņēmums, kurš ilgtspējas indeksā apskata vairāk nekā 8000 uzņēmumu, kuru gada ieņēmumi pārsniedz 1 miljardu ASV dolāru. Tiek vērtēta gan energoresursu loma uzņēmuma darbībā, gan arī uz vidi atstātā ietekme. Pēdējā indeksā tika vērtēts arī ilgtspējīgu investīciju apjoms, zaļajam marķējumam atbilstošu produktu īpatsvars, kā arī ar atalgojumu saistīti kritēriji. "Schneider Electric" daudzos kritērijos ierindojās pirmajā vietā, kļūstot par ilgtspējīga uzņēmuma piemēru citām kompānijām visā pasaulē.

Kad "Schneider Electric" sāka pievērst uzmanību ilgtspējas jautājumiem?

Par ilgtspēju sākām runāt jau 2006. gadā, kad daudziem tas vēl nebija dienaskārtībā. Katru gadu izvirzām arvien lielākas ilgtspējas prasības mūsu pašu ražošanas uzņēmumiem un pārstāvniecībām 100 pasaules valstīs, kā arī saviem partneriem. Tāpēc šobrīd ilgtspēja raksturo pilnīgi visu, ko mēs darām. Tā ir uzņēmuma ilgtermiņa stratēģijas pamatā. Tāpēc līdz ar darbiniekiem, partneriem, investoriem un klientiem, pārmaiņas piedzīvo arī visa uzņēmuma piedāvātie risinājumi un produkti.

Kāds ir aktuālais uzņēmuma mērķis ilgtspējas jomā?

"Schneider Electric" mērķis ir līdz 2025. gadam kļūt par CO2 neitrālu uzņēmumu. Lai to sasniegtu, pastāvīgi paaugstinām latiņu sev, saviem klientiem un partneriem. Ņemot vērā to, ka ilgtspēju neveido vienreizēja apņemšanās, mēs savas saistības pārskatām katru gadu. Mērķus balstām uz Apvienoto Nāciju ilgtspējīgas attīstības mērķiem, kurus nosakām katrā valstī atsevišķi, balstoties uz vietējām iespējām un vajadzībām.

Ko Jūs minētu kā vienu no svarīgākajiem "Schneider Electric" sasniegumiem ilgtspējības jomā pēdējo gadu laikā?

Galvenais sasniegums ir spēja visu laiku izvirzīt arvien ambiciozākus mērķus ilgtspējas jomā. Piemēram, 2021. gadā mēs tikām atzīti par ilgtspējīgāko pasaules uzņēmumu un tas mūs motivēja dubultot ilgtspējības saistības. Nolēmām CO2 neitralitāti sasniegt jau līdz 2025., nevis, kā sākotnēji plānots – līdz 2030. gadam. Tāpat apņēmāmies palīdzēt citiem uzņēmumiem samazināt CO2 emisijas par 800 miljoniem tonnu. Pasaules Ilgtspējas indeksā starp Top 100 uzņēmumiem esam vairāk nekā 10 gadus pēc kārtas, un tas mūs padara par vienu no ietekmes līderiem, kas var palīdzēt arī citiem uzņēmumiem.

Un kā tas izpaužas jauno tehnoloģiju un produktu lauciņā?

Jauni tehnoloģiski risinājumi, kas palīdz samazināt ietekmi uz dabu, ir viena no mūsu specializācijām. Piemēram, tieši ar šādu domu uzņēmums mainīja tehnoloģiju, izstrādājot SF6 kaitīgās gāzes nesaturošas sadales iekārtas. Kāpēc tas ir svarīgi? SF6 ir siltumnīcefekta gāze, kas ir 23 500 reižu spēcīgāka par CO2, un atteikšanās no tās ietekmē visas nozares nākotni.

Kādi vēl ir tuvākie "Schneider Electric" ilgtspējas mērķi?

Līdz 2025. gadam uzņēmumā vēlamies panākt 100% CO2 emisiju samazinājumu, kā arī 50% CO2 emisiju samazinājumu 1000 vadošo piegādātāju procesos.

Vēlamies panākt arī ambiciozas pārmaiņas iepakojuma jomā – vairs neizmantosim nepārstrādājamu plastmasu primārajam un sekundārajam iepakojumam. Turpmāk iepakošanai izmantosim zaļākus materiālus, kā, piemēram, pārstrādātu kartonu. Kopumā ražošanā zaļo materiālu izmantošanu plānojam palielināt par 50%. Plānojam, ka ieņēmumi no dažādiem zaļajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem sasniegs līdz pat 80%.

Papildus "Schneider Electric" ir apņēmies visā pasaulē ieguldīt izglītības jomā, apmācot 1 miljonu cilvēku darbam energopārvaldības jomā.

Vai uzņēmumam ir iespējams nodrošināt emisiju samazinājumu, vienlaikus nezaudējot arī produktivitāti un rentabilitāti?

Atbilde būtībā ir uzņēmuma spējā digitalizēties un panākt procesu automatizētu uzraudzību. Mūsdienās ļoti daudzi uzņēmumi tieši ar digitalizāciju plāno sasniegt nulles emisiju stāvokli savā uzņēmumā.

Šobrīd vairs nevaram nodalīt produktivitāti no energoefektivitātes un ilgtspējas. Lai piesaistītu investīcijas, talantus un klientus, uzņēmumiem ir jāapņemas cīnīties ar klimata pārmaiņām, nezaudējot rentabilitāti. Pretējā gadījumā uzņēmumiem būs grūti saglabāt konkurētspēju. Palielinot ilgtspējību un energoefektivitāti, palielinās produktivitāte un rentabilitāte.

Lielākā daļa oglekļa dioksīda vidē nonāk energopatēriņa rezultātā. Tas parāda, ka enerģija tiek izmantota neefektīvi un tāpēc ir jāmaina veidi, kā mēs saņemam, pārvaldām un izmantojam enerģiju. Tādējādi varam ne vien samazināt piesārņojumu, bet arī uzlabot uzņēmuma darbību.

Visas nepieciešamās tehnoloģijas, kuras "Schneider Electric" izmanto savos risinājumos, jau ir izgudrotas: lietu internets, paplašinātā realitāte un mākslīgais intelekts, kas palīdz tikt galā ar lielu datu apjomu un noteikt, kur resursus var izmantot lietderīgāk. Mums tikai jāsāk tās lietot un, protams, jāmainās līdzi laikam.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!