Aiz pseidoziņu portāliem vīd klikšķu paaudzes biznesmeņi, atklāj pētījums
Foto: stock.xchng

Aiz pseidoziņu portāliem Latvijas internetā – "zeltene.lv", "runabildes.lv", "ritakafija.lv" un "nozagts.com" – lielākoties izgaismojas nevis kādas partijas vai Kremlis, bet klikšķu paaudzes biznesmeņi, atklāj "Re:Baltica" pētījums par viltus ziņu izplatītājiem un šī biznesa aizkulisēm.

Medijs atklāj, kā sociālajā tīklā "Facebook" (FB) popularitāti guvusi iniciatīva, kurā tika vākti paraksti par Saeimas atlaišanu, par kuru aptauju aizsāka Aivis Plotiņš. Viņš pats saka, ka aptauja sociālajos tīklos gājusi kā kūlas ugunsgrēks: "150 000 unikālo skatītāju. Tas varētu būt Latvijas rekords!" Plotiņš pats apgalvo, ka nav saistīts ar politiskajām partijām — darbojas Ogres novada jauniešu domē un bijis 11. novembra lāpu gājienā kā brīvprātīgais, bet tas arī viss. Arī naudu no savām aktivitātēm FB nepelnot. Saeimas atlaišanas aptauju Aivis ievietoja FB lapā "Best Vines Latvia", no kurienes to pārķēra ar vietni "Zeltene.lv" sasaistītu lapu tīkls.

Šādu tīklu pastāvēšanas jēga un vienlaikus biznesa modelis ir vienkāršs — virzīt lasītājus no dažādajām FB lapām uz vietni internetā, kurā apmeklētāju skaits ļauj pelnīt no FB, "Google" "AdSense" un "AdWords" un citām reklāmām. Pētījums atklāj, ka īpašnieki ir 20—30 gadus veci "digitālie nomadi', kuriem "nav politiskas pagātnes un aizmugures vai acīmredzamu nodomu debilizēt, dzīt depresijā vai kūdīt auditoriju uz agresiju. Redakciju kontakti lapās parasti nav norādīti, jo klasisko mediju darbinieku — žurnālistu vai redaktoru — gandrīz nevienā no šīm vietnēm nav. Vispārinot — ir iesācējbiznesmeņi ar daudzpusīgām interesēm, kuri analizē, ko cilvēki klikšķinās un kas ienesīs naudu," raksta "Re:Baltica".

"Re:Baltica" norāda, ka pseidoziņu tīklu FB ir ne mazums, bet medijs pievērsies to lapu izpētei, kuras ir vai nu populārākās, vai aktīvi iesaistījušās aģitācijā par Saeimas atlaišanu.

Tā, piemēram, "Zeltene.lv" lapai FB ir 16 000 sekotāju un tās īpašniekam Oskaram Prikulim, kurš agrāk gan bijis žurnālists biznesa laikrakstā "Dienas Bizness", gan deputātu Viktora Valaiņa un Jāņa Upenieka palīgs, FB pieder ap 40 lapu. Tikpat reģistrētas vietējā tīklā "draugiem.lv", 50 kontu tviterī. Pavisam Prikulim pieder septiņas interneta lapas, kas raksta par attiecībām, veselību un horoskopiem. Viņa lapām mēnesī kopā esot ap 1,5 miljoniem skatījumu. Starp tām "Zeltene.lv" ir viena no populārākajām – ap 300 000 unikālo apmeklētāju mēnesī, kas ienākumos nozīmē ap 1500 eiro.

Prikulis "Re:Baltica" apgalvojis, ka algoritms izstrādāts tā, ka no visiem konkrētās lapas sekotājiem tikai vidēji 6% ierauga vienu vai otru ierakstu. Ja pēc 2 – 3 ierakstiem sekotājs nav nospiedis "patīk" vai dalījies ar ierakstu, ceturto no šī avota viņš vairs neieraudzīs. Rezultātā interneta biznesmenis secinājis, ka jāveido vairākas FB lapas un jāpublicē cilvēkiem tīkamas lietas - aforismi, dzīvnieku bildītes, horoskopi. Aptauja par Saeimas atlaišanu "Zeltene.lv" tīklā ir vienīgā politiskā ziņa, jo no šīs tēmas bizness apzināti cenšoties izvairīties.

