Foto: DELFI

Ņemot vērā Valsts policijas (VP) pieredzi darbā ar fotoradariem, paredzams, ka līdz šim Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) uzstādītos 100 fotoradarus būs iespējams izmantot kamēr tie tiks atzīti par derīgiem atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām metroloģiskajām prasībām, taču pastāv iespēja, ka daļu no fotoradariem varētu aizstāt to mulāžas, liecina valdībā iesniegtais un izskatītais informatīvais ziņojums.

Tajā norādīts, ka nevar objektīvi prognozēt, kad 2015.-2018. gadā uzstādītos fotoradarus būs nepieciešams aizvietot ar jauniem fotoradariem. Ja samazināsies braukšanas ātruma pārkāpumu skaits un uzlabosies satiksmes drošība, iespējams, šos fotoradarus daļēji varēs aizvietot ar fotoradaru mulāžām, liecina ziņojumā teiktais.

Veicot finanšu aprēķinus par šo fotoradaru turpmākas darbības rezultātā prognozētajiem valsts pamatbudžeta ieņēmumiem un ar to uzturēšanu, darbības nodrošināšanu un administratīvo sodu uzlikšanu saistītajiem izdevumiem, pieņemts, ka katrs fotoradars darbojas no septiņiem līdz astoņiem gadiem.

Saskaņā ar Eiropas Komisijas (EK) ikgadējo ziņojumu, kurā ietverts pārskats par situāciju ceļu satiksmes drošības jomā 2017. gadā, atzīts, ka Latvijā joprojām viens no straujākajiem ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaita samazinājumiem Eiropas Savienībā (ES). Vienlaikus norādīts, ka Latvijai jāturpina ceļu satiksmes drošības uzlabošanas jomā iesāktais darbs, lai pietuvotos vidējam ES bojā gājušo skaita rādītājam uz vienu miljonu iedzīvotāju - 49.

Lai straujāk pietuvotos vidējiem rādītājiem ES un kopumā panāktu ceļu satiksmes negadījumu un tajos ievainoto un bojāgājušo personu skaita samazināšanos, nepieciešams aktīvi turpināt ceļu satiksmes uzraudzības pasākumu īstenošanu, tai skaitā, transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroli ar fotoradariem, palielinot to skaitu, teikts ziņojumā.

Jau strādājošie fotoradari uz Latvijas ceļiem primāri izvietoti "melnajos punktos", lai pēc iespējas vairāk kalpotu satiksmes drošības uzlabošanai. Šī iemesla dēļ pēdējo gadu laikā "melno punktu" skaits samazinājies, tomēr daudzviet aizvien īpaši apdraudēti ir gājēji un citi mazāk aizsargātie satiksmes dalībnieki, tāpat arī arvien vairāk "melnie punkti" parādās reģionos, skaidrots ziņojumā.

Savukārt atsevišķos "melnajos punktos", kuros izvietoti fotoradari, vairs nav fiksēts neviens satiksmes negadījums ar bojāgājušajiem. Ziņojuma autori norāda, ka minētais apstiprina fotoradaru augsto efektivitāti. Līdz ar to arī citos identificētajos bīstamajos ceļa posmos ceļu satiksmes drošības uzlabošanas nolūkos nepieciešams uzstādīt ieviest papildu fotoradarus.

Pēdējo nepilnu piecu gadu laikā, kopš sākta stacionāro fotoradaru ieviešana, satiksmes drošības rādītāji ir uzlabojušies gan lokālajās radaru izvietojuma vietās, gan valstī kopumā. Jāņem vērā apstāklis, ka tikai nelielas daļa stacionāro fotoradaru (16) pilns darbības laiks pārsniedz trīs gadus. Pēdējo uzstādīto radaru ieguldījums satiksmes drošībā būs vērojams turpmākajos gados, teikts informatīvajā ziņojumā.

Tajā teikts, ka atbilstoši stacionāro fotoradaru lokālā izvietojuma vietām un pārklājumam valsts teritorijā, rezultāti vērtējami gan konkrēto ierīču izvietojuma vietās, gan valsts mērogā. 2018. gadam noslēdzoties, ceļa posmos, kuros darbojas fotoradari, ceļu satiksmes negadījumu skaits samazinājies par 43%, salīdzinot ar to skaitu pirms fotoradaru uzstādīšanas. Proti, pirms fotoradaru uzstādīšanas tie bijuši 1084 ceļu satiksmes negadījumi, bet pēc – 613. Savukārt šajos ceļa posmos ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaits samazinājies par 87% (pirms uzskaites periodā bojā gāja 32 cilvēki, fotoradaru darbības periodā - 4).

Valstī kopumā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaits kopš 2014. gada samazinājies no 184 līdz 148. Tas veido aptuveni 20%. Šajā laikā valsts autoceļu tīklā satiksmes intensitāte ir pieaugusi par 15-20%, teikts ziņojumā.

CSDD ierosina laika periodā no 2021. gada maija līdz 2023. gada oktobrim katru gadu izbūvēt 30 līdz 36 fotoradaru vietas, uzstādīt 15 līdz 18 fotoradarus un 15 līdz 18 fotoradaru "mulāžas". Periodiski, analizējot konkrētās vietas rādītājus, nepieciešamības gadījumā paredzēts veikt fotoradara aizvietošanu ar tā "mulāžu" vai pretēji – "mulāžas" aizvietošanu ar fotoradaru.

Šāds termiņš ir indikatīvs un balstīts uz pieņēmumu, ka Ministru kabineta lēmums par šāda priekšlikuma atbalstīšanu tiks pieņemts šā gada augustā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!