
Otrdien pulksten 13.14 Nacionālā veselības dienesta informācijas sistēmai un e-veselībai ir noticis uzbrukums, liecina Veselības ministrijas paziņojums.
VM valsts sekretārs Aivars Lapiņš preses brīfingā sacīja, ka ir noticis uzbrukums Nacionālā Veselības dienesta (NVD) sistēmām, tai skaitā e-veselībai. Speciālisti uzreiz pēc uzbrukuma atslēguši pieeju sistēmai no ārpuses. Pēc šī incidenta notikušā izmeklēšanā ir iesaistītas visas atbildīgās instances.
"Ir skaidrs tas, ka tas bija plānots uzbrukums, izkliedēts uzbrukums, kā to sauc speciālisti, jo tas tika veikts vienlaicīgi no vairākām valstīm, vai datorsistēmām, kas uzdodas par tādām valstīm," sacīja Lapiņš. Viņš uzsvēra, ka tās bijušas vairāk nekā 20 valstis, no kurām bijuši uzbrukumi, bijušas gan ES valstis, gan ārpus savienības, tostarp tādām valstīm kā Tobago. Sistēma sekundes laikā saņēmusi vairāk nekā 10 tūkstošus pieprasījumu, kas nav nedz iespējams, nedz normāli.
Sistēmas darbība tika atjaunota pulksten 15.56. Pirms tam sistēma tika apstādināta arī drošības apsvērumu dēļ. Šobrīd veikti papildus drošības pasākumi, lai stabilizētu e-veselības darbību, un sistēma strādā ierastajā režīmā.
Plašāka informācija par izmeklēšanas rezultātiem tiks sniegta tiklīdz tas būs iespējams.
Traucējumi kopš tā brīža nav novēroti.
Šobrīd nav informācijas, ka pacientu dati no e-veselības varēt būt noplūduši. VM rīcībā esošā informācija liecina, ka "esam pareizajā brīdī aizvēruši sistēmu". Informācijas sistēmā esošie dati ir drošībā, apliecina ministrija.
VM atgādina, ka zāļu recepšu un darbnespējas lapu saņemšana iedzīvotājiem tiek nodrošināta arī sistēmas darbības traucējumu gadījumos. Ja sistēmas darbības, interneta, elektrības traucējumu vai citu tehnisku iemeslu dēļ ārsts nevar izmantot e-veselības sistēmu, viņš ir tiesīgs izrakstīt pacientam recepti papīra formā.
Šīs receptes elektronizēšana jeb ievade e-veselības sistēmā tiek veikta aptiekā, tiklīdz tas ir iespējams.
Savukārt, ja nepieciešams atvērt darbnespējas lapu, ārsts var veikt atzīmi par tehniskiem traucējumiem pacienta medicīniskajā dokumentācijā un atvērt e-darbnespējas lapu nākamo piecu darba dienu laikā, norādot e-veselības sistēmā darbnespējas perioda pirmo dienu.
Arī E-veselības sistēmas tehnisku traucējumu gadījumā pacientiem tiek nodrošināta iespēja saņemt receptes un darbnespējas lapas. Jautājumu gadījumā aicinām konsultēties ar E-veselības lietotāju Atbalsta dienestu - tālr. iedzīvotājiem 67803300, tālr. speciālistiem 67803301. pic.twitter.com/Jhph6tFsYc— NVD (@VMNVD) January 16, 2018
Zvanot uz e-veselības atbalsta tālruni iedzīvotājiem, bija dzirdams automātiskajā atbildētājā ierunāts paziņojums: "Informējam, ka e-veselības sistēmā tiek veikti tehniski uzlabojumi, līdz ar to ir iespējami darbības pārtraukumi. Sistēmas darbību plānojam atjaunot tuvāko stundu laikā."
Tāpat otrdien pēcpusdienā nebija sasniedzama Nacionālā veselības dienesta (NVD) mājaslapa, vēstīja LETA.
Kā pārliecinājās portāls "Delfi" raksta publicēšanas brīdī e-veselības mājas lapa darbojas, bet NVD mājas lapa nav pieejama.
"Delfi" jau ziņoja, otrdienas rītā Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas priekšsēdētāja Aija Barča (ZZS) paziņoja, ka e-veselības sistēmā, visticamāk, notikusi ļaunprātīga ielaušanās. Pēc politiķes paziņojuma intervijā LTV premjers Māris Kučinskis (ZZS) gan šādu informāciju neapstiprināja.
Šodien plkst. 13.14. Nacionālā veselības dienesta informācijas sistēmai un E-veselībai ir noticis uzbrukums. Sadarbībā ar Lattelecom un dienestiem tiek darīts viss, lai sistēmas darbību atjaunotu.
— Veselības ministrija (@veselibasmin) January 16, 2018
Jau ziņots, ka par obligātu e-veselība kļuva šī gada 1. janvārī, līdz ar to darbnespējas lapu un valsts kompensējamo zāļu recepšu aprite kļuva tikai elektroniska. Tiesa, pirmajās dienās e-veselības sistēma bija lēna un dažbrīd pat vispār nedarbojās.
Taujājot ārstiem un farmaceitiem par to, kā sokas darbs ar e-veselību, pirmā atbilde itin visur ir – lēni.
Daļa portāla "Delfi" uzrunāto e-veselības lietotāju uzsvēra, ka sistēma ir uzbūvēta lietotājam nedraudzīgā veidā, proti, tā nav pārskatāma un tajā jāveic daudz lieku darbību.
Vairāki ārsti jau iepriekš portālam "Delfi" norādījuši, ka darba ikdienu būtiski apgrūtina darba nespējas lapu izrakstīšana un pagarināšana, jo dažkārt e-veselība "pazaudē" pat pašas izdotu "zilo lapu".
"Ir reģistrēti gadījumi, kad sistēma nemāk atrast pašas izdotu dokumenta numuru, lai varētu turpināt B e-darbnespējas lapu, nav iespējams pagarināt sistēmā atvērtu, citā iestādē nenoslēgtu lapu vai pagarināt citā iestādē izdotu lapu, kamēr tā nav ievadīta sistēmā. Tāda saskaņošana un atkārtota pacienta kartes skatīšana un pildīšana prasa papildu darbu un laiku," skaidroja Latvijas ģimenes ārstu apvienības prezidente Sarmīte Veide.