Foto: DELFI
Kur vislabāk remontēt savu automobili? Šādu jautājumu ir uzdevis ikkatrs autobraucējs. Diemžēl pat pieredzējušākajiem auto īpašniekiem nav viegli atbildēt uz šo jautājumu, jo nelielā un labā servisā rinda ir nedēļas divas un jaunpienācējus uzņem nelabprāt, bet lielie servisi ir dārgāki un ar ne tik individuālu pieeju klientam. Un kur nu vēl autoservisi, gar kuriem vispār labāk mest ar līkumu. Bet kā atrast zelta vidusceļu? Šim nolūkam četri maģistrantūras studenti Latvijā ir atvēruši speciālu interneta platformu "Autofi.lv", kas automobilistam ļauj izvēlēties piemērotāko autoservisu nepieciešamā pakalpojuma saņemšanai.

Tiklīdz automobilim nepieciešama kāda apkope vai remonts, šajā interneta platformā jāaizpilda pieteikuma forma – to redzēs "AUTOFI" apstiprinātie autoservisi, kuri sagatavos savu piedāvājumu. Pēc tam klients, izvērtējot piedāvātās cenas un citu klientu atstātās atsauksmes par servisa kvalitāti, izvēlas, kuru no piedāvājumiem izmantot. Pēc servisa apmeklējuma klients šajā interneta platformā atstāj pakalpojuma kvalitātes vērtējumu, kas atvieglinās lēmuma pieņemšanu nākamajiem klientiem un kas arī motivēs pašus autoservisus strādāt pēc iespējas labāk uz pārējo fona.

Ideja par šāda biznesa modeļa nepieciešamību Latvijā, kā arī citās Baltijas valstīs, kur ir izteikti nesakārtota auto remonta industrija, radās starptautisko biznesu maģistrantūrā Latvijas Universitātē studējošajam Somijas iedzīvotājam Antonam Martikainenam, kurš "AUTOFI" izveidē ir piesaistījis multinacionālu, četru puišu komandu – arī maģistrantūras studentus no Latvijas un pat tālās Azerbaidžānas.

Antons jau vidusskolā zināja, ka viņam nākotnē būs savs uzņēmums. Interesanti, ka par vispiemērotāko vidi uzņēmējdarbības uzsākšanai Antons uzskatīja tieši Baltijas valstis, kur konkurence dažādās jomās vēl nav tik piesātināta kā Skandināvijā. Tieši tādēļ, lai tuvāk izzinātu Baltiju, bakalaura studijas viņš apguva Igaunijā, darbu uzsāka Lietuvā, bet maģistrantūrā studē jau Latvijā.

Kādā kārtējā lidojumā no mājām Somijā uz darbu Lietuvā laika kavēšanas nolūkos Antons uzsāka sarunu ar blakussēdētāju Jussi Kalliolu, kurš, kā izrādījās, arī studē Baltijā – informācijas tehnoloģijas universitātē Kauņā. Abi turpināja uzturēt kontaktus un kaldināt dažādas biznesa idejas, jo arī Jussi savu nākotni saistīja ar uzņēmējdarbību un jo īpaši e-komerciju.

Darba un studijas gaitās Antons šeit pārvietojas ar personīgo automobili, un vienā pārbraucienā no Igaunijas uz Lietuvu tieši Latvijā viņam salūza spēkrats. Ņemot vērā, ka viņš nepārvalda nedz latviešu, nedz krievu valodu, Antons izjuta bezpalīdzību autoservisa meklējumos, jo praktiski nevienam no tiem mājaslapa nebija angļu valodā. Tieši pēc šī atgadījuma Antonam arī radās biznesa ideja par vienotu platformu autoservisa pakalpojumiem, kas būtu pieejama gan vairākās valodās, gan arī atvieglinātu nepieciešamā servisa atrašanu.

Iepazīstinājis ar šo ideju savu domubiedru Jussi, informācijas tehnoloģiju maģistrants atbildēja, ka šādu platformu spētu uzprogrammēt. Darbs pie "AUTOFI" projekta sākās 2017. gada otrajā pusē, drīz vien piesaistot arī Jussi kursabiedru no Azerbaidžānas Huseinu Gadirovu, kurš palīdz IT izstrādē.

Kā piemērotākā no Baltijas valstīm, kurā uzsākt "AUTOFI" projektu, tika izvēlēta Latvija, jo, izpētot tirgu, šeit ir vislielākā nepieciešamība pēc šādas pakalpojuma platformas. Vēl jo vairāk – Latvijā ir vismazāk automobiļu uz vienu autoservisu, kas teorētiski saasina konkurenci. Lai padziļināti izpētītu Latvijas tirgu un sadarbībai uzrunātu vietējos autoservisus, Antons "AUTOFI" projektā piesaistīja vēl arī savu kursabiedru no Latvijas Universitātes – Undi Neilandu.

Iedziļinoties Latvijas autoservisu tirgū, atklājās, kas tas ir diezgan izaicinošs un sarežģīts – no visiem 3600 reģistrētajiem autoservisiem trešdaļa strādā vispār bez apgrozījuma, bet vēl trešdaļai ir problēmas ar nodokļu maksājumiem. Tas potenciāliem klientiem apgrūtina izvēli, lai "neuzrautos" uz sliktas kvalitātes pakalpojuma sniedzēju, kurš jūs izliksies nepazīstam, tiklīdz izbrauksiet pa servisa vārtiem.

Lai arī "AUTOFI" darbība tika uzsākta tikai pirms dažiem mēnešiem, tajā jau ir piesaistīti vairāk nekā 40 pārbaudīti autoservisi – to skaits tikai turpina pieaugt. Tāpat platformu jau ir izmantojuši gandrīz 100 cilvēku. Šobrīd portālam ir izstrādāts arī jauns dizains, pilnveidojot projektu.

Pagaidām puiši paši finansē savu jauno biznesu, tomēr perspektīvā, lai paplašinātos, plāno piesaistīt investoru līdzekļus. Šim nolūkiem "AUTOFI" piedalās dažādos jaunuzņēmumu forumos un konferencēs. Piemēram, "Icebreakers 2018" tika iegūta speciālā balva – ceļazīme uz "TechChill" konferenci. Tāpat "AUTOFI" ir LU Biznesa inkubatorā un "Connect Latvija" organizētajā "Riga Cambridge Venture Camp".

Jau nākamgad ir plānots uzsākt "AUTOFI" platformas darbību Igaunijā, Lietuvā un arī dibinātāja dzimtajā Somijā. Tāpat ir iecere izveidot iekšējo maksājuma sistēmu – klients par autoservisa pakalpojumu norēķinās caur "AUTOFI" platformu, tādējādi lietiski fiksējot darījumu un padarot pakalpojumu drošāku. Ja viss izdosies, kā šobrīd plānots, tad perspektīvā "AUTOFI" varētu uzsākt darbību arī Zviedrijā un Norvēģijā ar mērķi šajā platformā aptvert 20% no katrā valstī reģistrētajiem autoservisiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!