Latvijas Šūmahers. Divpadsmitgadīgais Tomass Štolcermanis iekaro kartingu pasauli
Foto: Artūrs Pavlovs

Kartings ir viens no populārākajiem un vislabāk attīstītajiem sporta veidiem Latvijā. Te Latvija atrodas vienā no vadošajām pozīcijām pasaulē un spēj konkurēt ar pasaules vadošajiem braucējiem vislielākajās un prestižākajās sacensībās. Lielā mērā tas ir iespējams, pateicoties Latvijas komandas "RM Latvia" pārstāvju pūlēm. Tās piloti jau kārtējo gadu nosaka toni šajā sporta veidā un cīnās par visaugstākajām vietām visās pasaules trasēs. Viens no šiem pilotiem ir 12 gadus vecais Tomass Štolcermanis, kuru jau tagad var saukt par Latvijas Šūmaheru, ņemot vērā viņa sasniegumus prestižākajos čempionātos.

Kartings Latvijā jau sen ieguvis lielu popularitāti. Puikas ar prieku brauc ar kartingiem, jo zināt visu par motoriem, braukt pa trasi – tas ir vīriešu darbs. Savukārt par uzkarsētu auto dzinēju un kartinga izmešu smaržu runāt ir bezjēdzīgi – to vajag izjust.

Lai sasniegtu lielus mērķus, puiši sāk nodarboties ar šo sportu, būdami ļoti jauni. 7–10 gados viņi jau piedalās pirmajās sacīkstēs, bet 10–12 gadu vecumā gūst popularitāti. Latvijas braucējs Tomass Štolcermanis savos 12 gados jau var lepoties ar vairākiem trāpījumiem pasaules čempionāta vadošo braucēju desmitniekā. Tas kļuva iespējams, pateicoties "RM Latvia" komandas pūlēm — šīs komandas braucēji, vadītāji un mehāniķi visu cauru gadu pašaizliedzīgi strādā, lai sasniegtu augstus rezultātus.

"Sezonas pirmās sacīkstes sākas martā, un sezonas noslēgums ir oktobrī. Taču pat tagad, klusajā sezonā, mēs nepārtraucam darbu, visu laiku braucam ar mašīnām, lai neizkristu no sacīkšu ritma. Jau janvārī vai februārī dosimies uz siltajām zemēm, kur sarīkosim pirmos treniņus un sāksim sagatavošanos jaunajai sezonai," portālam "Delfi" pastāstīja "RM Latvia" komandas vadītājs Reinis Riekstiņš.

Nopietni treniņi prasa lielus ieguldījumus: finansiālus, morālus un fiziskus. Lai piepildītu sapni, nodarboties ar šo sportu ir par maz. Ar to ir jādzīvo. Jaunie sacīkšu braucēji nedrīkst aizmirst arī par skolu. Sportisti darba dienas pavada izglītības iestādēs, pēc tam pilda mājas darbus, bet liela daļa no atlikušā laika tiek veltīta sacīkstēm.

"Visas brīvdienas pavadām trasēs. Sezonas laikā agri braucam uz sacīkšu norises vietu, lai "aptaustītu" trasi, labāk sagatavotos sacīkstēm. Klusajā sezonā, ja Latvijas klimats jau neļauj braukt ar kartingiem, izmantojam "Opel", braucam ar to, piedalāmies ziemas daudzcīņā "333 Ziemas kauss 2019/2020", kas norisinās sporta kompleksa "333" trasē, lai būtu tonusā, bet jaunā kalendāra gada sākumā braucam ar savām mašīnām tur, kur ir siltāk, lai iegūtu formu pirms jaunās sezonas un būtu pilnībā gatavi marta sacīkstēm," izklāstīja Riekstiņš.

Sezona komandai ir gara un ļoti piesātināta. Braucēji piedalās vairākos čempionātos. Šāda taktika palielina pilotu izredzes iegūt kāroto biļeti uz gada noslēdzošajām sacīkstēm, savdabīgu pasaules čempionātu, kur katras sezonas beigās sanāk labākie braucēji no visas pasaules.

Lai saņemtu iespēju piedalīties šajās sacensībās, ir nepieciešams uzvarēt savas valsts čempionāta kopvērtējumā. Nacionālie čempionāti notiek daudzās valstīs, bet papildus organizatori rīko kontinentālos čempionātus, kas arī sniedz sacīkšu braucējiem iespēju cīnīties par iekļūšanu pasaules čempionātā. Eiropā notiek vairāki šādi čempionāti. Piemēram, Centrāleiropas čempionāts un Ziemeļeiropas čempionāts "Nordic Challenge". Katra sacīkšu sērija sastāv no vairākiem posmiem. Latvijas un Centrāleiropas čempionāts sastāv no sešiem posmiem, bet Igaunijas un Ziemeļeiropas — no trim posmiem. Braucēji par katru posmu saņem punktus atkarībā no rezultātiem. Sezonas gaitā katrās sacensībās iegūtos punktus summē, un katra čempionāta kopvērtējuma uzvarētājs saņem ceļazīmi uz pasaules čempionātu.

