Foto: Shutterstock

Otrdien, 1. septembrī, skolēni atsāk savas skolas gaitas. To pavada gan jaunā satura jeb kompetenču pieejas ieviešana, gan Covid-19 izplatības ierobežošanas pasākumi. Tiesa, kā liecina Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sniegtā informācija, pamatā mācības skolēniem notiks klātienē.

"Šobrīd ir laiks, kurā atbildība ir jāuzņemas pilnīgi katram. Pirmkārt, tieši ģimenēm, monitorējot, kāds ir veselības stāvoklis, nesūtot bērnus ar apšaubāmu veselības stāvokli uz skolu un izvēloties drošāko un optimālāko komunikācijas veidu ar skolu. Mēs esam laikā, kurā tiek ļoti precīzi segmentēta atbildība," portālam "Delfi" pauda izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska (JKP).

IZM veiktā aptauja, kurā piedalījās 557 vispārējās izglītības iestādes, tostarp speciālās un privātās izglītības iestādes, liecina, ka lielākā daļa jeb 448 skolas mācību procesu organizēs klātienē.

Savukārt daļēji attālinātas mācības, pēc IZM veiktās aptaujas, īstenos vairāk nekā 100 Latvijas lielāko vidusskolu. "Tas ir drošībai," presei 31. augustā teica ministre.

Kas attiecās uz Covid-19 ierobežošanu mācību laikā, tad galvenais princips ir klasi uzskatīt par nosacīti slēgtu kopienu. Proti, arī skolotāji dodas pie skolēniem, nevis otrādi. "Mēs, protams, neizslēdzam variantu, ņemot vēra, ka Covid-19 vilnis attīstās Eiropā kopumā, ka [arī] Latvija var nonākt pastiprinātu ierobežojumu zonā. Mums ir svarīgi zināt, cik skolas tam ir gatavas," žurnālistiem pauda izglītības un zinātnes ministre Šuplinska.

Tāpat arī Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC) atgādina: "Pienācis laiks pārrunāt ģimenē roku higiēnas un distancēšanās nozīmi, izvērtēt augsta inficēšanās riska publisku pasākumu apmeklēšanu, kā arī pārrunāt sekas, dodoties šobrīd uz ārvalstīm." Sīkāk par Covid-19 ierobežošanas pasākumiem lasāms šeit.

Runājot par attālinātajām mācībām, valsts izglītības satura centra (VISC) vadītājs Guntars Catlaks iepriekš medijiem norādīja: "Būtisks aspekts, kas izgaismojās pavasara laikā, – jāsakārto virtuālā mācību vide. Izgaismojās daudz problēmu. Tāpēc plānojam lielus atbalsta pasākumus šajā mācību gada, lai palīdzētu skolām ne tikai saturiski, bet arī tehnoloģiski."

Pēc pavasarī izskanējušās informācijas, ka daudzbērnu ģimenēs varētu būt problēmas nodrošināt attālinātās mācības tehnoloģiskā nodrošinājuma trūkuma dēļ, Šuplinska pauda, ka valdība ir atbalstījusi 3,97 miljonu eiro piešķiršanu tehnoloģiskā nodrošinājuma uzlabošanai vispārējās izglītības iestādēs. Ministre atgādināja, ka līdz gada nogalei skolu rīcībā nonāks jauni portatīvie datori, kurus varēs izmantot gan ikdienas mācību procesa modernizēšanai, gan attālināto mācību nodrošināšanai.

Tāpat saistībā ar digitālajām prasmēm nozares ministre 31. augustā preses konferencē teica: "Aicinu no savas puses attālinātā mācību procesa ieviešanā izmantot kompetenču priekšrocību – abpusējo mācīšanos. Ļoti bieži skolēni ar tehnoloģiju izaicinājumiem tiek galā labāk nekā skolotāji."

Virkne skolu ir atteikušās no vienota skolas sākuma un beigu grafika, jo tas ļauj labāk regulēt skolēnu plūsmu.

Jauno mācību saturu ieviesīs pakāpeniski. Šogad – 1., 4., 7. un 10. klasē. "Mēs esam gaidījuši šo datumu ļoti ilgi," preses brīfingā teica Catlaks.

Pēc IZM datiem jaunajā mācību gadā no 1.–12. klasei mācīsies 214 371 skolēni, no tiem vairāk nekā 20 000 būs pirmklasnieki.

Jau vēstīts, ka mācības plānotas trīs līmeņos. A jeb klātienes modelis paredz, ka mācības notiek klātienē, ja skola var nodrošināt visas epidemioloģiskās drošības prasības, piemēram, distancēšanos, higiēnu, veselības stāvokļa uzraudzību, attiecīgu skolēnu plūsmu. Vienlaikus var tikt izmantoti attālinātā mācību procesa elementi 7.- 12. klasēm, proti, 20% mācību laika var tikt organizēts šādi. Tomēr 1.- 6. klasei šāda iespēja nav paredzēta.

B modelis paredz daļēji attālinātas mācības, ja skola nevar nodrošināt visas epidemioloģiskās drošības prasības. Šādā gadījumā mācības norisinātos gan izglītības iestādes telpās, gan attālināti. Arī šajā gadījumā izņēmums ir 1.- 6. klase, kur mācības notiktu tikai klātienē. Tikmēr 7.-12. klasē 40-60% mācību varētu notikt skolā un tikpat attālināti. Profesionālās izglītības iestādēs tie būtu 60-80% mācību skolā un 20-40% attālināti.

C modelis nosaka, ka mācības notiek tikai attālināti un visām klasēm. Tas tiktu īstenots gadījumā, ja skolā ir konstatēta inficēšanās vai saslimstība ar Covid-19, kā arī tad, ja valstī noteikti obligāti pretepidēmijas pasākumi.

Sīkāk par mācību procesa organizēšanu lasāms IZM mājaslapā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!