Foto: Shutterstock

Šī gada pirmajos četros mēnešos salīdzinājumā ar 2020. gadu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) par 34% biežāk izmaksājusi slimības pabalstus, informēja VSAA pārstāve Iveta Daine.

Ja 2020. gadā vidēji mēnesī izmaksāti 44 600 slimības pabalsti, tad 2021. gadā šis rādītājs pieaudzis līdz 62 300. 40% gadījumu šī atbalsta izmaksas bija saistītas ar Covid-19 radītu darbnespēju.

Tiesības saņemt vecāku pabalsta pagarinājumu izmantojusi 1651 persona, bet bezdarbnieka palīdzības pabalsti izmaksāti aptuveni 13 800 personām. Jaunā speciālista pabalsts izmaksāts 91 augstskolu beidzējam, kuriem Covid-19 situācija kavējusi iespēju atrast darbu.

Slimības palīdzības pabalsts saistībā ar nepieciešamību pieskatīt bērnu mājās, kamēr bērns neapmeklē izglītības iestādi, izmaksāts 3264 personām. VSAA veikusi arī apmēram 49 000 piemaksu pie dīkstāves atbalsta personām, kuru apgādībā ir bērni.

Kopumā kopš gada sākuma VSAA izmaksāto ar Covid-19 saistīto pakalpojumu skaits pārsniedzis miljonu. Vislielākais VSAA maksājumu skaits Covid-19 krīzes skarto iedzīvotāju atbalstam 2021. gadā veikts senioriem un personām ar invaliditāti, izmaksājot 200 eiro pabalstu aptuveni 547 600 personu. Savukārt 500 eiro atbalsts izmaksāts par apmēram 374 600 bērniem.

Kopumā šiem atbalsta maksājumiem no valsts budžeta šogad izlietoti vairāk nekā 354 miljoni eiro.

Lai ierobežotu Covid-19 infekcijas izplatību, VSAA klientu apkalpošana klātienē ir pārtraukta, bet cilvēkiem ir daudz jautājumu par jaunajiem pabalstiem, tāpēc pieaudzis telefoniski un elektroniski uzdoto jautājumu un pieprasīto konsultāciju skaits, norāda VSAA.

Zvanītājiem nereti esot nācies ilgi gaidīt zvana savienojumus ar VSAA Kontaktu centra konsultantiem, kuri ik dienu apkalpo vidēji 1300 zvanītāju. Kopējais mēnesī saņemto zvanu skaits ir ap 30 000, bet martā saistībā ar Valdības pieņemto lēmumu izmaksāt vienreizēju atbalstu ģimenēm, kuras audzina bērnus, tika sasniegts rekordaugsts apkalpoto zvanu skaits - 42 700.

VSAA Kontaktu centra vadītāja Liene Zīverte atzīmēja, ka 2021. gadā vidēji mēnesī e-pastā "konsultacijas@vsaa.gov.lv" saņemti 6000 rakstisko jautājumu, kas ir divas reizes vairāk nekā iepriekšējā gadā, bet atbildes aģentūra sniedzot trīs darba dienu laikā.

"Cilvēkos jūtams stress, neziņa, arī dusmas. Mūsu darbinieki ik dienu uzklausa simtiem cilvēku sāpi, ko radījis šis laiks. Gan darba gan emocionālā slodze noved līdz slimībai un izdegšanai arī pašus darbiniekus," atzīmēja Zīverte.

Klientu apkalpošana tikai neklātienē ir veicinājusi arī strauju elektronisko pakalpojumu izmantošanas gadījumu skaita pieaugumu. 2021.gadā 77% no visiem VSAA klientu iesniegumiem saņemti, izmantojot elektroniskos pakalpojumus.

Šajā laikā būtiski ir audzis arī kopējais iesniegumu skaits, sasniedzot 154 700 vidēji mēnesī. Salīdzinoši 2019. gadā vidēji mēnesī tika saņemti 104 300 iesniegumu, no tiem 53% elektroniski. Visbiežāk iedzīvotāji izmantojuši iespēju elektroniski pieprasīt slimības pabalstu - tie ir 87% no kopējā saņemto šī pabalsta pieprasījumu skaita.

Covid-19 pandēmijas laikā klienti pakalpojumu pieprasījumus VSAA nosūta arī pa pastu, iesniedz klātienē valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros vai atstāj VSAA klientu apkalpošanas centros izvietotajās pastkastītēs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!