"RM Latvia" komandā ir desmit braucēji, kuri sacenšas dažādās mašīnu klasēs un dažādās vecuma kategorijās. Pašā jaunākajā grupā – sportisti no 7 līdz 10 gadiem, vecākajā – piloti, kuriem pašlaik ir 10–12 gadu. Tieši tādā vecuma grupā ir Latvijas komandas līderis Tomass Štolcermanis, kurš agrāk vairākas reizes ir saņēmis biļetes uz sezonas noslēguma sacīkstēm, pateicoties uzvarām kontinentālajos čempionātos.

Tomēr, lai piedalītos gada fināla sacensībās, atļauts izmantot tikai vienu biļeti. Ja braucējs ir uzvarējis Latvijas čempionāta kopvērtējumā, bet pēc tam kļuvis par uzvarētāju Centrāleiropas čempionātā, savu biļeti viņš atdod otrās vietas īpašniekam kopvērtējumā. Štolcermanis jau bija nonācis šādā situācijā kādā no iepriekšējām sezonām, kad ieguva uzreiz trīs biļetes uz fināla sacīkstēm, bet divas no tām atdeva konkurentiem.

Jaunajā sezonā Štolcermanim būs jācīnās par iekļūšanu pasaules čempionātā, piedaloties Latvijas un Centrāleiropas čempionātos. "RM Latvia" komanda savu izvēli skaidroja ar to, ka šajos čempionātos ir vislielākā konkurence. Igaunijas čempionātam ir zemāka klase, un šo līmeni Latvijas Šūmahers jau ir pāraudzis.

Štolcermanis vairākas reizes uzvarēja Latvijas čempionāta kopvērtējumā un ir neapšaubāms līderis savā vecuma grupā starp vietējiem braucējiem. Agrāk viņš vairākas reizes trāpīja desmitniekā sezonas noslēguma sacīkstēs. Šoreiz viņš trāpīja tikai TOP-20, bet jaunajā sezonā komanda cer revanšēties par šo relatīvo neveiksmi.

"Protams, mēs cerējām uz labākiem rezultātiem sezonas noslēguma sacīkstēs, bet sacensību nedēļas gaitā un paša brauciena laikā bija daudz incidentu, kas ietekmēja gala rezultātu," skaidro Riekstiņš. "Jaunajā sezonā atkal cīnīsimies par visaugstākajām vietām. Ja neizvirzīsim šādu mērķi, tad vispār nav jēgas sacensties."

Kartingu sacīkstes no sportistiem prasa maksimālu koncentrēšanos un izturību. Sacensību posms ilgst veselu nedēļu. Viss sākas ar brīvajiem treniņiem, pēc tam seko kvalifikācija, atlases braucieni un, visbeidzot, super fināls, noslēdzošais un galvenais sacensību posms, kurā piedalās 36 labākie piloti.

Jānorāda, ka kartings ir jauniešu sporta veids. Tas ir visa pamats autosportā. Tas veido pamatprasmes, lai būvētu braucēja karjeru jau no agras bērnības. Pēc 14 gadiem sadalījums pa vecuma grupām kartingā beidzas, un katram braucējam jāatbild uz jautājumu par to, ko darīt tālāk – palikt un sacensties pieaugušo līmenī, vai arī doties "brīvajā lidojumā". Kāds kartingu nomaina ar ralliju, kāds – ar krosu, bet kāds izcīna sev ceļu uz augšu. Nav noslēpums, ka vairāki braucēji kartingu izmantojuši kā atspērienu, lai nokļūtu "Formula-1" sacensībās. "Nav svarīgi, kāda būs sacīkšu sērija. Galvenais, lai ir sponsori," izklāsta Riekstiņš.

Uz jautājumu, ar ko Štolcermanis plāno nodarboties pēc karjeras kartingā, Riekstiņš atbildēja, ka pagaidām par to domāt ir pāragri. "Pāris gadus vēl ir nepieciešams sacensties," atzina komanda. "Priekšā ir gara, piesātināta sezona. Pavisam drīz sāksim gatavoties jaunajai sezonai un jaunā gada sākumā dosimies trenēties uz siltajām zemēm, kur laikapstākļi ļauj braukt ar kartingiem pat ziemā."

Pirmās sacensības Latvijas čempionātā komandai "RM Latvia" plānotas marta sākumā. Paši braucēji sezonas gaitā sacentīsies trasēs Ropažos, Jelgavā, Madonā, Kandavā un Smiltenē. Turklāt Štolcermanim un viņa komandai nāksies sacensties trasēs Centrāleiropas valstīs cita čempionāta ietvaros, kas arī sniegs iespēju pacīnīties par kāroto biļeti uz sezonas noslēguma sacīkstēm, kas ir ieplānotas nākamā gada oktobra beigās.

Comment Form