Foto: Publicitātes foto

Konkurences padome (KP) VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcijas" (CSDD) rīkotajā iepirkumā par autotransporta numurzīmju izgatavošanu un piegādi konstatējusi konkurenci ierobežojošas prasības, informēja padomē.

Ņemot vērā iepirkumam izvirzītās prasības, konkursā piedalījās tikai viens pretendents – ilggadējs CSDD sadarbības partneris –, kura piedāvājums bija vairākas reizes dārgāks nekā citu uzņēmumu piedāvājumi līdzīgos iepirkumos Igaunijā un Lietuvā.

CSDD, šogad rīkojot jauno iepirkumu, būtu jāpārskata iepirkuma prasības, uzsver KP.

Padomē atgādina, ka transportlīdzekļu reģistrācija un numurzīmju izsniegšana autoīpašniekiem vai transportlīdzekļu turētājiem ir ekskluzīvi CSDD deleģēts uzdevums. Vienlaikus numura zīmju piegādi veic tirgus dalībnieki, kuri var konkurēt savstarpēji iepirkumos ar cenu un kvalitāti.

CSDD 2016. gadā pirmo reizi rīkoja publisku iepirkumu, kurā piedāvājumu iesniedza tikai viens pretendents – Vācijas uzņēmums "J.H. Tōnnjes E.A.S.T. GmbH & Co", iegūstot ekskluzīvas tiesības piegādāt numuru zīmes par kopējo līgumcenu 10,83 miljoniem eiro uz pieciem gadiem.

Līguma izpildei uzņēmums piesaistīja trīs apakšuzņēmumus, tostarp uzņēmuma pārstāvi Latvijā SIA "Latsign". Vienlaikus minētais Vācijas uzņēmums un tā pārstāvis Latvijā SIA "Latsign" izgatavoja un piegādāja numurzīmes CSDD jau no 2002. gada, pamatojoties uz savstarpēji noslēgtu sadarbības līgumu.

Aptaujājot potenciālos konkurentus Lietuvā un Igaunijā, KP konstatēja, ka CSDD iepirkumā potenciāli varēja piedalīties arī citi konkurenti, ja nepastāvētu vairākas ierobežojošas prasības iepirkumā.

KP ieskatā šī sadarbība ar vienu uzņēmumu 14 gadu garumā varēja ietekmēt pasūtītāju noteikt nesamērīgi augstas prasības iepirkumā, ko likumsakarīgi varēja izpildīt tikai viens uzņēmums.

Starptautiski iepirkumi autotransporta reģistrācijas numurzīmēm ir rīkoti Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, taču kaimiņvalstu konkursos pastāvēja pretendentu konkurence, un līgums tika noslēgts uz trim, nevis pieciem gadiem kā Latvijā.

Lai arī Baltijas valstīs rīkotie iepirkumi tajos iekļauto prasību dēļ nav identiski, to iepirkuma priekšmets – numurzīmju iegāde – ir identisks, uzsver padomē. Veicot salīdzinājumu starp notikušajām iepirkuma procedūrām, noslēgto līgumu summām un piegādājamo numurzīmju plāksnīšu skaitu, tika secināts, ka Latvijā vienas numurzīmes izmaksas ir 7,06 eiro, savukārt Lietuvā izmaksas sastādīja 1,39 eiro un Igaunijā tās nepārsniedza 2,15 eiro.

Kaut arī Latvijas iepirkumā ir ietvertas specifiskākas prasības nekā kaimiņvalstīs, KP ieskatā tas nevar izskaidrot tik būtisku cenu sadārdzinājumu.

KP, aptaujājot uzņēmumus, kas sniedz līdzvērtīgus pakalpojumus kaimiņu valstīs, noskaidroja, ka tie nepiedalījās Latvijā 2016. gadā izsludinātajā iepirkumā vairāku specifisku prasību dēļ.

Viena no tām bija ekspress numuru zīmju jeb pēc individuāla pasūtījuma izgatavojamu numuru zīmju piegāde ļoti īsā termiņā – 30 minūšu laikā, kamēr tiek saņemts transportlīdzekļa reģistrācijas pakalpojums. Latvijā pēc šādām zīmēm ir būtisks pieprasījums – 15,4% no visām izgatavotajām numura zīmēm. KP ieskatā šāda prasība iepirkumā, nepiedāvājot uzvarējušajam uzņēmumam turpmāk nomāt CSDD telpas, ir konkurenci ierobežojoša, jo šādu pakalpojumu var piedāvāt tikai uzņēmums, kas darbojas CSDD centrālā Rīgas biroja telpās Bauskas ielā 86. Pretējā gadījumā šāds izgatavošanas ātrums nav iespējams.

Iepirkuma uzvarētājs un tā piesaistītais apakšnomnieks SIA "Latsign" nomā CSDD telpas Bauskas ielā 86 jau kopš 1992. gada, un arī iepirkuma laikā tam bija spēkā esošs telpu nomas līgums. KP ieskatā CSDD, gatavojot jauno iepirkuma nolikumu, jāparedz, ka iepirkuma uzvarētājs varēs izmantot pakalpojumu sniegšanai nepieciešamās telpas, tādējādi piedāvājot visiem līdzvērtīgus telpu nomas nosacījumus, kas ļautu nodrošināt vienlīdzīgas konkurences iespējas iepirkumā.

Uzņēmēji kā ierobežojošu prasību iepirkumā minēja arī īso termiņu – 45 dienas – pirmo numurzīmju piegādei CSDD pēc līguma noslēgšanas. Pretstatā uzņēmumam, kas jau gadiem darbojas tirgū, jaunam numurzīmju piegādātājam darbu izpilde ir atkarīga arī no jaunu telpu nomas uzsākšanas un iekārtu izvietošanās telpās.

Tāpat uzņēmēji atzina, ka papildu šķērslis, lai piedalītos iepirkumā, bija prasība 30 dienu laikā izstrādāt centralizētas numuru zīmju izgatavošanas un uzskaites sistēmu ar programmnodrošinājumu datu saņemšanai un apstrādei no Transportlīdzekļu un vadītāju valsts nozīmes reģistra.


Jau vēstīts, ka "Latsign" īpašnieki ir Vācijas uzņēmums "J.H.Tonnjes E.A.S.T. GmbH&Co.KG" (51,2%) un SIA "Anda AD" (51,2%).

SIA "Latsign" ir Latvijas – Vācijas sabiedrība. Tās apgrozījums pērn bija 2,134 miljoni eiro, savukārt peļņa – 452 662 eiro. Pērn uzņēmums nodarbināja 15 darbiniekus.

Uzņēmums dibināts 1992. gadā. Tās valdes priekšsēdētājs ir Andris Dambis. "Latsign" juridiskā adrese ir Bauskas iela 86, šajā pašā adresē atrodas arī CSDD Rīgas nodaļa.

Uzņēmuma patiesie labuma guvēji ir Andris Dambis un Vācijas pilsoņi – Bernd Toennjes un Gerd Toennjes.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!