Osinovskis sadarbojies ar KNAB; bija pārliecināts par procesa izbeigšanu
Foto: Пресс-фото

Igaunijas uzņēmuma "Skinest rail" īpašnieks Oļegs Osinovskis, kurš kopā ar VAS "Latvijas dzelzceļs" bijušo valdes priekšsēdētāju Uģi Magoni sēdies uz apsūdzēto sola korupcijas lietā, izmeklēšanā sadarbojies ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB), jo bijis pārliecināts, ka viņa darbības bijušas likumīgas, un sākto procesu izbeigs.

Arī sākotnēji viņš pirmstiesas izmeklēšanās sniedzis liecības, ka Magonis daļu no saņemtajiem 500 000 eiro, iespējams, nodos "Krievijas dzelzceļa" tā brīža vadītājam Vladimiram Jakuņinam, taču jau tobrīd bijis pārliecināts, ka tā nav patiesība.

Piektdien tiesā Limbažos savas liecības pēc līdzapsūdzētā Magoņa sniedza arī Osinovskis. Arī viņš nolasīja savas rakstveidā sagatavotās liecības. Tiesai Osinovskis sacīja, ka nepieciešams rast atbildi par ko tad Osinovskis maksājis 500 000 eiro Magonim. Viņa ieskatā uz darījumu jāskatās daudz plašāk, sākot savu liecību ar faktiem, ka viņam ir 53 gadi, ir dzelzceļa transporta satiksmes zinātņu doktors un jau 36 gadus strādā dzelzceļa nozarē. Tāpat viņš tiesu informēja par mācību iestādēm, kurās mācījies.

Ar Magoni Osinovskis esot pazīstams desmit vai pat 15 gadus. Viņiem ir labas attiecības, lietišķas. Sākotnēji viņš gribējis teikt, ka attiecības ir draudzīgas, bet tā kā Magonis savā liecībā teicis, ka draudzīgu attiecību viņiem nav un tās ir lietišķas, tad Osinovskis norādīja, ka paliks pie tā, ka attiecības ir koleģiālas. Magoni viņš cienot kā profesionāli un starp viņiem valda savstarpēja uzticība. Visu attiecību laikā viņš ne reizi neesot Osinovski apmānījis vai pievīlis. Osinovskis Magoni vērtē kā Latvijas patriotu, kas Latvijā ir liels retums.

Osinovskis liecināja, ka Magonis vienmēr mēģinājis palīdzēt Latvijas ekonomikai. Ar Magoņa palīdzību ilgi esot mēģinājis "aizklauvēties līdz ministram", lai varētu ražot jaunus elektorvilcienus AS "Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca" (DLRR). Savā runā Osinovskis pieminēja arī nule kā beigušos iepirkumu, kurā uzvarēja "Skoda Vagonka", par jaunu vilcienu piegādi. Osinovskis pauda zināmu sašutumu, norādot, ka Latvija atdod 250 miljonus nodokļu maksātāju naudas Čehijai, lai arī šos vilcienus var izgatavot tepat Latvijā. Osinovskis retoriski vaicāja, vai tā nav uzskatāma par kļūdu.

Osinovskis liecināja, ka Magonis ir "ļoti tuvs cilvēks" Jakuņinam, kam bijusi liela nozīme "Latvijas dzelzceļa" uzplaukumā.

Igaunijas miljonārs norādīja, ka iepriekš nav vērsies pie Magoņa pēc palīdzības, bet viņam ir skaidrs, ka jebkura palīdzība maksā naudu. Tāpat Osinovskis saprot, ka jebkurš darbs ir jāapmaksā, un jebkuri sakari arī maksā naudu. "Vienmēr apmaksāju savus rēķinus, tāpēc pieņēmu lēmumu piedāvāt atlīdzību, lai Anastasija [Magone] parunā ar savu onkuli [Jakuņinu] un palīdz noslēgt DLRR līgumus ar "Krievijas dzelzceļu"," liecināja Osinovskis. Līdz ar to viņš piedāvājis Uģim Magonim satikties. Tikšanās notikusi 2014. gada beigās Tallinā.

