Foto: Publicitātes foto
Lai samazinātu CO2 izmešu daudzumu un mazinātu to dramatisko ietekmi uz dabu, alternatīvās degvielas lietošanas popularizēšana ir viena no centrālajām aktivitātēm visos pasaules reģionos, kas skar ne tikai mašīnu ražotājus, bet arī katras valsts likumdošanu un sabiedrību kopumā.

Arvien lielāku automašīnu tirgus daļu aizņem elektroauto, kas nerada izplūdes gāzu emisiju vai kuros tiek lietots, piemēram, tāds degvielas veids kā CNG, kas ir līdz vienam procentam no tās sākotnēja tilpuma saspiesta dabasgāze. Tās lielākie ieguvumi ir ātrā iztvaikošana un ātrāka aizdegšanās temperatūra.

Eiropā ir aptuveni 270 miljoni automašīnu, tomēr tikai pieci procenti no tām darbojas ar alternatīvo degvielu. Vēl aizvien lielākā daļa automašīnu tiek darbinātas ar benzīnu un dīzeļdegvielu, tāpēc ir svarīgi saprast, kā veicināt tādu auto iegādi, kuri darbināmi ar alternatīviem degvielas veidiem.

Tas nebūt nav viegls uzdevums. Lai gan bieži par nozares attīstību tiek domāts no ražotāju puses, tirgus attīstību lielā mērā nosaka tieši automobiļu lietotāji un viņu uzvedība. Katrs sabiedrības loceklis atšķirīgi reaģē uz tādiem parametriem kā auto cena, uzturēšanas izmaksas, uzlādes un degvielas infrastruktūras pieejamība un braukšanas komforts.

Kādi ir alternatīvās degvielas veidi?

1. Bezizmešu alternatīvā degviela ir elektroenerģija, amonjaks un ūdeņradis.

  • Elektroenerģiju iegūst spēkstacijās, kur sadedzina fosilo kurināmo, no atjaunojamiem enerģijas avotiem un atomelektrostacijās.
  • Amonjaks var ievērojami samazināt kopējās CO2 emisijas, jo amonjaka vienīgie blakusprodukti ir ūdens un slāpeklis.
  • Ūdeņradis tiek iegūts no ūdens vai organiskiem savienojumiem. Tā ietekme uz vidi un energoefektivitāte ir atkarīga no tā, kā tas tiek ražots – izmantojot atjaunojamos avotus, piemēram, saules, vēja vai biogāzes enerģiju, vai izmantojot fosilo kurināmo.

2. Atjaunojamie kurināmie ietver biomasas kurināmo un biodegvielas, sintētiskos un parafīna kurināmos.

  • Biodegvielas ražo no augu eļļām, dzīvnieku taukiem vai pārstrādātiem restorānu taukiem. Pašlaik tie ir vieni no svarīgākajiem alternatīvo degvielu veidiem, kas veido 4,4% no ES transporta nozarē patērētās degvielas.
  • Sintētisko un parafīna degvielu ražo, izmantojot biomasu vai dabasgāzi, kā arī augu eļļas vai dzīvnieku taukus.

3. Degvielas ar zemu oglekļa dioksīda emisiju līmeni, kuru pamatā ir dabasgāze.

  • Sašķidrināto naftas gāzi (LPG) iegūst no jēlnaftas un dabasgāzes. Tā emitē par 35 procentiem mazāk CO2 nekā ogles, par 12 procentiem mazāk CO2 nekā nafta un gandrīz neizdala bīstamās smalkās daļiņas gaisā.
  • Saspiesto dabasgāzi (CNG) ražo, gāzi saspiežot.
  • Sašķidrināto dabasgāzi (SDG) ražo, attīrot dabasgāzi un pārdzesējot to, lai pārvērstu šķidrā veidā, taču tai nav ievērojama potenciāla samazināt emisijas, tāpēc Eiropas Parlamenta deputāti neatbalsta tās izmantošanu autotransportā.

Kādus parametrus pircēji ņem vērā, iegādājoties transporta līdzekli, kas darbināms ar alternatīvo degvielu?

Pagājušajā gadā Vācijā veiktā pētījumā secināts, ka pircēji apskata un ņem vērā tādus trīs būtiskus aspektus kā degvielas izmaksas, nobraucamais attālums un degvielas pieejamība. Šajā pētījumā akcents tika likts tieši uz automašīnu lietotāju uzvedību, mēģinot izprast viņu prasības un vajadzības.

Polijas pētījumā, kurā akcents likts uz datiem par situāciju Centrālajā un Austrumeiropā, kā galvenos faktorus min automašīnas cenu un drošību, kas ir arī vieni no svarīgākajiem parametriem pircējiem izvēloties automašīnu, kas darbināma ar jebkādu degvielu. Nākamais būtiskais aspekts – nobraucamais attālums. Savukārt degvielas pieejamības infrastruktūra ir nozīmīgs aspekts mazo automašīnu (ar mazu tvertni) īpašniekiem, bet lielajiem auto tas ierindojas tālāku prioritāšu sarakstā.

Vēl viena būtiska iezīme ir servisu pieejamība. Jaunās tehnoloģijas, ko izmanto ar alternatīvo degvielu vadāmajiem auto, nozīmē, ka ne katrā autoservisā ir piemēroti instrumenti (tostarp IT ierīces) un atbilstoši izglītoti darbinieki, lai veiktu šāda transportlīdzekļa remontu.

Tāpat arī tiek iezīmēta interese par tādiem automašīnu tipiem kā SUV, kas nozīmē, ka īpaša uzmanība jāpievērš tieši šī segmenta ar alternatīvo degvielu vadāmo automašīnu attīstībai.

Ko vēl darīt, lai alternatīvā degviela tiktu aktualizēta?

Elektroauto vai CNG degvielas vai citas alternatīvās degvielas mašīnu lietotāji nav tikai autobūves aktualitāte. Pozitīva ietekme alternatīvās degvielas ieviešanā ir valstiskiem vides saudzēšanas stratēģijas plāniem vai, piemēram, ekonomiski efektīviem lēmumiem, atbalstot tos automašīnu lietotājus, kuri izvēlas ar alternatīvo degvielu vadāmus auto.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!