Foto: Labklājības ministrija

Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas un Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas kopsēdē trešdien deputātu vairākums pieņēma aicinājumu bērnudārzos neizmantot "dzimumu lomu grāmatiņas" un ar tām saistītos metodiskos materiālus, līdz nav veikta to padziļināta izpēte.

Tāpat deputāti aicina publiskot informāciju, kuros bērnudārzos tiek izmantoti šie materiāli.

Sēdē izskanēja arī ideja veidot darba grupu, kurā tiktu apspriests jautājums par dzimumu līdztiesības mācīšanu pirmskolas izglītības līmenī. Tika rosināts, ka darba grupā varētu strādāt Labklājības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas un nevalstisko organizāciju pārstāvji un eksperti.

Sēdē vairāki pieaicinātie eksperti norādīja, ka Latvijai nav jāpieļauj kļūdas, kas ir veiktas citviet Eiropā, pieņemot dažādas dzimuma vienlīdzības teorijas. Cita eksperte savukārt norādīja, ka dzimumu līdztiesības jautājumu risināšanā Latvijā ir hronisks līdzekļu trūkums un zems izpratnes līmenis par dzimumu līdztiesības būtību.

Deputāte un sēdes vadītāja Ināra Mūrniece (VL-TB/LNNK) norādīja, ka dzimumu līdztiesība ir jāveicina un Latvijas valstij ir ļoti daudz darāmā šajā jomā. Taču deputātu bažas vairāk saistītas ar veidu, kā tiek īstenots dzimumlīdztiesības plāns pirmsskolās, un to, ka netiek sniegta informācija, kuros bērnudārzos šīs programmas īsteno.

Psihoterapeite Indra Tretjakova norādīja, ka bērnu audzināšana nav improvizācija un eksperimentēšana un ka konkrēta dzimumidentitātes apziņa bērnos veicina veselīgas sabiedrības veidošanos. Viņa norādīja, ka tāpat kā nevaram iedomāties dienu, ja nebūtu nakts, tāpat arī nevaram iedomāties cilvēku, ja nebūtu vīrietis un sieviete. Ar grāmatas "Diena, kad Kārlis bija Karlīna" mācīšanu bērnam tiek traucēta attīstība un tiek grauta patiesās būtības apzinātība - bērnā rodoties apjukums, kas viņš ir.

Skeptisku attieksmi vai nu pret šīs grāmatas izmantošanu dzimumu līdztiesības mācīšanai pirmskolā vai pret "dženderisma jeb dzimtes ideoloģiju" izteica četri deputātu pieaicinātie eksperti, bet no Labklājības ministrijas iespēja runāt bija vienai ekspertei. Uz to reaģējot, deputāte Daina Kazāka (RP) norādīja, ka šī ir priekšvēlēšanu vajadzībām rīkota režisēta sēde, kurā tiek pausts vienpusējs viedoklis.

Arī LM parlamentārais sekretārs un deputāts Arvils Ašeradens (V) ironiski no sirds pateicās sēdes vadītājai Mūrniecei par demokrātijas paraugstundu, kad LM pārstāvji pie vārda tikuši 20 minūtes pēc formālā sēdes laika beigām.

Komisijas vairākums noraidīja Kazākas priekšlikumu ļaut izteikties arī citiem ekspertiem. Mūrniece skaidroja, ka LM varēja laicīgāk pieteikt potenciālos runātājus.

Deputāts Raivis Dzintars (VL-TB/LNNK) pauda sašutumu, ka saistībā ar minēto grāmatu tiek eksperimentēts ar bērniem un nevar uzzināt, kur tas notiek. Šajā gadījumā runa nav par politiskām domstarpībām, bet noziedzīgu attieksme pret Latvijas bērnu nākotni.

Kā ziņots, 2012.gada septembra beigās pirmsskolas izglītības procesam izdoto grāmatu "Diena, kad Kārlis bija Karlīna" un "Diena, kad Rūta bija Rihards" izdošanu pavadīja skaļa ažiotāža, vairākām organizācijām paziņojot, ka tas grauj bērnu dzimuma identitāti.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!