Magoņa uzdevums bijis panākt, ka "Krievijas dzelzceļš", proti, Jakuņins pieņem lēmumu noslēgt līgumu par lokomotīvju piegādi remontam DLRR. Savukārt Osinovskis viņam par to samaksā kā privātpersona privātpersonai. Toreiz, tikšanās Tallinā laikā, nav nosauktas konkrētas summas, jo tobrīd Magonim vēl nav bijis zināms ne lokomotīvju skaits, ne līguma laika posms, ne citi noteikumi.
Tāpat Magonim bija nepieciešams izprast problēmu.

Tomēr no Osinovska liecinātā izriet, ka šajā reizē tika noslēgts darījums, un Osinovskis paziņojis saviem vadītājiem, ka ir cerība uz DLRR glābšanu.

Pēc tam vairākus mēnešus nekas nav noticis, DLRR bijuši lieli zaudējumi – aptuveni 200 000 eiro katru mēnesi. 2015. gada martā, Magoņa jubilejā, pēc diezgan daudz patērēta alkohola Osinovskis norādījis, ka Magonis "ievelk" Tallinā noslēgtās vienošanās izpildi. Osinovskis sapratis, ka tajā dienā, tajā brīdī Magonis nav gribējis risināt šo jautājumu, tāpēc Osinovskis nosaucis iespējamo summu kā atlīdzību par Magoņa palīdzību. "Kaut kur, iespējams, parādījās summa – kāpēc lai tas nebūtu miljons. Tas bija vienkārši pagrābts cipars," sacīja Osinovskis, vienlaikus uzsverot, ka bija ļoti nopietni noskaņots, jo no Magoņa palīdzības bija atkarīga rūpnīcas nākotne.

Osinovskis atzina, ka miljons eiro ir liela summa, taču, ja Magonis būtu par to pastāvējis arī tālākās sarunās, tad Osinovskis to arī būtu ar mieru maksāt. Tomēr pēc tam abas puses vienojušās, ka pietiks ar 800 000 eiro. Igaunijas uzņēmējs arī piebilda, ka tā kā "Krievijas dzelzceļu" līgumattiecību ar DLRR summa bijusi 40 miljoni eiro, honorāra summa, Osinovska ieskatā, nav bijusi "nemaz kosmiska". "2% no darījuma vērtības ir normāla parādība biznesa attiecībās," uzsvēra Osinovskis. Viņš pats to uzskatīja par komisijas maksu par lobēšanu līgumos ar DLRR un "Krievijas dzelzceļiem".

Viņš norādīja, ka tā ir izplatīta prakse ne tikai šajā sfērā, bet visās biznesa attiecībās.

Osinovskis liecināja, ka Magonis nekad nav prasījis naudu, lai nodotu tālāk kādām amatpersonām Krievijā vai kur citur. Tāda saruna nekad nav notikusi. Tāpat Magonis nekad neesot Osinovskim prasījis naudu sev un savām vajadzībām. Tie bijuši Osinovska priekšlikumi – maksāt.

Osinovskis tiesā sacīja, ka grib papildināt savas liecības, kuras sniedzis kā aizdomās turētais. Iepriekš pirmstiesas procesā Osinovskis esot liecinājis, ka Magonis, iespējams, daļu summas bija plānojis dot kādām Krievijas amatpersonām, taču piektdien tiesā norādījis, ka tā liecinājis, jo tā bijusi sākotnējā aizstāvības stratēģija. Osinovskis esot pārliecināts, ka naudu Magonis nevienam nav plānojis dot.

