Neizmantotās e-komercijas iespējas – kā strādāt efektīvāk?
Foto: Publicitātes foto

Vispasaules pandēmija ir būtiski ietekmējusi teju visas nozares, tostarp ļoti nozīmīgi arī mazumtirgotājus – vēl neredzētos tempos attīstās e-komercija un tiek meklēti arvien jauni tehnoloģiskie risinājumi, kā padarīt pakalpojumus ērtākus, ātrākus un drošākus. "Līdz šim uzņēmēji Latvijā pakāpeniski izvēlējās papildināt savu biznesa portfeli ar e-komercijas risinājumiem – papildu darbība e-vidē dažkārt tika plānota pat vairākus gadus. Šobrīd tiek piedzīvots milzīgs uzrāviens un lielā pieprasījuma dēļ, e-risinājumi mēdz tapt pat dažu dienu laikā, tādejādi kopumā e-komercijas apjoms Baltijā ir pieaudzis trīs un pat vairāk reizes," stāsta Uģis Začs, "StrongPoint" klientu servisa vadītājs.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Kaut arī ir vērojama būtiska e-komercijas izaugsme, vēl ir tāls ceļš ejams, lai sasniegtu iespējamās virsotnes un savā labā izmantotu pilnu tās potenciālu. Ņemot vērā notikumu attīstību, ir diezgan droši, ka e-komercijas uzplaukums ir tikai sākumposmā. Patērētāju pieprasījums iet roku rokā ar augstām kvalitātes prasībām, kas uzņēmējiem rada jaunus izaicinājumus – kā nodrošināt atbalstu darbiniekiem, lai efektivizētu procesus, un kā īstenot ātru piegādi ar minimālām izmaksām? Uzzini par dažādiem risinājumiem, kas palīdz mērķtiecīgi augt e-komercijas biznesam!

Tehnoloģiskie risinājumi – palīgs un atbalsts uzņēmuma darbiniekiem

Starp brīdi, kad klients ir veicis pasūtījumu tiešsaistē un tas tiek saņemts, norisinās komplicētas darbības – preču komplektēšana, kas bez palīglīdzekļiem var būt piņķerīgs process ar augstu kļūdu iespējamību. Preču apkopošana, vadoties pēc saraksta papīra formātā vai mobilajā tālrunī, nav efektīva. Lai paātrinātu procesu, ir dažādi modeļi un programmatūras risinājumi, kurus var izmantot efektivitātes paaugstināšanai un apkopot līdz pat 250-350 vienībām stundā. "StrongPoint" programmatūra "Pick & Collect" atbrīvo darbinieka rokas – preču komplektētājs izmanto rokas mobilo datoru un skeneri, kas piestiprināts pie pirksta. Procesu ievērojami paātrina preču savākšana konkrētās zonās – katrs preču sagatavotājs var vienlaikus apkopot līdz pat 16 dažādiem pasūtījumiem zonā, kurā vislabāk orientējas un visātrāk atrod nepieciešamās preces klientam," stāsta Uģis Začs.

Ar šo programmu ir iespējams arī izveidot produktu savākšanas ceļus jeb karti – veikala plauktiem, uz kuriem atrodas konkrētie produkti, tiek piešķirta adrese. Kad pasūtījums ir saņemts, programma to sašķiro pēc konkrēta veikala plauktu adresēm un palīdz darbiniekam orientēties. Programmu ir ērti lietot un nav nepieciešamas ilgstošas darbinieku apmācības, līdz ar to risinājums nodrošina mobilitāti un ergonomisku komplektēšanu, kā arī sniedz drošības sajūtu par uzticamu un vienotu informāciju par krājumiem veikalā vai noliktavā.

Cita tehnoloģija, kas palīdz tiešsaistes klientiem laikus saņemt savus pasūtījumus, ir komplektēšana, izmantojot gaismas signāla tehnoloģiju. Ja preces ir marķētas ar elektroniskajām cenu zīmēm, darbinieks uzreiz pamanīs mirgojošo cenu zīmi pie preces, ko nepieciešams komplektēt. Tiklīdz prece ir nokomplektēta, signāls nodziest, un sāk mirgot nākamās preces elektroniskās cenu zīmes – signālu var pamanīt no lielāka attāluma. Mobilā ierīce ataino pasūtījuma informāciju, tostarp preču daudzumu un aprakstus. Začs papildina: "Testu rezultāti apstiprina, ka produktivitāte palielinās par aptuveni 15-30%, izmantojot mirgošanas funkcionalitāti (salīdzinājumā ar komplektēšanu bez gaismas signāla). Turklāt risinājums ir arī videi draudzīgāks, jo nav nepieciešams izmantot papīra cenu zīmes."

