Foto: F64
Lai cīnītos ar sniega daudzumu un palīdzētu atbildīgajām iestādēm ar sniega tīrīšanas darbiem, tiks izveidota mobilā brigāde, kas darbosies Rīgas centra teritorijā un būs gatava operatīvi izbraukt uz objektu un veikt sniega tīrīšanu.

Patlaban plānots, ka šo darbu varētu veikt Rīgas domes Teritorijas labiekārtošanas pārvalde, kas nodarbojas ar nelielu teritoriju kopšanu, taču jaudas tai ir pietiekami, lai varētu doties arī uz "karstajiem punktiem", piektdien preses konferencē žurnālistiem pauda Rīgas mērs Mārtiņš Staķis (PP).

Viņš norādīja, ka vēl pirms ziemas iestāšanās uzturētājiem un uzņēmējiem vaicājis, vai viņi ir gatavi cīņai ar sniegu un ledu, un saņēmis apstiprinošu atbildi, taču šobrīd mērs atzīst, ka ar sniega tīrīšanu Rīgā ir problēmas.

Daudzviet situācija ir puslīdz apmierinoša – ceļi un ietves ir notīrītas, taču daudzās vietās nepieciešams intensīvāks darbs.

Lai situāciju risinātu, Rīgas dome piešķirs sniega tīrīšanai papildus finansējumu.

Staķis norādīja, ka problēma ir sniega tīrītāju attieksmē, darba organizācijā un atbildīgo iestāžu vadītājiem, kā arī pašā sistēmā.

Kā piemēru viņš minēja Buļļu ielu pie Lāčupes kapiem, kur katrs par savu ielas posmu atbild kopumā pieci uzņēmumi – "Rīgas meži", Rīgas domes Kapsētu pārvalde, "Rīgas satiksme", Pārdaugavas izpilddirekcija kā arī vēl kāda juridiska persona.

Ķirsis atzina, ka par sniega tīrīšanu atbild deviņas Rīgas domes iestādes, bet katrai no tām ir līgums ar darbu veicēju, kas vēl vairāk sadrumstalo sniega tīrīšanas darbus Rīgā. Tāpat nav iespējams salīdzināt izmaksas par sniega tīrīšanu – kāds tās veido pēc notīrītajiem kubikmetriem, kāds pēc kvadrātmetriem, bet cits pēc darba stundām, līdz ar to nav iespējams šīs izmaksas caurskatīt, pauda Ķirsis.

Tāpat problēma ir arī ar sodu izrakstīšanu – ja Administratīvā inspekcija vai Rīgas pašvaldības policija fiksē pārkāpumu un izraksta protokolu, tas pie grēcinieka nonāk tikai pēc mēneša, bet ietve joprojām ir netīrīta.

Tāpēc plānots vasarā mainīt likumdošanas procesu, kas paredz, ka netīrītas ietves gadījumā tiek izrakstīts protokols, bet teritoriju notīra Satiksmes departamenta brigāde un vaininiekam tiek izrakstīts divkāršs vai trīskāršs rēķins par viņa vietā izdarītu darbu.

Abas amatpersonas bija vienisprātis, ka sistēma ir jāmaina, taču to nevar darīt sezonas vidū, tāpēc patlaban darbi norisināsies "ugunsgrēka režīmā".

Tas nozīmē, ka tiks piešķirts papildu finansējums, apkopoti visu pakalpojumu sniedzēju pārkāpumi, lai nepieciešamības gadījumā varētu lemt par līgumu laušanu.

Kā informēja mērs, Rīgas namu pārvaldnieks vērtē līgumu ar uzņēmumu "Ferrus", kas nodarbojās ar sniega tīrīšanu pie RNP klientu mājām. Arī pārējiem sniega tīrītājiem tiek piešķirta dzeltenā kartīte un tiks vērtēta arī atbildīgo iestāžu vadītāju rīcība, norādīja Staķis.

Ilgtermiņā plānots centralizēt atbildību – daļēji tas jau tiks panākts ar Rīgas izpilddirekciju reformu, taču nepieciešams iet vēl tālāk, lai mazinātu atbildīgo zonu sadrumstalotību, atzina Ķirsis. Tāpat plānots, ka nākamziem pašvaldība uzņemsies rūpi par vienu ielu vai kvartālu un to tīrīs centralizēti, vēlāk vērtējot iedzīvotāju attieksmi un rezultātu. Ja rādītāji būs labi, to varētu vērst plašāk un Rīga varētu uzņemties atbildību par vairāk šādām teritorijām.

Tiesa, tas nav iespējams samazināta budžeta apstākļos, jo pēc pašreizējiem aprēķiniem visu Rīgas ietvju tīrīšana varētu izmaksāt ap 30 miljoniem eiro, atzina Ķirsis, norādot, ka summāri tas ir mazāk, nekā katram apsaimniekotājam kopjot tikai savu ielas zonu.

Tāpat ilgtermiņā plānots sīkāk sadalīt atbildības sfēras starp uzņēmumiem – kompānijas būtu vienotā konkurences tirgū, kas veicinātu sāncensību kvalitātes ziņā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!