Tiesā Igaunijas uzņēmējs norādīja, ka SIA "LDz ritošā sastāva serviss" "faktiski ir apzadzis" "Skinest Rail". "LDZ ritošā sastāva serviss" nopircis lokomotīves zemāk par tirgus vērtību, piespiedis DLRR veikt remontu, tāpat paredzēts kredīts uz deviņiem mēnešiem, lielas soda naudas, kuras uzņēmumam beigās arī nācies maksāt. Tāpat esot noteiktas tādas garantijas saistības, kuras tirgū nekad nav bijušās. Visi zaudējumi uzkrauti "Skinest Rail", lai arī tam pieder tikai 49% DLRR akciju, liecināja Osinovskis.

Magonis gan neesot vainīgs tajā, kā rīkojās "LDz ritošā sastāva serviss" attiecībā uz DLRR. "Es esmu pārliecināts, ka viņam nav informācijas par iepirkumu. Tas gan nemaina lietas būtību. Kompānijā par visu atbild direktors," norādīja Osinovskis. No viņa teiktā izriet, ka tieši šis arguments bijis iemesls tam, kāpēc plānoto atlīdzību izdevies samazināt. 2015. gada jūnija otrā pusē tikšanās laikā ar Magoni viņam izdevies samazināt honorāru līdz 500 000 eiro, apelējot pie tā, ka lokomotīvju iegādes līgums bijis neveiksmīgs. "Gribēju samazināt līdz 1% no līguma vērtības, kas ir 400 000 eiro. Bet kā sanāca, tā sanāca. Ja daļa summas paredzēta kādam citam, diez vai cilvēks 30 sekunžu laikā var pieņemtu lēmumu. Kas pārliecinoši apstiprina, ka summa paredzēta tikai Magoņa ģimenei," sacīja Osinovskis. Summu samaksāt viņš bija gatavs priekšapmaksā – pirms noticis 40 miljonu eiro vērtais darījums ar "Krievijas dzelzceļiem".

Osinovskis uzsvēra, ka naudas apmēra piesaiste konkrētajām lokomotīvēm bijis tikai iemesls, lai samazinātu summu par DLRR lobēšanu "Krievijas dzelzceļiem". "Es domāju, ka tas labi saprotams pēc mūsu telefonsarunām un sarunām tikšanās laikā. Visas sarunas ir bijušas tikai un vienīgi par Krievijas tematiem," sacīja Osinovskis, norādot, ka nekādā gadījumā negrasījās maksāt naudu no lokomotīvju pārdošanas darījuma. "Pirmkārt, to nav iespējams juridiski izdarīt. Jebkurš uzņēmējs, direktors, vadītājs zina, ka tas tehniski nav iespējams. Otrkārt, komisija no zaudējumiem netiek maksāta. Neviens nemaksā komisiju par zaudējumiem. Tā bija mana privātā nauda, ko saņēmu kā dividendes no "Skinest" grupas, no tās samaksāti visi nodokļi," liecināja Osinovskis.

Magonis naudu gribējis saņemt skaidrā naudā, tāpēc Osinovskis gājis konsultēties ar juristiem, lai saprastu tāda darījuma likumību. Juristi viņam atbildējuši, ka darījums ir likumīgs tikai, ja naudas nodošana ir sākta un pabeigta Igaunijas teritorijā, jo viņiem nav kompetences sniegt padomus par darījumiem citu valstu teritorijā.

Igaunijas uzņēmējs skaidroja, ka Igaunijas likumi atļauj dot komisijas naudu par privātās ietekmes izmantošanu visiem, kam vien viņš vēlas, tostarp arī ierēdņiem. Igaunija neaizliedz arī skaidras naudas darījumus vai darījumus starp privātpersonām. Osinovskis skaidroja, ka darījumam jābūt lieciniekiem, kas apliecina, ka tas noticis Igaunijā, un nauda nodota. Tāpat darījums nedrīkst nest zaudējumus nevienai no valstīm.