Lai vēl atvieglotu un padarītu efektīvāku komplektētāju darbu, dažādu tehnoloģiju attīstītāji izstrādā viedās brilles, kur acu priekšā parādās visa nepieciešamā informācija – kur ir produkts, kā līdz tam nokļūt un citu noderīgu informāciju. Izmantojot vienu vai vairāku risinājumu kombināciju vienlaicīgi, uzņēmējiem ir iespēja sekot līdzi norisēm biznesā līdz "pēdējam sīkumam" un veikt stratēģiskākus lēmumus turpmākai izaugsmei.

Piegādes procesu plānošana un kontrole – stūrakmens efektīvam biznesam

Galvenie izmaksu centri ir preču saņemšana un piegāde, tāpēc īpaši būtiski tās plānot efektīvas. Kad pasūtījumi jau ir perfekti nokomplektēti, talkā nāk cita programma – "StrongPoint Delivery Manager" jeb palīgs pasūtījumu piegādes izpildei, kas nodrošina plūstošu preču piegādi klientiem. Programma palīdz organizēt saziņu gan ar klientu, gan ar uzņēmuma darbiniekiem, nodrošinot, ka klients, ierodoties pēc pasūtījuma, saņem vislabāko iespējamo apkalpošanu. Piemēram, risinājums nodrošina, ka darbinieki precīzi zina, kad ir ieradies klients pēc pasūtījuma, kur atrodas nepieciešamās preces un arī laikus atklāt nesakritības, ja tādas rodas.

Savukārt plānojot piegādes maršrutus, tiek piedāvāta specializēta programmatūra, kas ļauj tirgotājam pilnībā kontrolēt piegādes ceļu. Risinājums – "StrongPoint Route Manager" – palīdz plānot optimālākos piegādes maršrutus un rezervēt transportlīdzekļus. "Turklāt sistēma aprēķina piegādes laiku un uztur komunikāciju ar klientu, kas palīdz veidot kvalitatīvas savstarpējās attiecības un rada uzticamības sajūtu. Veiksmīga preču piegāde šobrīd ir īpaši svarīga, jo tā veicina (vai nekvalitatīvi nodrošinot – neveicina) klientu lojalitāti un būs izšķirošais faktors tam, vai cilvēks vēlēsies atkārtoti veikt pasūtījumu konkrētajā uzņēmumā," papildina Začs. Šis risinājums ir veidots tā, lai fleksibli būtu pielāgojams jebkuras nozares tiešsaistes tirgotājam, kurš vēlas pilnībā kontrolēt notiekošos procesus. Turklāt sistēma palīdz nostiprināt klientu vidū pieredzi, ka uz konkrēto uzņēmumu var paļauties.

Pārtikomātu neizmantotais potenciāls

Pirkumu sagatavošanas procesa optimizēšana šobrīd ir īpaši svarīga un nav noslēpums, ka mazāks attālums starp veikalu un pircēja mājām nodrošina zemākas piegādes izmaksas. Jau kļuvis par iesrastu lietu, ka iedzīvotāji pasūta nepārtikas preces un izņem tās pakomātos. "Pārtikas tirdzniecības automāts jeb pārtikomāts pēc būtības ir ļoti līdzīgs risinājums, bet atšķiras ar to, ka katrs automātu modulis ir paredzēts dažādām temperatūrām – istabas, ledusskapja vai saldētavas režīmā –, lai saglabātu produktus svaigus. Piemēram, Igaunijas tirgū pandēmijas laikā augstu popularitāti ieguva pasūtīto produktu saņemšana pārtikas automātos un šobrīd ir pieejami jau aptuveni 20 tirdzniecības automāti. Savukārt Zviedrijā to ir gandrīz 200," stāsta Začs.

