Foto: Shutterstock
Cīņā ar Covid-19 pasaulē ir noteikti dažādi ierobežojoši un profilaktiski pasākumi. Viens no šādiem profilaktiskiem slimības atklāšanas līdzekļiem ir ķermeņa temperatūras mērīšana pirms ieejas dažādās iestādēs. Par šīs metodes efektivitāti ir daudz diskutēts, taču arī Latvijā vairākas skolas paziņojušas par šādu sensoru ieviešanu. Cik efektīvi ir mērīt ķermeņa temperatūru un kādiem regulējumiem ir pakļauta šādas informācijas iegūšana, centās noskaidrot portāls "Delfi".

1. jūlijā Ādažu vidusskolas sākumskolā uzstādīja digitālo temperatūras mērīšanas iekārtu, kas temperatūru cilvēkiem noteiks bez saskarsmes. Tāpat par temperatūras mērīšanu pie ieejas jau maijā paziņoja kinoteātris "Splendid Palace" un restorāns "Lido".

Savukārt Rīgas 2. ģimnāzija ir pirmā vispārizglītojošā mācību iestāde galvaspilsētā, kas pieņēmusi lēmumu jau preventīvi sekot līdzi skolēnu un personāla veselības stāvoklim, lai samazinātu Covid-19 un citu sezonas vīrusu izplatīšanās risku skolā, uzstādot ķermeņa temperatūras noteikšanas sensorus.

Lai izmantotu ģimnāzijā uzstādīto "Kentix SmartScan" temperatūras sensoru, nav nepieciešami cilvēkresursi – sistēma ir bezkontakta. Pēc tam, kad cilvēks piegājis pie ierīces un pietuvinājis tai seju 30 centimetru attālumā, ar gaismas un skaņas signālu vienas sekundes laikā tiek paziņots mērījuma rezultāts ar 0,3 grādu precizitāti. Iekārta ir savienojama ar administratora/dežuranta datoru, planšeti vai viedtālruni, un pēc paziņojuma viņš rīkojas atbilstoši skolas procedūras vadlīnijām.

Nedz aizliedz, nedz atļauj

Ņemot vērā, ka ķermeņa temperatūra arī ir personīgā informācija par konkrētu personu, par to, kā tā ir pakļauta Vispārīgajai datu aizsardzības regulai, portāls "Delfi" jautāja Datu valsts inspekcijai (DVI).

Vispārīgā datu aizsardzības regula neparedz ne aizliegumu, ne arī atļauju konkrētu datu apstrādes veikšanai, norādīja DVI direktore Jekaterina Macuka. Tomēr regulā ir noteikti principi un citi nosacījumi, kas jāievēro, lai veiktās darbības būtu likumīgas.

Piemēram, personas datu apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja ir piemērojams vismaz viens no regulas 6. panta 1. punktā minētajiem pamatojumiem. Savukārt īpašu kategoriju (veselības dati) personas datu apstrāde ir atļauta, ja pastāv vismaz viens no regulas 9. panta 2. punktā minētajiem pamatojumiem, piemēram, apstrāde ir vajadzīga sabiedrības interešu dēļ sabiedrības veselības jomā – aizsardzībai pret nopietniem pārrobežu draudiem veselībai, skaidroja Macuka.

Ja informācija tiek jebkādā veidā saglabāta un ir vēlāk attiecināma uz konkrētu fizisku personu, piemēram, izdarot atzīmi personas lietā, veidojot datubāzi ar klientiem, kam ir bijusi fiksēta paaugstināta ķermeņa temperatūra, atzīmes, ka pakalpojums personai atteikts, jo fiksēts, ka tās temperatūra ir paaugstināta, u. tml., tad šāda datu apstrāde iekļaujas regulas tvērumā.
Jekaterina Macuka, Datu valsts inspekcija

Regulā ir noteikti seši vispārīgi tiesiskie pamati: piekrišana, līguma izpilde, juridisks pienākums, sabiedrības intereses, vitālo interešu aizsardzība un leģitīmo interešu ievērošana.

