Foto: stock.xchng
Dārgi auto, kas nereti redzami nebūt ne lētajās Vecrīgas autostāvvietās un kuru novietošanā izmanto invalīdu stāvēšanas kartes, vieš aizdomas par negodprātīgu invalīdu stāvvietu karšu izmantošanu, svētdien vēstīja Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums ”de facto”.

”de facto” invalīdu stāvvietu izmantošanas paradumus Vecrīgā vērojis vairāku nedēļu garumā. Starp stāvvietu regulārajiem izmantotājiem piefiksēts kāds ”Audi Q7” Aldaru ielā, vēl arī kāds ”Mercedes” Jaunielā un ”Cayenne Turbo” Vaļņu ielā, kurš reģistrēt Lietuvā, bet tā logus rotā invalīdu stāvēšanas karte un Jūrmalas caurlaide. Vidēji dienā Vecrīgas stāvvietās paviesojoties līdz 10 dārgās klases automašīnu – jaudīgi ”BMW”, ”Mecedes”, ”Audi” un ”Lexus”.

”Ir dažas atsevišķas mašīnas, viņas nav daudz, bet viņas sistemātiski – rodas jautājums, redzot kā tās mašīnas noparkojas, es zinu, ka tas cilvēks nav ratiņkrēslā pie stūres bijis. Un tur vēl dažas niansītes, kas liek šaubīties,” problēmu atzina arī Invalīdu un viņu draugu apvienības ”Apeirons” vides pieejamības projektu vadītājs Aigars Bolis.

Kā pārliecinājās ”de facto”, noskaidrot, vai konkrēto automašīnu lieto persona, kam šāda stāvēšanas atļauja pienāktos, ir gandrīz neiespējami. Pirmkārt tāpēc, ka stāvēšanas karti izsniedz konkrētai personai un tā nav piesaistīta konkrētai automašīnai. Savukārt vairums Vecrīgā stāvošo jaudīgo spēkratu reģistrēti uz dažādu SIA vārdiem, tāpēc noskaidrot, vai tās lieto persona ar kustību traucējumiem, ir vēl grūtāk. Piemēram, minētā ”AudiQ7” īpašnieks ir SIA ”Lex Pachesis”, kura vienīgais īpašnieks ir eksbaņķiera Valērija Kargina dēls Rems.

”de facto” uzņēmuma juridiskajā adresē nevienu šīs kompānijas pārstāvi nesastapa. Vēlāk e-pasta atbildē tā valdes loceklis skaidrojis, ka auto šobrīd esot iznomāts un tas, vai mašīnas nomniekam ir tiesības lietot invalīda stāvvietu, esot jājautā pašam nomniekam, kura vārdu uzņēmums nevarot atklāt.

Līdzīgi beidzās arī ”de facto” centieni noskaidrot, kas lieto kādu 2006.gadā reģistrēto "Lexus" džipu, kura īpašnieks ir SIA ”Mission Imposible”.

”Mēs kādreiz esam domājuši dežurēt pie tām mašīnām, bet mēs kā organizācija varam pateikt pē, kāpēc tu tā dari, un nekas vairāk. Ja cilvēks tā gadiem dara, tad tas mūsu aizrādījums viņam neskaitās,” raidījumam sacīja ”Apeirons” vides pieejamības projektu vadītājs.

Lai saņemtu stāvēšanas karti, vispirms jāiegūst ārstu komisijas atzinums par invaliditāti. Pamatojoties uz šo slēdzienu pēc tam karti izsniedz Ceļu satiksmes un drošības direkcija. Kurā brīdī un kam būtu jāvērtē, vai personai stāvēšanas karte tiešām pienākas un kas to izmantos patiesībā, domas dalās.

”CSDD nodrošina šo atļauju tehnisku izsniegšanu, pamatojoties uz ārstu komisijas atzinumu”, sacīja CSDD Sabiedrisko attiecību daļas speciāliste Agnese Korbe. Tikmēr Labklājības ministrijas (LM) Komunikācijas nodaļas vadītāja Marika Kupče norādīja, ka ”tā būtu pašvaldību policijas kompetence, pārbaudīt kā stāvvietas tiek izmantotas”.

”Apeirons” gan neslēpj, ka akmens jāmet arī pašu invalīdu dārziņā, jo esot ziņu, ka Rīgā ne viens vien sev piešķirot stāvēšanas karti nodevis citām personām. ”Mašīnas viņam nav, vajadzības nav nekādas kaut kur braukt. Viņš varbūt par pārdesmit latiem mēnesī,” stāstīja ”Apeirona” pārstāvis.

Stāvēšanas karšu izsniedzējs CSDD uzskata, ka sistēmā vājo posmu neesot un direkcijas loma esot vien formāla. Tikmēr Rīgas pašvaldības policija apgalvo, ka pārbaudot arī invalīdu stāvvietās stāvošos luksusauto. Taču atzīst to pašu problēmu – auto vadītājus sastapt izdodas reti, tāpēc pārbaudīt, vai stāvēšanas karte lietota pamatoti, ir grūti.

Lai mudinātu policiju dārgo auto īpašniekus pārbaudīt rūpīgāk, LM šonedēļ nosūtījusi vēstuli gan Rīgas domei, gan pašvaldības policijas vadībai, aicinot izlases kārtībā pārbaudīt, vai tiešām stāvēšanas kartes izmanto likumīgi. Kopumā līdz šim izsniegtas 4500 šādas stāvēšanas atļaujas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!