Viena no populārākajām Latvijas FB lapām "Runabildes.lv" ir blogs, kuras saturu veido pamatā lietotāju iesūtīti video. Lapai šobrīd seko gandrīz 128 000 cilvēku.

"Galvenais redakcionālais process ir tāds, ka tiek publicētas tās ziņas, kuras visticamāk piesaistīs daudz skatījumu (apmeklējumu), jo tieši tas nodrošina ienākumus no reklāmām tiem cilvēkiem, kas darbojas portālā," "Re:Baltica" e-pastā atbildējis vietnes izveidotājs Artūrs Laukmanis. Agrāk viņš bijis produktu grupas menedžeris "Farmeko", tagad darbojas kā IT risinājumu un sociālo tīklu komunikāciju speciālists. Pēc "Runabildes.lv" izveidotāja rakstītā, lēmumus, ko publicēt, pieņem vietnes administratori, kuru esot mazāk par pieciem. Nevienam nav žurnālista izglītības.

"Propagandas ziņas apzināti neizplatām un cenšamies tās iespēju robežās izfiltrēt. Arī neviens no politiskajiem spēkiem mūs nefinansē - patiesībā pat neviens nav izrādījis šādu interesi," norādīts atbildē "Re:Baltica". Komanda apsverot iespēju "Runabildes.lv" pārdot.

Resursa "ritakafija.lv" īpašnieki ir Klāvs Ašmanis un Ulams Mazulis. Atšķirībā no pārējiem šī vietne reģistrējusies kā masu medijs un redaktore ir strādājusi žurnālistikā. Tad viņi sākuši veidot lapas FB. Šobrīd septiņām astoņām viņu lapām kopā esot ap 60 000—70 000 sekotāju. Vietne sadarbojas ar bezmaksas apraidē redzamo "Rīga TV24", kur jauniešiem brīvdienu rītos ir raidījums. Parasti "Ritakafija.lv" no politikas varot redzēt Kaimiņu, ko veidotāji skaidro — viņa partijas cilvēki esot vispieejamākie.

"Re:Baltica" izpētījiis, ka izņēmums izrādījās FB lapa "VIP klubs - atziņu izlase", kas saistīta arī ar vietni "Montana.lv". Jaunākā ziņa raksta tapšanas laikā vēsta: "90% deputātu uzskata, ka minimālā alga un pensijas ir pārāk lielas Latvijā? KAUNS!" Lai izlasītu visu ziņu, saite aizved uz "VIP klubs" lapu, kur sākumā jākļūst par FB lapas sekotāju un tad var pāris teikumos izlasīt, ka "tiekot runāts" par minimālās algas samazināšanu.

Kā raksta "Re:Baltica" – šī ziņa ir meli. Lapas īpašnieks Raivis Raspopovs viltus ziņā nekā slikta nesaskata. "Nezinu viltus vai nē, darbinieks, kaut kur acīm redzot ir lasījis, vai kāds ir teicis un uz tāda pamata ir izveidojis rakstu. Tīri kā baumas," "Re:Baltica" rakstījis Raspopovs, "Portāls ir izklaides vietne atslodzei no ikdienas. Visu nevajadzētu ņemt nopietni." "Re:baltica" atzīmē, ka, spriežot pēc 73 raksta komentāriem un 2500 pārsūtījumiem saviem draugiem, neizskatās, ka lasītāji uztvēruši "joku". Raspopovs stāstījis, ka "VIP klubs" interneta vietnei esot ap 200 tūkstoši unikālo lietotāju mēnesī, kas nozīmē labu peļņu.

"Re:Baltica" atzīmē, ka vēl vairāk sekotāju ir tīklam, kas aizved uz vietni "Nozagts.com" vai krieviskajā versijā "Ukradeno.nozagts.com". Jaunie īpašnieki pārņēmuši populārāko Latvijas FB tīklu "Toma Joki" ar 150 000 sekotāju un uz tā bāzes vāc apmeklējumu. "Nozagts.com" reģistrēts 2016. gada oktobrī. Lapā publicē pārsvarā ar politiku saistītas ziņas – par Saeimas atlaišanu, oligarhiem un nelietderīgiem naudas tēriņiem.

