Foto: LETA

Bijušie "Pasažieru vilciena" (PV) valdes locekļi nav jāvaino neveiksmīgā jauno vilcienu iepirkuma norisē, jo Valsts kontroles ziņojums pierādījis, ka visas problēmas un cēlonis ir meklējams kapitāldaļu turētājā - tātad Satiksmes ministrijā (SM), šādu viedokli paudis aizdomās turētā bijušā PV valdes priekšsēdētāja Nila Freivalda advokāts Normunds Duļevskis, vēršot uzmanību uz toreizējā SM valsts sekretāra, tagadējā satiksmes ministra Anrija Matīsa (V) atbildību.

Viņš skaidrojis, ka šajā lietā izmeklēšana esot "nekam nederīga". Patlaban tiekot plānots sniegt izmeklētājam informāciju, kur meklējama jauno vilcienu iepirkuma problēma, proti, Satiksmes ministrijā, kā norādīts Valsts kontroles ziņojumā. Freivalds šo iepirkumu esot pārņēmis no iepriekšējās valdes. Tieši Satiksmes ministrija esot pieļāvusi, ka iepirkuma nolikumā tika veikti 11 grozījumi, un tikai puse Freivalda laikā.

Cēloniskā secība liecinot, ka problēmas bijušas nolikumā, kas "bijis bezcerīgs". Uz jautājumu, vai vainīga ir SM kopumā vai konkrēta amatpersona, Duļevskis norādījis, ka tas esot jāpēta sīkāk, taču esot skaidrs, ka daļu turētājs bija valsts sekretārs, un toreiz šo amatu ieņēma Matīss. Tagad Matīss esot augsta ranga politiķis, proti, satiksmes ministrs, tādēļ esot jautājums, vai izmeklētājs spēs lietu adekvāti izmeklēt un noteikt Matīsa atbildību šajā lietā. Duļevskis arī uzsvēra, ka viņa pārliecība ir, ka vainīgie ir jāmeklē augstāk par jebkuru no vadošajiem "Pasažieru vilciena" darbiniekiem.

Kā ziņots, Valsts policija (VP) atzinusi četrus PV bijušos valdes locekļus par aizdomās turētajiem saistībā ar pārtraukto pasažieru vilcienu iepirkumu. VP preses pārstāvis Toms Sadovskis aģentūrai LETA apstiprināja, ka Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvalde (ENAP) šajā kriminālprocesā pagājušā gada decembrī atzinusi četras personas par aizdomās turētajām pēc Krimināllikuma 318.panta 2.daļas redakcijā, kas bija spēkā līdz 2013.gada martam. Minētais Krimināllikuma pants paredz atbildību par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, un likumā noteiktais maksimālais sods par šādu noziegumu ir brīvības atņemšana uz laiku līdz astoņiem gadiem.

2012.gada aprīlī PV un Spānijas ražotājs CAF parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. 2012.gada maijā iepriekšējā valde tika atlaista. Jau 2012.gada oktobrī SM sasauktajā PV akcionāru sapulcē tika nolemts vērsties tiesībsargājošajās iestādēs, lai izvērtētu uzņēmuma iepriekšējās valdes rīcību vilcienu iepirkumā.

Valsts kontroles (VK) revīzijā savukārt tika secināts, ka situācija, kādā patlaban ir "Pasažieru vilciens", ir SM ilgstošas bezdarbības rezultāts. SM bezatbildīgi akceptējusi šā uzņēmuma nemākulīgo darbošanos pašplūsmā un ļāvusi "dzīvot pāri līdzekļiem". Revīzijā, kas aptvēra laika posmu no 2012.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 30.jūnijam, konstatēts, ka kapitālsabiedrība gadiem ilgi ir strādājusi bez stratēģiska redzējuma par savu vietu un lomu valsts ekonomikā, par to, kā tā attīstīsies un ko sasniegs. Visspilgtāk SM un "Pasažieru vilciena" nemākulīgā sadarbība izpaudusies saistībā ar jauno vilcienu iegādi, secina VK.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!