Katra valsts, sekojot standartiem, Ārpolitiskajam un iekšpolitiskajam spiedienam, prioritizē vienus cilvēktiesību jautājumus un citus atstāj uz rītdienu. Vai uz parītdienu.
Cilvēktiesību paradoksi Sociālo zinātņu misija ir izpētīt valsts iedzīvotāju vajadzības, kas lielā mērā ir kultūrā vai kultūrās sakņotas, un ieteikt politikas veidotājiem kolektīvo un individuālo vajadzību un tiesību saskaņošanas instrumentus. Zinātnē kopš pagājušā gadsimta beigām īpaši aktuāla ir diskusija par cilvēka tiesību un vajadzību attiecībām. Ja cilvēka tiesības kā jēdziens ir dzimušas Rietumu filosofijas augsnē, liberālisma vērtību barotas, vairāk vai mazāk kultūras atmiņas ziņā organiskas mums, rietumniekiem, tad cilvēku vajadzības ir konkrētajā kultūrā un unikālajā psiholoģiskajā konstitūcijā saķnotas.



Pirms mēneša, runājot ar amerikāņu studenti, kas jau otrreiz dodas uz Indiju kā brīvprātīgā sniegt palīdzību Indijas sieviešu organizācijām. Viņa pirms brauciena bija nedaudz samulsusi un teica - Man ir neērti kā amerikānietei, teikt viņām, kā cīnīties par sievietes līdztiesību Indijas sabiedrībā, piemēram, ka nevajadzētu sadedzināties kopā ar vīru… Man šķiet, viņām ir jāizvēlas un jāsaprot pašām. -Tiesības mīt izvēļu pasaulē, jeb, kur vairāk izvēļu, tur pilnīgāk īstenojas tiesības, es piebildu. Cilvēka tiesības kā svēts un unikāls starptautisko tiesību instruments īstenojas atšķirīgi atškirīgās kultūrās. Vienoti standarti ir iespējami – par tiem jau arī šis stāsts - , bet to praktiskais izpildījums atšķiras.

Divi samērā neseni politiski lēmumi raksturo cilvēktiesību izpratnes atšķirības ASV un Kazahstānā. Jā, tieši ar Boratu arī sākšu. 2005. gadā Kazahstānas valdība aizliedza Sašas Barona Koena mājas lapu. Kā aizskarošu.



Pagājšnedēļ vietējā skolu valde atlaida no darba kādas Čikāgas publiskas skolas direktori – skolvadības zvaigzni, kā viņu nodēvēja ar valdes lēmumu neapmierinātais pilsētas mērs Ričards Deilijs. Kad lēmums tika pārsūdzēts, skolu valde palika pie sava, argumentējot, ka skolā, kurā mācās 60% dienvidamerikas izcelsmes skolēnu, nepieciešama tādas pat etniskas piederības direktore. Afroamerikāniete vairs neder, neraugoties uz viņas profesionalitāti.

Ko vari darīt tu?

Dzīvot labu dzīvi pats un rūpēties, lai labu dzīvi dzīvotu cilvēki tev apkārt. Ja redzi cilvēktiesību pārkāpumus, ziņot par to, rakstīt un domāt, kā nepieļaut rīcību, kas ir prterunā ar cilvēka cieņu. Neklusēt. Mums ir gan Valsts Cilvēktiesību birojswww.vcb.lv, gan tiesībsargs, gan Satversmes tiesa, gan nevalstiska cilvēktiesību organizācija Latvijas cilvēktiesību centrs wwwhumanraights.lv. Nejēdzības notiek, un notiks arī turpmāk, dubulti standarti darīs savu melno smadzeņu skalošanas darbu, ja savu attieskmi nepaudīsi TU.

Kamēr tu klusē: ·Ievainots cilvēks noasiņos uz ielas, kamēr kāds garāmgājējs atcerēsies, ka viņam taču ir tiesības uz medicīnisko palīdzību. ·Sieviete, kas cietusi no vīra smagās rokas, aizsmērēs zilumus ar pūderkrēmu un ķersies pie brokastu gatavošanas. ·Bērns nosals neapkurinātā dzīvoklī. Atceries cilvēka definīciju: ikviens no mums.

Avoti

Michael J. Perry. The idea of human rights : four inquires / New York, N.Y. : Oxford University Press, 1998.

Elizabeth Reichert. 2003. Social Work and Human Rights: A Foundation for Policy and Practice. New York: Columbia University Press.

Karel Vasak, "Human Rights: A Thirty-Year Struggle: the Sustained Efforts to give Force of law to the Universal Declaration of Human Rights", UNESCO Courier 30:11, Paris: United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization, November 1977

Latvia.Country Reports on Human Rights Practices - 2006

Released by the Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor March 6, 2007

Pētījums par cilvēktiesībām Latvijā, Baltijas sociālo zinātņu institūts

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!