Šī metode ir ļoti ērta tiem, kuri pasūta preces tiešsaistē, bet ne vienmēr atrodas mājās, lai sagaidītu kurjeru un nevar iepriekš plānot konkrētu pasūtījuma saņemšanas brīdi. Pārtikas automāti nereti tiek būvēti blakus veikaliem, tāpēc, kad pasūtījums ir veikts, veikala darbinieki var nokomplektēt un piegādāt preces automātā stundas vai divu laikā. Igaunijā pastāv prakse, ka pārtikas automāti tiek uzstādīti attālākos rajonos, nomaļos ciematos un mazpilsētās, kur veikali nav pieejami, un nepietiekama iedzīvotāju skaita un retas iepirkšanās dēļ vienkārši nav vērts būvēt veikalu, bet svaigu produktu piegāde tāpat ir aktuāla.

Začs piebilst: "Jāņem gan vērā, ka šim principam ir nepieciešams plašs pārtikas automātu tīkls, lai būtu ērti saņemt preces. Turklāt lielāks piedāvājums rada lielāku pircēju ieradumu tos izmantot – jo vairāk iespēju tiek piedāvāts, jo atvērtāki kļūst jaunu tehnoloģiju lietošanā. Piemēram, līdzīgi tas bija ar pašapkalpošanās kasēm – ja sākotnēji iedzīvotāji tās izmantoja piesardzīgi, tad šobrīd tā jau ir ikdienišķa prakse – pašam noskenēt produktus, tādejādi taupot savu laiku. Mērķtiecīga pieeja, tehnoloģiju izmantošana un skaidrošana nes augļus."

Jauna tendence – "tumšo veikalu" ierīkošana

Neērtības rodas, kad tiek sasniegts 500 pasūtījumu limits dienā, kad plaukti ir nepārtraukti jāaizpilda, un pasūtījumu sagatavotāji un pircēji sāk "jaukties" savā starpā, lai veiktu efektīvu darbu vai īstenotu kvalitatīvu iepirkšanos. Šādā gadījumā ir vērts apsvērt atsevišķu noliktavu uzstādīšanu. Lai risinātu procesu efektivitāti, arvien pieprasītāki kļūst "dark stores" jeb "tumšie veikali". Tie ir lieli mazumtirdzniecības objekti, kas pēc būtības ir ļoti līdzīgs parastam lielveikalam, tomēr tie nav atvērti sabiedrībai, bet gan izmantoti, lai komplektētu tiešsaistē pasūtītās preces. Tomēr, lai tas būtu efektīvi, pēc "StrongPoint" aplēsēm, ir jāsasniedz vismaz 1500 pasūtījumu dienā. Liela nozīme ir konkrētā reģiona iedzīvotāju blīvumam, kurā paredzēts izvietot "dark store". Jo blīvāk apdzīvota teritorija, jo vieglāk ir konsolidēt lielāku pasūtījumu apjomu ar mazāku piegādes attālumu, tādējādi optimizējot "pēdējās jūdzes" posmu jeb noslēdzošo posmu fiziskas preces "ceļojumā" no piegādātāja līdz galapatērētājam.

"Var novērot, ka pandēmija jau ir ieviesusi virkni pārmaiņu mūsu ikdienā un nav ne mazāko šaubu, ka izmaiņas, tostarp tehnoloģiskā attīstība, tikai paātrināsies. Jāņem gan vērā, ka jaunu tehnoloģiju ieviešana ir veiksmīga tikai tad, ja tirgotāji saredz priekšrocības un ir gatavi tajā ieguldīt, savukārt iedzīvotāji nebaidās izmēģināt jaunus risinājumus un tos ieviest kā ikdienas paradumus. Šobrīd Latvijā jau ir labas iestrādes tehnoloģiju ieviešanā, bet pavisam noteikti ne tik tālā nākotnē pircējus sagaidīs vēl ērtāki, ātrāki un drošāki risinājumi, apmierinot pat prasīgākā pircēja vajadzības. Turklāt ir svarīgi paturēt prātā, ka patērētāju ieradumi un tirgus situācija pastāvīgi mainās. Ir jāspēj savlaicīgi pielāgoties šīm izmaiņām," noslēdz Uģis Začs.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form

Luminor biznesam