Macuka informēja, ka regula ir attiecināma tikai uz tādu personas datu apstrādi, kas ir sakārtota. Līdz ar to, ja tiek fiksēts paaugstinātas vai normālas temperatūras fakts, kas netiek tālāk apstrādāts automatizētiem līdzekļiem vai ietverts kartotēkā, uz šādu apstrādi regula neattiecas.

Ja informācija tiek jebkādā veidā saglabāta un ir vēlāk attiecināma uz konkrētu fizisku personu, piemēram, izdarot atzīmi personas lietā, veidojot datubāzi ar klientiem, kam ir bijusi fiksēta paaugstināta ķermeņa temperatūra, atzīmes, ka pakalpojums personai atteikts, jo fiksēts, ka tās temperatūra ir paaugstināta, u. tml., tad šāda datu apstrāde iekļaujas regulas tvērumā.

Automatizētu līdzekļu, piemēram, termisko kameru, izmantošana iekļaujas regulas materiālajā tvērumā un attiecībā uz šo personas datu apstrādi pārziņiem būs jāievēro regulas nosacījumi, skaidroja Macuka. Inspekcijā vērsa uzmanību arī uz to, ka cilvēka ķermeņa temperatūras mērījumi būs uzskatāmi par īpašas kategorijas datiem atbilstoši regulas 9. pantam.

Tas nozīmē – ja organizācijas veiktā personas datu apstrāde neatbilst kādam no regulas 9. panta 2. punktā iekļautajiem izņēmumiem, datus par ķermeņa temperatūru nevar likumīgi iegūt un apstrādāt, izmantojot šādu sistēmu, skaidroja inspekcijā.

Foto: Publicitātes foto

Lai ķermeņa temperatūras mērīšana būtu atbilstoša normatīvajam regulējumam, ir jāidentificē tiesiskais pamats, kas noteikts regulas 9. panta 2. punktā. Organizācijām ir jāņem vērā veiktās personas datu apstrādes ietekme uz fizisku personu (darbinieks, klients, skolēns) tiesībām un ietekme uz organizācijas ieguvumu.

Papildus tiesiskā pamata nodrošināšanai pārzinim ir jāievēro arī citi regulā noteiktie nosacījumi, piemēram, regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkts (dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā), kā arī regulas 5. panta 1. punkta "b" apakšpunkts: dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā [..] ("nolūka ierobežojumi"), t.i., iegūto informāciju neizmanto citam mērķim.

Nolūka ierobežojums īpaši attiecas uz gadījumiem, kad temperatūras mērīšanu veic, izmantojot automatizētus līdzekļus, piemēram, termokameras, kas piedāvā iespēju reģistrēt un saglabāt datus vai apstrādāt papildu informāciju, jo īpaši biometrisko informāciju.

Macuka skaidroja, ka šādai mēriekārtai ir jābūt piemērotai tam, lai tā spētu reģistrēt noteiktus temperatūras intervālus, ko uzskata par būtiskiem. Šī atbilstība jānosaka, izmantojot tikai šim nolūkam apstiprinātas iekārtas un kritērijus, kuros ņemts vērā jutīguma un precizitātes līmenis.

Bērniem pienākas īpaša datu aizsardzība

Attiecībā uz personas datu apstrādi pilngadīgām un nepilngadīgām personām inspekcija norādīja, ka ikvienai personai ir tiesības uz drošu personas datu apstrādi un aizsardzību, tomēr regulas 38. apsvērumā ir skaidrots, ka bērniem pienākas īpaša personas datu aizsardzība, jo viņi var pietiekami neapzināties attiecīgos riskus, sekas, aizsardzības pasākumus un savas tiesības saistībā ar personas datu apstrādi.

Liela daļa Covid-19 pacientu, īpaši slimības sākumposmā, ir bez saslimšanas simptomiem un temperatūras mērīšana var būt tikai viens no papildu rīkiem, lai atklātu jau nopietnākus saslimšanas gadījumus, nevis garantija slimnieku atklāšanai.
Anna Strapcāne, Veselības ministrija

Praktiski bērna datu apstrāde atšķirsies, piemēram, ja apstrāde balstās datu subjekta piekrišanā, jo piekrišana bērna datu apstrādei ir jāiegūst no viņa vecākiem, uzsvēra Macuka.

