'Cīņa ar žūpību': spītējot protestiem, jaunais plāns virzās tālāk
Foto: stock.xchng

Neskatoties uz ražotāju un Finanšu ministrijas (FM) iebildumiem, Ministru kabineta komiteja pirmdien nolēma virzīt tālākai izskatīšanai Veselības ministrijas (VM) izstrādāto rīcības plānu, kas paredz vairākus pasākumus alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanai un alkoholisma ierobežošanai.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija (LPUF), Latvijas Darba devēju konfederāciju (LDDK) un Latvijas Alus Darītāju savienība (LADS) kategoriski iebilst pret alkoholisko dzērienu reklāmu ierobežojumiem un lūdz izslēgt no plāna trīs pasākumus - alkoholisko dzērienu vides reklāmu ierobežojumus, ierobežojumus alkoholisko dzērienu akciju reklāmai un papildu ierobežojumus alkohola reklāmai televīzijā.

Viņuprāt, šīs ieceres nesamērīgi ierobežotu ražotājus un tiktu samazināta Latvijas ražotāju tirgus daļa uz nelegālā alkohola ražotāju un izplatītāju rēķina, bet kopējais alkohola patēriņš nemazinātos. Šie ierobežojumi radītu ne tikai nozares lejupslīdi, bet arī darbavietu samazinājumu un nodokļu ieņēmumu kritumu, teikts apvienību kolektīvajā atzinumā.

Apvienības iebilst pret reklāmas aizliegums televīzijā no plkst.6 līdz 22, skaidrojot, ka jau šobrīd stipro alkoholisko dzērienu reklāma televīzijā ir aizliegta, tādējādi paredzētais reklāmas aizliegums televīzijā tiktu attiecināts tikai uz alu un vīnu.

Arī FM neatbalstīja plāna tālāku virzību un lūdza vēlreiz izvērtēt minēto reklāmas ierobežojumu ietekmi. Arī FM uzskata, ka šie pasākumi var radīt nevienlīdzīgu konkurenci legālajā uzņēmējdarbībā, kā arī papildu stimulus un priekšrocības nelegālajā tirdzniecībā iesaistītajām personām.

Savukārt Zemkopības ministrija (ZM) iebilda pret paredzēto laiku alkohola reklāmu aizliegšanai televīzijā. ZM vēlas, lai reklāmas televīzijā tiktu aizliegtas no plkst.8, nevis plkst.6.

Tikmēr VM uzsver, ka visi minētie ierobežojumi ir nepieciešami. Ministrija norāda, ka reklāmu ierobežojumi ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā mazināt alkohola patēriņu jauniešu vidū. Tāpat VM uzsver, ka reklāmu aizliegums televīzijā ir jāparedz no plkst.6 no rīta, nevis no plkst.8, jo tieši rīts ir laiks, kad televīzijā tiek piedāvātas bērniem paredzētās programmas.

VM atzīmē, ka saskaņā ar pētījuma datiem gandrīz divas trešdaļas skolēnu jeb 64% uzskata, ka televīzijā un filmās redzētais pamudina lietot atkarību izraisošās vielas. Savukārt, runājot par alkoholisko dzērienu reklāmām, 89% skolēnu norādījuši, ka šo dzērienu reklāmas pēdējo sešu mēnešu laikā redzējuši televīzijā.

FM arī uzskata, ka no plāna būtu jāizslēdz punkts, kas paredz ierobežojumus alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai un lietošanai valsts un pašvaldību telpās, kā arī ierobežot alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību izglītības iestāžu, dienesta viesnīcu, sociālās aprūpes un ārstniecības iestāžu, policijas, karaspēka daļu un citu militarizēto formējumu telpās un teritorijās.

FM norāda, ka punktā ir vairākas neprecizitātes un daļa no minētajiem ierobežojumiem jau ir noteikti Alkoholisko dzērienu aprites likumā. FM uzskata, ka nav apzināta pašreizējā situācija alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībā pārējo minēto iestāžu telpās un ir jārīko diskusija ekspertu līmenī, lai pamatotu šādu ierobežojumu lietderību.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form