Autovadītāju zemās disciplīnas dēļ mūsu valsts joprojām ir vienā no pirmajām vietām Eiropā ceļu satiksmes negadījumu skaita ziņā, tāpēc apmēram pusgada laikā tiks ieviesta ceļu satiksmes noteikumu (CSN) pārkāpumu uzskaites punktu sistēma. Šādu informāciju sniedz "Dienas Bizness (DB)".

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) direktors Andris Lukstiņš uzskata, ka līdz šim piekoptais paņēmiens nemitīgi paaugstināt naudas sodus nav attaisnojies, jo daudzus autovadītājus piecu vai desmit latu sods nebiedē, savukārt apzinīgu braucēju, kuram arī var gadīties nejauši pārkāpt satiksmes noteikumus, būtu negodīgi sodīt tikpat bargi kā regulāru un nekaunīgu noteikumu ignorētāju.

DB atgādina, ka līdzīga autovadītāju brīdinājuma sistēma pastāvēja padomju laikos, kad pārkāpumi tika fiksēti ar perforāciju speciālā talonā, kam allaž bija jābūt līdzi kopā ar vadītāja apliecību. Trīs «caurumi» nozīmēja tiesību zaudēšanu. Soda punktu sistēmas jau labu laiku veiksmīgi darbojas Vācijā, Francijā, Polijā un citās valstīs. Latvijas sistēmu izstrādājuši CSDD speciālisti, un tās pamatmērķis ir ietekmēt tos autovadītājus, kuri satiksmes noteikumus pārkāpj regulāri.

A. Lukstiņš DB pasāstīja, ka «paralēli naudas sodam par katru CSN pārkāpumu vainīgais saņems arī noteiktus soda punktus, kuri uzkrāsies trīs gadu laikā, pēc tam tiks anulēti un viss sāksies no nulles.» Viņš norādīja, ka arī pastāvošā naudas sodu iekasēšanas sistēma ir visai arhaiska, kad vadītājam, ja viņš nevar vai pēc likuma nedrīkst samaksāt sodu uz ielas policistam, kā ķīlu aiztur vadītāja apliecību un atdod pēc soda nomaksas policijas iecirknī. «Gadās, ka vadītājs dzīvo Rīgā, bet pierakstīts, teiksim, Ludzā, un, lai nomaksātu sodu, jādodas turp, jo dokumenti no Rīgas tiek pārsūtīti uz juridisko dzīves vietu. CSDD kopā ar ceļu policiju plāno, ka naudas soda kvītis drīzumā varēs apmaksāt jebkurā bankā vai vienkārši pārskaitot no sava konta kā jebkuru citu maksājumu (gāze, telefons u.tml.), un vadītāja apliecība netiks aizturēta līdz soda nomaksai. To, vai visas kvītis ir apmaksātas, var viegli kontrolēt, veicot jebkuras darbības CSDD.» A. Lukstiņš atzīst, ka ne jau autovadītājam jānēsā līdzi un jāuzrāda nomaksas kvītis, ja CSDD vai policijai jāpārliecinās par maksājumu, tad tā ir viņu, nevis klienta problēma, priekš tā arī pastāv vienotā autovadītāju uzskaites datu bāze. Arī obligātās apdrošināšanas polises vadāšana līdzi faktiski ir arhaisms, jo ziņas atrodamas datu bāzē, izdruka no kuras ir uzlīme, ko izsniedz autoīpašniekam. Stingri fiksēti sodu apmēri un katra pienākumi noteikti uzlabotu vadītāju un ceļu policijas attiecības, jo atkristu nepieciešamība pēc diskusijām vai subjektīvisma aizdomām («viņam mans purns laikam nepatika»).

"Dienas Bizness" informē arī, ka soda punktu uzskaites sistēmā paredzētās sankcijas atšķirsies atkarībā no autovadītāja stāža.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) direktors Andris Lukstiņš "Dienas Biznesam" pauda atziņu, ka par noteikumu pārkāpumiem saņemtie sodi šobrīd nekur netiek uzskaitīti, un ja par naudu nav bēdas, tad satiksmes noteikumus var pārkāpt vairākas reizes dienā. «Jaunā sistēma dos iespēju ne tikai noskaidrot un attiecīgi sodīt noteikumu pārkāpšanas «recidīvistus», bet nepieciešamības gadījumā izolēt no tiem pārējos autobraucējus.»

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!