Foto: Shutterstock
Pirms uzsākt tirdzniecību tiešsaistē ir svarīgs ne tikai biznesa plāns, bet arī jāizvērtē, kādus tehniskos risinājumus izmantosiet. Viens no tiem ir kādu interneta veikala platformu izmantosiet par pamatu savam biznesam. Kura platforma strādā labāk? Kura visvairāk atbilst jūsu vajadzībām? Vai par to nepārmaksāsiet? Pēc tam, kad būsiet atbildējuši uz šiem jautājumiem, arī maksājumu pakalpojumu sniedzēja izvēlei jābūt pārdomātai, jo no tā būs atkarīga gan veikala efektīva darbība, gan klientu pieredze.

Interneta veikala platforma būtībā ir satura vadības sistēma, kas ļauj jums pārvaldīt un mainīt interneta veikala lapas saturu. Citiem vārdiem sakot – tas ir rīks, kas ļauj jums izveidot interneta mājaslapu vai e-veikalu bez programmēšanas un nepieciešamības piesaistīt attiecīgu speciālistu.

"Pēdējos gados e-komercija piedzīvo strauju izaugsmi un ir palielinājies pieprasījums pēc e-komercijas platformām, rīkiem un aplikācijām. Uzņēmumiem bieži vien šī izvēle nav viegla, jo ir grūti nodefinēt savas šī brīža vajadzības un vēl grūtāk paredzēt, kas būs nepieciešams nākotnē. Tomēr interneta veikala platformas izvēlē ir svarīgs solis un, izvēloties savām vajadzībām un biznesa specifikai atbilstošāko, ietaupīsiet līdzekļus nākotnē," saka Ivars Erdmanis, maksājumu pakalpojuma sniedzēja "MakeCommerce" Latvijas pārstāvniecības vadītājs.

Saskaņā ar "MakeCommerce" datiem Latvijas, kā arī Lietuvas un Igaunijas tirgū dominē piecas populārākās interneta veikalu platformas: "WooCommerce", "Shopify", "OpenCart", "Magento" un "Prestashop". Lai izvēlētos piemērotāko, Erdmanis iesaka vadīties atkarībā no pieejamā budžeta, tehniskajām zināšanām un pieredzes, kā arī biznesa attīstības plāniem.

Viena no piecām

Daudzi e-komercijas biznesi ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā izmanto "WooCommerce" interneta veikala platformu. "WooCommerce" ir "Wordpress" lapas papildus spraudnis, kas parastu "Wordpress" lapu pārvērtīs e-veikalā. Tas ir visnotaļ elastīgs un viegli pielāgojams risinājums, kas derēs lielākai daļai e-komercijas biznesu. Tam ir pieejami vairāk nekā 400 oficiāli papildinājumi un vairāk kā 1000 papildu moduļi. Šie moduļi ir gan bezmaksas, gan maksas. "Prestashop" un "Opencart" ir ļoti līdzīgas interneta veikalu platformas "WooCommerce".

""WooCommerce" ir vispopulārākā no interneta veikalu platformām, jo to ir visvieglāk pārvaldīt un tā piedāvā plašu izvēli ar bezmaksas dizainiem un papildu spraudņiem. Ja jums ir kaut neliela pieredze un interese par tehnoloģijām, tad ar "WooCommerce" palīdzību nebūs grūti izveidot e-veikalu," komentē Erdmanis.

Avots: "MakeCommerce"

Tomēr viņš uzsver – lai izveidotu e-veikalu ar kādu no šīm platformām būs nepieciešamas pamata tehniskās zināšanas. Ja jūs piemēram izvēlēsieties "WooCommerce", tad e-veikala lapai būs nepieciešams hostings jeb serveris, uz kura atradīsies e-veikals, un tas nozīmē, ka jums jābūt pamata zināšanām par servera uzturēšanu.

"Shopify" no sarakstā iekļautajām platformām atšķiras ar to, ka darbojas pēc principa SaaS (Software as a Service) jeb programmatūra kā serviss "mākonī". Tiešsaistes veikali, kas veidoti šajā platformā, ir izvietoti uz "Shopify" serveriem un veikala veidotājiem nav jādomā par hostinga vai virtuālo serveru nomu un interneta veikala uzstādīšanu, uzturēšanu. E-veikala īpašnieki to vienkārši nomā par noteiktu maksu mēnesī un tehnisko uzturēšanu, atjauninājumus un nepārtrauktu darbību nodrošina "Shopify" kā platformas uzturētājs.