Papildus tam, uzstādot šādas ierīces, būtu jāveic ietekmes novērtējums atbilstoši regulas 35. pantam, lai apzinātu visus iespējamos riskus un iespējas tos novērst, uzsvēra DVI.

Uzstādot termiskās kameras, būtu jābūt arī izstrādātai rīcībai, kāda sekos, ja cilvēkam būs paaugstināta temperatūra, kā arī jāinformē cilvēks par noteikto datu apstrādes pārzini, kontaktinformāciju un personas datu apstrādes nolūku skaidrā un saprotamā valodā.

Paaugstināta temperatūra automātiski neliecina par Covid-19

Inspekcija vērš uzmanību, ka paaugstinātas temperatūras esamība nenorāda vai neizslēdz, ka persona ir inficēta vai varētu būt inficēta ar Covid-19, tāpēc, pirms organizācija plāno uzsākt personas datu apstrādi saistībā ar veselību, ir jāizvērtē personas datu apstrādes tiesiskais pamats un tas, vai, vērtējot organizācijas potenciālo ieguvumu, netiek pārkāptas personas tiesības uz privātumu un datu aizsardzību.

Veselības ministrijas (VM) sabiedrisko attiecību speciāliste Anna Strapcāne portālam "Delfi" skaidroja, ka liela daļa Covid-19 pacientu, īpaši slimības sākumposmā, ir bez saslimšanas simptomiem un temperatūras mērīšana var būt tikai viens no papildu rīkiem, lai atklātu jau nopietnākus saslimšanas gadījumus, nevis garantija slimnieku atklāšanai.

Tāpat viņa uzsvēra, ka cilvēks var būt infekciozs vēl pirms jebkādu slimības pazīmju parādīšanās. Līdz ar to neatkarīgi no tā, vai kādā izglītības iestādē ir uzstādīts šāds bezkontakta termometrs, ir jāievēro pārējie nosacījumi un bērnu veselība jāvērtē kopumā – bērnam var nebūt paaugstināta temperatūra, bet tajā pašā laikā viņš var klepot vai sūdzēties par kakla sāpēm.

VM nav noteikusi prasību, ka skolās būtu jāizvieto temperatūras mērīšanas ierīces. Ministrija lielāku uzmanību vērš uz to, ka izglītības iestādē ir jānosaka atbildīgā persona, kura ļoti labi pārzina visus pretepidēmijas pasākumus, varēs novērtēt bērna vai darbinieka veselības stāvokli un ļoti operatīvi zinās, kā reaģēt, ja būs aizdomas par saslimšanu ar Covid-19, uzsvēra Strapcāne.

Tāpat Strapcāne norādīja, ka pakalpojuma sniedzējam, piemēram, kafejnīcām, ir tiesības neielaist telpās un neapkalpot personu, kurai konstatē paaugstinātu ķermeņa temperatūru, jo tā ir viena no Covid-19 pazīmēm.

"Sabiedrības veselības drošība ir prioritāra pār vienas personas vēlmi apmeklēt konkrēto vietu," norādīja VM pārstāve. Arī MK noteikumi "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" nosaka, ka publiskās vietās, piemēram, kafejnīcās un veikalos, nedrīkst atrasties personas ar elpceļu infekcijas slimības pazīmēm.

Savukārt attiecībā uz izglītības iestādēm šis jautājums ir jāskata kompleksi – jābūt atbildīgajai personai, kura var izvērtēt bērna veselības stāvokli kopumā, nekoncentrējoties uz vienu slimības pazīmi. Skolām ir sniegtas rekomendācijas par nepieciešamo rīcību, ja kādam bērnam konstatē Covid-19 pazīmes, piemēram, konkrētais bērns nevar turpināt mācīties vai atrasties vienā telpā ar citiem bērniem, uzsvēra Strapcāne.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!