Foto: F64

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pērnā gada nogalē apturētos Eiropas Reģionālās attīstības fonda modernizācijas projektus varēs turpināt vien 15 profesionālās izglītības iestādes, bet 18 projektu realizācija būs jāpārtrauc, otrdien lēma valdība pēc Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotā informatīvā ziņojuma uzklausīšanas.

Ministrija valdībā iesniegtajos dokumentos informē, ka visi projekti izvērtēti sadarbībā ar plānošanas reģioniem, nozaru ekspertu padomēm un citiem partneriem, un valdībai tiek piedāvāts risinājums, kā par ERAF līdzekļiem izveidot modernas un kvalitatīvas profesionālas izglītības iestādes Latvijā.

Valdība nolēma, ka 15 profesionālās izglītības iestādēm jāļauj turpināt apstiprināto projektu īstenošanu par kopējo summu 22 155 967 lati, jo saskaņā ar IZM informāciju šajos projektos uzņemto līgumsaistību pārtraukšana ir finansiāli neizdevīgāka par projektu pabeigšanu.

Savukārt 18 profesionālās izglītības iestādēm projektu īstenošana jāpārtrauc un atbrīvojušos finansējumu jānovirza jaunai projektu iesniegumu atlases kārtai ar mērķi koncentrēt ERAF līdzekļus un nodrošināt ieguldījumu efektivitāti. Šajos projektos būvdarbi vēl nebija uzsākti.

Kopējais pieejamais finansējums otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā būs 43 905 965 lati. IZM līdz 2012.gada 1.jūnijam valdībai jānosauc tās profesionālās izglītības iestādes, kas atbilstoši izstrādātajiem vērtēšanas principiem kvalificēsies dalībai otrajā projektu iesniegumu atlases kārtā. Tās būs 6-8 skolas, kurām jāspēj nodrošināt pilnīgu iestādes infrastruktūras modernizēšanu un finanšu resursu koncentrēšanu, skaidrots valdībā iesniegtajos dokumentos.

Jau ziņots, ka  izglītības uz zinātnes ministrs Roberts  Ķīlis (ZRP) pērn decembra beigās lēmis uz laiku "iesaldēt" miljoniem latu vērto ERAF programmu profesionālās izglītības iestāžu modernizācijai. Šāds lēmums pieņemts, "lai nodrošinātu maksimālu atdevi un efektivitāti ERAF līdzekļu ieguldījumiem profesionālās izglītības reformas īstenošanā un izglītības iestāžu infrastruktūras sakārtošanā".

IZM sadarbībā ar Finanšu ministriju esot izvērtējusi ERAF aktivitātē "Mācību aprīkojuma modernizācija un infrastruktūras uzlabošana profesionālās izglītības programmu īstenošanai" apstiprināto projektu ieviešanas gaitu, pastāvošās problēmas un iespējamos turpmākos risinājumus un nolēmusi "iesaldēt" projektu darbību, uz laiku neļaujot uzņemties jaunas saistības projektos paredzēto aktivitāšu īstenošanai.

Sarežģījumi projektu ieviešanā radušies, jo būvniecības pakalpojumu izmaksas projektos tika plānotas ekonomiskās krīzes laikā 2009.gadā, kad tās bija ievērojami zemākas, savukārt 2011.gada rudenī būvniecības iepirkumu reālās izmaksas rāda neplānotu sadārdzinājumu vidēji par 30%, skaidroja ministrijā.

Papildus IZM ir secinājusi, ka 2011.gadā veiktā skolu reorganizācija un apvienošana ir ienesusi būtiskas izmaiņas ERAF projektu īstenošanā, jo sākotnēji apstiprinātie projekti vairs nav atbilstoši aktuālākajai situācijai. Apvienotajām profesionālās izglītības iestādēm turpinot īstenot sākotnēji apstiprinātos projektus, netiek nodrošināta ERAF līdzekļu efektīva izmantošana. Savukārt, veicot grozījumus projektos atbilstoši notiekošajām reformām profesionālajā izglītībā, tiek būtiski mainīti sākotnēji apstiprinātie projekti, kas rada risku, ka ieguldītie līdzekļi varētu netikt atgūti no ES fondu līdzekļiem, informē IZM.

Līdz pagājušā gada 31.oktobrim no profesionālo skolu modernizācijai pieejamās naudas bija apgūti vien 15%. Saskaņā ar IZM datiem ERAF aktivitātē "Mācību aprīkojuma modernizācija un infrastruktūras uzlabošana profesionālās izglītības programmu īstenošanai" 34 profesionālās izglītības iestādes īsteno 57 projektus, kuru kopējās izmaksas ir 64 miljoni latu.

No tiem 45 miljoni latu paredzēti 14 profesionālās izglītības iestāžu kompetences centru infrastruktūras modernizācijai un 19 miljoni latu 17 profesionālās izglītības iestādēm ar specializāciju un 3 profesionālās izglītības iestādēm pamatprasmju apguvei.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!