Foto: DELFI
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) reliģiskajai organizācijai “Om Tat Sat”, kas iepriekš saucās “Durgas templis”, par negodīgu komercpraksi piemērojis 10 000 latu sodu un uzdevis negodīgo praksi izbeigt. “Om Tat Sat” ir jau trešais organizācijas nosaukums un tā joprojām turpina darbu, solot dažādus seminārus un maģiskas darbības.

Kā liecina PTAC interneta mājas lapā pieejamā informācija, PTAC vērtējumā, "Durgas templis" savu semināru, nodarbību un pasākumu reklāmās, kurās solīts noņemt melnās maģijas lāstus, strauji zaudēt savaru, pievilināt naudu, ietvēris maldinošus apgalvojumus.

Kā portālu "Delfi" informēja Tieslietu ministrijas (TM) preses pārstāve Ksenija Novikova, "Om Tat Sat" ir trešais šīs organizācijas nosaukums. Iepriekš tā darbojusies kā "Saules templis", tad kļuvusi par "Durgas templi" un šogad mainījusi nosaukumu uz "Om Tat Sat". Patlabam TM neredz tiesisku pamatu liegt organizācijai darboties un tā joprojām ir ierakstīta reliģisko organizāciju reģistrā.

Novikova piebilda, ka Reliģisko organizāciju likums noteic, ka organizācijas darbību var izbeigt, ja reliģiskā organizācija ar savu darbību (mācību) apdraud demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrisko mieru un kārtību, kā arī citu personu veselību un tikumību. Taču patlaban to vērtēt neesot pamata.

Kā liecina internetā pieejamā informācija, "Durgas templis", kas tagad saucas "Om Tat Sat", piedāvā savus pakalpojumus ar saukli "Dvēseles ceļi". 

PTAC informācija liecina, ka organizācija sniegusi arī maldinošu informāciju saistībā ar samaksu par pakalpojumu, radot patērētājiem iespaidu, ka samaksa par attiecīgajiem pakalpojumiem jāveic „brīvprātīgi", kas neatbilst patiesībai. PTAC aicina patērētājus būt uzmanīgiem un nekļūt par šīs organizācijas īstenotās negodīgas komercprakses upuriem.

PTAC pētījis kopumā 17 "Durgas tempļa" piedāvājumu reklāmas, kas tika izplatītas presē, un septiņas reklāmas, kas tika izvietotas mājas lapā un konstatējis, ka reliģiskā organizācija aicinājusi patērētājus uz šīs organizācijas rīkotajiem pasākumiem.

PTAC vērtēja reklāmas, kurās tika vēstīts par šādiem pasākumiem: melnās maģijas noņemšanas seminārs, vēdiskais seminārs „Ideāla figūra mēneša laikā neskaitot kalorijas", seminārs „Naudasmaka noslēpumi naudas piesaistīšanai", seminārs „Vēdiskā naudas formula", pasākums „Naudas Dievietes Lakšmī pudža, kas padara finansiāli bagātu", pasākums „Ičhāpūrtas Devī maģiskais rituāls, kas piepilda visas vēlēšanas", „Angabāra jogas" nodarbības.

Reklāmās PTAC atklāja maldinošus apgalvojumus, piemēram, par svara zaudēšanu, lāstu noņemšanu, tāpat sniegtas reāli neeksistējošu vai izdomātu personu atsauksmes.

Tā, piemēram, „Durgas tempļa" publicēšanai iesniegtajā informācijā par vēdisko semināru „Ideāla figūra mēneša laikā neskaitot kalorijas" tika ietverta personas „Jana Ozoliņa (41) advokāte" atsauksme, taču Latvijas zvērināto advokātu sarakstā šāda persona  nav atrodama. Arī reliģiskā organizācija „OM TAT SAT" nesniedza PTAC pierādījumus par to, ka šāda persona reāli eksistē un ir sniegusi attiecīgas atsauksmes. Turklāt tika konstatēts, ka dažviet reklāmās viens un tas pats cilvēks stāsta par vienu un to pašu gadījumu, minot atšķirīgas personas kā attiecīgo semināru vadītājus vai arī atšķirīgas personas stāsta identisku stāstījumu.


Reklāmās ietverta maldinoša informācija saistībā ar samaksu par pakalpojumu, radot iespaidu, ka patērētājiem jāveic „brīvprātīgi" ziedojumi, kas neatbilst patiesībai. Ņemot vērā to, ka „Durgas tempļa" izplatīšanai iesniegtajos paziņojumos tā iekasētais maksājums lielākoties gadījumu tika nosaukts kā „ziedojums" vai „atbalsta maksājums", kas vidusmēra patērētājam varēja radīt iespaidu par to, ka tas ir brīvprātīgs maksājums, bet patiesībā šis maksājums bija obligāts.

PTAC sodījis arī atsevišķu mediju īpašniekus, kuros maldinošās "Durgas tempļa" pasākumu reklāmas publicētas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!