Viņš izņēmis naudu bankā un ar savu šoferi braucis uz Pērnavu tikties ar Magoni. Osinovskis piebilda, ka viņam daudz labāk būtu bijis naudu Magonim nodot Tallinā advokātu vai baņķieru klātbūtnē. Tomēr Magonim nav bijis laika, tāpēc viņš piekritis braukt uz Pērnavu. Liecinieks bijis viņa šoferis. Osinovskis piebilda, ka diemžēl šoferis nomiris, nespējot atbildēt uz jautājumiem. Zinot par savu tuvo nāves brīdi, viņš gan sniedzis rakstisku liecību. "Ne visam, kas rakstīts, piekrītu, bet pārjautāt diemžēl vairs nav kam," tā Osinovskis. Šoferim viņš esot uzticējies, un viņš zinājis par visām Osinovska lietām un pārrunām.

Lielākoties šofera liecības pilnībā sakrīt ar Osinovska atmiņām, tomēr Osinovskis arī norādīja, ka viņš neatminoties, kā arī neesot pārliecināts, ka kāds no viņa cilvēkiem būtu pie viņa vērsies 2015. gadā ar jautājumiem par lokomotīvju iegādi. Viņa šoferis gan par šādu faktu runā savās liecībās. Tāpat viņš norādījis, ka Osinovskis esot ticies ar Magoni saistībā ar šo konkursu, bet Osinovskis pats tiesā liecināja, ka, visticamāk, šoferis vienkārši sajaucis faktus. Osinovskis vien vispārējos vilcienos dzirdējis, ka LDRR pārdod kaut kāda lokomotīves "LDZ ritošā sastāva servisam".

Osinovskis liecināja, ka viņam ir zināms, ka viņa sarunas noklausās Igaunijas drošības dienests (KAPO) . Zināms arī, ka bieži viņam seko, viņš tiek novērots. It īpaši tiek fiksētas viņa tikšanās ar ārzemniekiem. Osinovskism pret to neesot iebildumu, jo valsts drošība ir jāsargā. Turklāt viņa vecākajam dēlam ir pielaide NATO noslēpumam. Līdz ar to viņa ģimenes locekļi automātiski atbilst valsts institūciju kontroles iespējām. Tā kā viņš nav darījis un arī nedara neko pretlikumīgu, tad viņa pret to nebija un nav arī šobrīd pretenziju.

Nauda Magonim nodota Igaunijā. To redzējis arī KAPO. Atgriežoties Tallinā, viņu sagaidījuši KAPO darbinieki. "Informēja, ka latvieši domā, ka es esmu nodevis kukuli. Visiem likās, ka dīvaini, bet vienojāmies, ka nākamajā dienā ieradīšos KAPO," klāstīja uzņēmējs.

Nākamajā rītā viņš arī ieradies KAPO. Pēc liecību sniegšanas, KAPO vadītājs ieteicis aktīvi sadarboties ar KNAB, lai varētu iespējamo krimināllietu pēc iespējas ātrāk slēgt vai vispār neuzsākt. Tāpat viņš esot ieteicis uz Latviju Osinovskim nebraukt, lai neradītu aizturēšanas risku. "Tajā brīdī zināju, ka Magonis aizturēts un atrodas cietumā," paskaidroja uzņēmējs. KAPO Korupcijas apkarošanas nodaļas vadītājs piedāvājis uzaicināt KNAB izmeklētāju uz Igauniju, visu izskaidrot un "izbeigt nepatīkamo incidentu". Tikšanos piedāvāts organizēt KAPO telpās. KAPO iedevis Osinovskim KNAB darbinieka telefonu. Viņš piezvanījis un aicinājis ierasties izmeklētāju Igaunijā.