No iepriekš aprakstītajām vietnēm šī atšķiras ar to, ka veidotājiem ir bijusi saikne ar Kremlim draudzīgām partijām un "Saskaņai "simpatizējošiem medijiem. Resursa kodols ir agrāk krievu kanālā "TV5" un "Vesti.lv" strādājuši žurnālisti. Lapas reģistrētāju mēģināts slēpt, bet digitālās sliedes uzreiz aizved uz Ivanu Staļnoju – jaunekli, kas līdz krievu skolu protestu "štāba" izveidošanai bija pazīstams kā Edgars Zālītis. Tad viņš nomainīja vārdu un aktīvi iesaistījās štāba akcijās. Staļnojs bija Alfrēda Rubika vadītās sociālistu partijas jauniešu organizācijas vadītājs, "Re:Baltica" pastāstīja štāba aktīvists, Latvijas Krievu savienības līdzpriekšsēdētājs Miroslavs Mitrofanovs. Pēc štāba protestiem viņš partijas darbā nav iesaistījies un nav arī LKS biedrs, raksta "Re:Baltica". Staļnoja ceļi aizveduši līdz "TV5", kur viņš bijis speciālo projektu direktors.

Speciālu raidījumu "TV5" pirkusi Nila Ušakova (S) vadītā Rīgas dome, bet kanāla direktors bija Mihails Šeitelmans. Viņš savulaik atlaida gan populāro raidījumu vadītāju Oļegu Ignatjevu, gan galveno redaktoru Vladu Andrejevu — paši atlaistie notikušo neslēpti saistīja ar Ušakova spiedienu tikt vaļā no kritiķiem. Pēdējos pāris gadus Staļnojs bijis konsultants "vesti.lv" par to, kā labāk popularizēt saturu internetā. Vietnes galvenais redaktors bija Vladislavs Užulis, kurš tagad ir galvenais redaktors "Nozagts.com". Užulis pieprasījis jautājumus rakstiski, bet beigās atbildēt atteicies, raksta "Re:Baltica", norādot, ka arī Staļnojs no intervijas izgaisis.

"Nozagts.com" reģistrēta "Barsmedia" serverī, kas pieder bijušajam TV5 darbiniekam – videoinženierim un IT speciālistam Aleksejam Mehonošinam. Uz šī paša servera reģistrēta arī "mamikins.lv" un vairākas citas vietnes, piemēram, 2013. gada oktobrī reģistrēts resurss ar daiļrunīgu nosaukumu "Forputin.com" (no angļu valodas – "Putinam"). Mamikins no komentāriem "Re:Baltica" atteicies, bet Mehonošins "Re:Baltica" stāstījis, ka uz viņam piederošā servera reģistrētie portāli nav viens ar otru saistīti.

"Re:Baltica" raksta, ka līdz šīs nedēļas sākumam "Nozagts.com" nebija atrodama nekāda informācija par redakciju. Taču tās ziņu bloks un reklāma bija atrodama lielākajā ziņu portālā "Delfi", radot ilūziju, ka tas ir nopietns medijs. "Personīgi pazinu Ivanu, mēs sadarbojāmies jau pusotru, divus gadus, kad vesti.lv vidžets bija pie mums un, kad viņš sāka runāt par jaunu projektu, nolēmu - kāpēc neturpināt. Es viņam uzticos," "Re:Baltica" teicis "Delfi" valdes priekšsēdētājs Konstantīns Kuzikovs.

Kad pirmdienas vakarā pēc "Re:Baltica" jautājumiem vietnē parādījusies redakcijas un producenta vārdi, kā izdevējs tika uzrādīts "Sheitelman and Partners Ltd". Pēc "Lursoft" ziņām uzņēmums pieder Šeitelmanam, kā arī vēl vienai bijušajai TV5 darbiniecei Svetlanai Puntei. Partnere ir arī Jūlija Zaiceva. Šeitelmans, kura tālrunis raksta nodošanas dienā bija izslēgts, FB atstāja vēsti, ka sākšot būvēt jauno mediju impēriju internetā un tam nopircis "Ukradeno.nozagts.com".

Source

www.DELFI.lv

Tags

Miroslavs Mitrofanovs Raivis Raspopovs Re:Baltica Rīga Saeima Saskaņa TV5
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form