Foto: PantherMedia/Scanpix
Lai gan plānošanas reģioniem ir pienākums racionāli apsaimniekot no valsts budžeta un pašvaldības budžeta sabiedriskajam transportam iedalītos finanšu līdzekļus, vairāki reģioni neiekļāvās atvēlētajā valsts finansējumā un 2012.gadā vietējiem pārvadātājiem radušies lielāki zaudējumi, nekā sākotnēji paredzēts, biznesa portālam "Nozare.lv" skaidro "Autotransporta direkcijā" (ATD).

Kurzemes plānošanas reģions gan esot veicis taupības pasākumu kopumu un 2012.gadā spējis iekļauties atvēlētajā dotācijā.

Pēc 2012.gada četru ceturkšņu datu apzināšanas direkcija izvērtēs dotācijas pietiekamību un nepieciešamības gadījumā atkārtoti lūgs valstij piešķirt papildu dotāciju 2012.gada zaudējumu segšanai, taču par to lēmums jāpieņem Ministru kabinetā.

ATD informē, ka gala norēķini par pārskata (kalendāro) gadu plānošanas reģioniem ir jāveic un precizētā zaudējumu kompensācija pārvadātājiem jāizmaksā 30 dienu laikā pēc norēķinu savstarpējās salīdzināšanas - pārvadātāju gada pārskatu iesniegšanas. Gada pārskatu iesniegšana notiek līdz 1.aprīlim mazajiem uzņēmumiem vai līdz 1.augustam lielajiem uzņēmumiem.

ATD skaidro, ka 2012.gada 13.septembrī tika pieņemti grozījumi Likumā par valsts budžetu 2012.gadam, ar kuriem tika piešķirts papildu finansējums plānošanas reģioniem 730 920 latu apmērā 2011.gadā nesegto zaudējumu segšanai pārvadātājiem reģionālajā vietējās nozīmes maršrutu tīklā. Plānošanas reģioniem dotācijas tika pārskaitītas 2012.gada oktobrī. Pērnā gada decembrī tika sagatavots 2012.gadā papildu nepieciešamā valsts budžeta finansējuma pieprasījums, tai skaitā arī plānošanas reģioniem, taču Ministru kabinetā netika atbalstīta papildu finansējuma piešķiršana plānošanas reģionu zaudējumu segšanai par 2012.gadu.

Direkcijā norāda, ka šim gadam paredzētais valsts finansējums plānošanas reģioniem ir pat mazliet lielāks nekā savulaik 2012.gadam plānotais. Pērnā gada sākumā vietējās satiksmes nodrošināšanai bija paredzēti 10 554 296 lati, savukārt šim gadam vietējiem pārvadājumiem plānotais finansējums ir 10,81 lats.

Dotāciju sadales kārtību un norēķinus starp pārvadātājiem vietējās nozīmes satiksmē nosaka un veic attiecīgais plānošanas reģions (pasūtītājs), nevis Autotransporta direkcija (ATD). Savukārt direkcijas kompetencē ir dotācijas pārdale starp plānošanas reģioniem, ko saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem ATD jau veica 2012.gadā, uzsver direkcijā.

Satiksmes ministrija (SM) savukārt norāda, ka jau iepriekš, lai sekmētu racionālu un vienotu sabiedriskā transporta reģionālo pārvadājumu organizēšanu visā Latvijā, tā paredzēja šo funkciju uzticēt vienai institūcijai - VSIA "Autotransporta direkcijai". Tad arī tika uzsvērts, ka, organizējot pārvadājumus visā reģionālo maršrutu tīklā vienuviet, tiktu iegūta ievērojama valsts budžeta līdzekļu ekonomija, līdz ar to vismaz daļēji mazinātos pašreizējās problēmas. Priekšlikums tika atbalstīts Ministru kabinetā, bet Vides aizsardzības un reģionālās attīstības lietu ministrijas un Latvijas Pašvaldību savienības nostājas dēļ tas diemžēl tika noraidīts Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā, informē SM.

Tāpat SM uzsver, ka jau tika pieņemti grozījumi likumā par valsts budžetu 2012.gadam, ar kuriem tika piešķirts papildu finansējums plānošanas reģioniem nesegto zaudējumu segšanai pārvadātājiem reģionālajā vietējās nozīmes maršrutu tīklā.

Ministrija vērš uzmanību uz to, ka reģionālajos starppilsētu satiksmes maršrutos pārvadājumi ar autobusiem, kuru organizēšanu veic ATD, 2012.gadā ir veikti valsts budžetā atvēlēto līdzekļu ietvaros, savukārt plānošanas reģioniem atkal ir izveidojušies parādi par veiktajiem pārvadājumiem. Līdz ar to SM uzskata, ka tālākā diskusija par papildu finansējuma prasīšanu plānošanas reģionu parādu segšanai atkārtoti būtu jāsaista ar jau iepriekš aktualizēto jautājumu par maršrutu plānošanu vienas institūcijas ietvaros.

Kā ziņots, Vidzemē pasažieru pārvadātājiem plānošanas reģions ir parādā 490 000 latu un šogad summa draud pieaugt, savukārt Zemgales reģiona pārvadātāji par pagājušo gadu nav saņēmuši 332 401 latu.

Latvijas autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija 19.februārī rīkos sapulci par ārkārtas situāciju vietējos reģionālajos pārvadājumos, jo pasūtītāji nav norēķinājušies ar vietējiem reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem par 2012.gadu un krasi ir samazinātas dotācijas 2013.gadā. Līdz ar to pastāvot draudi, ka ar 1.aprīli pasažieriem vairs nebūs pieejami pilnā apjomā pakalpojumi Vidzemes un Zemgales reģionos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!