Foto: DELFI
Valsts izglītības satura centrs (VISC) uzdevumu secību angļu valodas eksāmenā mainījis apzināti, lai sniegtu atbalstu jauniešiem, aģentūru LETA informēja VISC sabiedrisko attiecību speciāliste Kristīne Ilgaža.

Viņa skaidroja, ka izmainītā uzdevumu secība nebija neuzmanības kļūda, bet gan apzināta darbība.

Pirmā darba burtnīcā ir lasīšanas daļa, kurā ir trīs dažādas grūtības pakāpes uzdevumi, kurus skolēnam būtu jāpilda grūtības pakāpes pieaugošā secībā, lai skolēni ar sliktākām zināšanām varētu izpildīt uzdevumu, kas vieglāks, jo sāk darbu tieši ar to. Ja sāktu ar grūtāku uzdevumu, vājākie skolēni tērētu laiku grūtam uzdevumam, neko neizpildītu, jo vieglākajam nemaz laika neatliktu, skaidroja Ilgaža.

Otrais uzdevums bija pārcelts uz priekšu, bija dota arī ļoti labi saskatāma norāde "Task 2 on page 6", ka uzdevums būs sestajā lapā, nekādas gramatikas kļūdas nav šajā angliski esošajā norādē, tā ir pareiza, jo konkrētajā situācijā darbības vārda lietojums nav nepieciešams.

Pirmajam uzdevumam ir nepieciešamas divas lapas, otrajam - viena lapa, trešajam - divas lapas. Darba burtnīcā tika mainīta uzdevumu secība - aiz pirmā uzdevuma tika iekopēts trešais uzdevums, tad otrais, lai skolēnam ērtāk pildīt trešo uzdevumu. Pirms trešā uzdevuma izceltā drukā bija norādīts, ka otrais uzdevums ir izvietots sestajā lappusē.

"Uzdevumi tika izkārtoti kā ērtāk, jo tad viss uzdevums ir atvērumā, nav lapas jāšķirsta, jo vienu gadu bija problēma, ka, ja uzdevums sākas otrā lapā, tad skolēni to nepamana, jo lapa jāpāršķir," skaidroja Ilgaža.

Atbilžu lapā ir norādīti uzdevumu numuri, atbilstoši kuriem ir jāieraksta uzdevumu atbildes. Daudzi skolēni, pārrakstot atbildes no darba burtnīcas lapām atbilžu lapās, nepievērsa uzmanību uzdevumu numerācijai, tādēļ atbilžu lapās 2.uzdevuma atbildes tika ierakstītas 3.uzdevumam un otrādi.

Ilgaža uzsver, ka šie uzdevumi sekmju vērtējumu nepazeminās. "Ir pieņemts lēmums eksāmena lasīšanas daļu vērtēt no skolēnu darba burtnīcas. Jā, atbildes netiks skenētas, bet labotas no darba burtnīcas. Papildus finansējumu, arī papildus laiku, tas neprasīs. Labos visu pēc noteiktā plāna, skolēni saņems sertifikātus noteiktajā laikā," sacīja Ilgaža.

Kā ziņots, otrdien uzdevumu jauktā secība darba burtnīcās un atbilžu lapās centralizētajā angļu valodas eksāmenā 12.klases skolēniem un skolotājiem radīja daudz pārpratumu, kuru dēļ skolēni darbus bija spiesti nodot ar svītrojumiem vai pārrakstīt jaunā veidlapā, iekavējot citiem uzdevumiem atvēlēto laiku.

Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis trešdien no atvaļinājuma atsaucis VISC vadītāju Gunti Vasiļevski, kuram rīt būs jāsniedz ziņojums ministram par angļu valodas valsts pārbaudes darbu kvalitāti vidusskolēniem, kas vakar Latvijas skolās izraisīja gan skolēnu, gan skolotāju apjukumu.

Jautājumu par starpgadījumiem centralizētajos eksāmenos trešdien Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē aktualizēja Saeimas deputāte Inguna Rībena (V). Viņa uzskata, ka VISC darbinieki nedrīkst palikt nesodīti par tām asarām un morālo nodarījumu, ko viņi vakar radīja tūkstošiem skolēnu, skolotāju, vecāku.

Savukārt tiesībsargs Juris Jansons sacīja, ka otrdien, radot haosu angļu valodas eksāmena uzdevumos, VISC darbinieki nav ievērojuši Valsts pārvaldes iekārtas likumu, kas paredz, ka valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs, savā darbībā pastāvīgi pārbauda un uzlabo sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitāti, kā arī vairākus citus nosacījumus.

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) parlamentārā sekretāre Inga Vanaga (RP) atvainojās visiem, kuriem vakar eksāmena uzdevumu dēļ ir nodarīts morālais kaitējums. "IZM vadība apzinās problēmas nopietnību un rīkosies, lai VISC darbinieki atbildētu par saviem darba rezultātiem," teica Vanaga. Viņa atzina, ka tehniski pārbaudījumu izstrāde nebija korekta. Lai arī bija izceltas norādes par nākamā uzdevuma atrašanās vietu, eksāmena laikā, kad valda stress, skolēni to varēja nepamanīt.

Problēmas šis misēklis radījis ne tikai skolēniem un skolotājiem, bet tas apgrūtinās un prasīs papildu darbu un resursus arī eksāmena darbu labotājiem, jo uzdevumus vajadzēs pārbaudīt gan darba burtnīcās, gan atbilžu lapās. Vanaga solīja, ka uzdevumu jauktā secība neietekmēs eksāmena rezultātus.

Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāja Ina Druviete (V) informēja, ka jau tuvāko nedēļu laikā aicinās VISC atbildīgās amatpersonas sniegt skaidrojumu par eksāmena darbu kvalitāti un norisi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!