"Šī ir visatbilstošākā platforma, ja vēlaties ātri atvērt e-veikalu un jums nav praktiska pieredze, IT zināšanas. Ar šo platformu nebūs jāuztraucas par e-veikala tehnisko nodrošinājumu, jo par to ir parūpējies "Shopify". Jums atliks vienīgi pievienot preces veikalam. Lielākoties tiešsaistes tirdzniecību iespējams izveidot dažu dienu laikā," saka "MakeCommerce" Latvijas pārstāvniecības vadītājs.

Tikmēr "Magento" e-komercijas platforma ir vairāk domāta lieliem interneta veikaliem vai tirgotājiem, kuri plāno lielu apgrozījumu ar liela daudzuma preču klāstu ar vairākām kategorijām. Būs nepieciešams arī lielāks budžets e-veikala izveidošanai un vēlāk arī uzturēšanai. Saskaņā ar I. Erdmaņa teikto, veidojot interneta veikalu uz šīs platformas jau nepieciešamas padziļinātas programmēšanas iemaņas un papildu tehniskās zināšanas par pašu platformu.

Daudzas no populārajām platformām ir atvērtā koda, kas nozīmē, ka tās praktiski neko nemaksā. Tomēr realitātē, lai uzstādītu nestandarta funkcionalitāti jums bieži vien nāksies iegādāties papildus spraudņus vai paplašinājumus. Tādas platformas kā "Shopify", kas strādā pēc principa programmatūra kā serviss "mākonī" ietur mēneša maksu, kas atkarīga no nepieciešamās funkcionalitātes. "Izvēloties "WooCommerce" interneta veikala platformu bieži vien izmaksas būs mazākas un jums būs vairāk kontrole par dizainu un funkcionalitāti. Tomēr, lai uzturētu savu lapu un serveri, arī nepieciešamas laiks un IT zināšanas," secina Erdmanis.

Unikālas funkcijas

Maksājumu pakalpojumu uzņēmums "MakeCommerce" ir izstrādājis maksājumu pieņemšanas spraudņus visām populārākajām e-komercijas platformām. Tas ļauj pavisam ātri pievienot populārākos maksājumu veidus ar internetbankām un kartēm jebkurā e-veikalā. To uzstādīšana un konfigurācija neprasa padziļinātas IT zināšanas un ir vienkārša.

"MakeCommerce" izstrādātie spraudņi iekļauj arī vairākas unikālas funkcijas, ko tirgū nepiedāvā neviens cits. Piemēram, instalējot "MakeCommerce" spraudni maksājumiem e-veikalā automātiski tiek uzstādītas arī piegādes izvēles funkcijas ar "Omniva" un DPD pakomātiem. Šo funkciju īpaši novērtē klienti, kas izmanto "Shopify", jo atsevišķi pieejamie spraudņi ietekmē e-veikala standarta funkcionalitāti.

"Parasti pēc atsevišķo pakomātu spraudņu uzstādīšanas "Shopify" veikalā, klients var izvēlēties pakomātu vai nu pirms pasūtījuma noformēšanas vai pēc apmaksas. Šāds ierobežojums pastāv, jo "Shopify" neļauj izstrādātājiem elastīgi mainīt savus pirkuma noformēšanas soļus. Tomēr mēs savā risinājumā pakomāta izvēlni esam pievienojuši pēdējā solī pirms maksājuma veikšanas," skaidro Erdmanis.

Turklāt piegādes iespēju pievienošana nodrošina pilnu automatizāciju, jo pēc tam, kad klients būs veicis apmaksu un izvēlējies piegādes punktu, sūtījums tiks automātiski reģistrēts ar piegādes uzņēmumu un e-veikala panelī atliks izdrukāt piegādes adrešu karti, ko pievienot sūtījumam. Tirgotāji ietaupa laiku, jo nav nepieciešams iet uz piegādes uzņēmuma pašapkalpošanās vidi un atsevišķi veidot sūtījumu.

Vēl viena atšķirīga funkcija izmantojot "MakeCommerce" ir atgriezto preču atmaksas vadība. Ja pircējs izvēlas atgriezt preci, tirgotājs var veikt naudas atmaksu pircējam vienkārši ar vienu klikšķi pie pasūtījuma e-veikalā. Saskaņā ar Erdmaņa teikto šī funkcija ir unikāla tirgu: "Parasti, lai veiktu atmaksu jums būs jāpieslēdzas maksājuma pakalpojuma sniedzēja sistēmai, jāatrod sākotnējais maksājums un tikai tad būs iespēja veikt atmaksu un bieži vien par šo būs papildus komisija. "MakeCommerce" neietur komisiju par naudas atmaksām."

"MakeCommerce" ir licenzēta maksājumu iestāde, kas piedāvā maksājumu pieņemšanu uzņēmumiem visās trijās Baltijas valstīs. Viens no vadošajiem maksājumu pakalpojumu sniedzējiem Baltijas tirgū pieder Eesti Post AS ("Omniva") grupai un "Inbank".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!