KNAB bijusi versija, ka nodotā nauda ir kukulis. Osinovskis vienojies sadarboties ar KNAB, lai procesu pēc iespējas paātrinātu. Pats Osinovskis uzskata, ka vienīgā iespēja būtu tāda, ka viņš kukuli būtu piedāvājis Jakuņinam, un Magonis būtu persona, kas kukuli varētu nodot. "To es arī izstāstīju, ka, iespējams, Magonis ar naudu dalīsies. Advokāts mani informēja, ka apsūdzētā liecība nevar būt par apsūdzības iemeslu. Liecības pirms tiesas var mainīt katru dienu, un nav problēmas. Saprotot, ka riska nav, ieguvu laiku, mīkstināju triecienu pa maniem uzņēmumiem no banku puses . Tā kā aizstāvības taktika bija ļoti pareiza un savlaicīga," iemeslus klāstīja Osinovskis.

Prokurore gan viņu nav apsūdzējusi kukuļa došanā Jakuņinam, jo pati arī netic šai izdomātajai versijai, norādīja Osinovskis. "Kas arī ir pareizi, jo tās ir absolūtākās muļķības. Kāpēc es uzreiz neteicu patiesību? Diemžēl variantu teikt patiesību man nebija vispār. Ja es teiktu KNAB, ka neesmu vainīgs, kukuļa nebija, KNAB kļūdījies, kāda tur būtu sadarbība? Pēc tā viņi mani būtu sarāvuši gabalos," savu liecību tiesā teica Osinovskis.

Jau ziņots, ka Uģis Magonis piektdien tiesā nolasīja savas rakstiski sagatavotās liecības, noliedzot vainu viņam inkriminētajā noziedzīgajā nodarījumā, proti, kukuļa pieņemšanā lielā apmērā no Igaunijas uzņēmēja Oļega Osinovska. Magonis apgalvoja, ka 500 000 eiro no Osinovska saņēmis kā atlīdzību par Igaunijas uzņēmēja interešu privātu lobēšanu "Krievijas dzelzceļam".

Kādreizējais LDz vadītājs Magonis no darba tika atbrīvots pēc tam, kad Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs viņu aizturēja aizdomās par kukuļņemšanu. Rīgas rajona tiesa 2015. gada 8. augustā Magonim kā drošības līdzekli piemēroja apcietinājumu, bet vēlāk tiesa viņu nolēma atbrīvot pret 400 000 eiro lielu drošības naudu.

Žurnāls "Ir" iepriekš vēstīja, ka apsūdzībā neprecizētā laikā no 2014. gada beigām līdz 2015. gada sākumam abi uzņēmēji vienojušies par 800 000 eiro lielu kukuli, lai Magonis atbalstītu lokomotīvju iepirkšanu, kā arī noorganizētu Osinovskim piederošās "Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas" pārstāvju tikšanos ar toreizējo "Krievijas dzelzceļa" vadītāju Vladimiru Jakuņinu, skaidrots apsūdzībā.

Daugavpils rūpnīca 2014. gadā bija nosūtījusi vēstuli LDz "Ritošā sastāva serviss" un "LDz Cargo", piedāvājot septiņas lietotas "2TE116" sērijas dīzeļlokomotīves, taču šis piedāvājums ticis noraidīts. Aptuveni ap to pašu laiku 2014. gadā "Skinest Rail" bija iegādājusies četras tāda paša tipa dīzeļlokomotīves, kurām bija nepieciešams kapitālais remonts. Savukārt 2015. gada sākumā "LDz Cargo" tomēr nolēma, ka viņiem ir nepieciešamas četras "2TE116" tipa dīzeļlokomotīves un izsludināja iepirkumu, kuram pieteicās tikai "Skinest Rail", taču uzņēmuma piedāvātās lokomotīves neatbilda tehniskajām prasībām. Sarunu rezultātā tika panākta vienošanās, ka uzņēmums tās izremontēs un samazinās to cenu, norādīts apsūdzībā.

Pēc līguma parakstīšanas Osinovskis ieradās pie Magoņa, lūdzot samazināt kukuļa summu. Abi vienojās par pusmiljonu eiro, rakstīja "Ir".

Tags

Igaunija KNAB LDz Cargo Uģis Magonis

Comment Form