Dzintari, KVN, Jurmaļina, Dzintaru koncertzāle
Foto: RIA Novosti/Scanpix

Humora izmantošana propagandā atklājas divos no trim pētāmajiem objektiem, gan vakara humora šovos Krievijas Pirmajā Kanālā, gan Ukrainas medijos, secinājuši pētnieki piektdien Latvijas Universitātē (LU) prezentētā NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra pasūtītā pētījumā par humora izmantošanu kā stratēģiskās komunikācijas rīku.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Pētījums tika sadalīts trīs daļās, un pirmajā no tām tika analizēti vakara humora šovi Krievijas Pirmajā Kanālā un veidi, kā caur tiem tiek diskreditēti Rietumvalstu līderi.

Šajos kanālos humors tika izmantotos kā propagandas rīks, lai ietekmētu cilvēkus gan, Krievijā, gan ārpus tās. Šovos nereti tika parodēti vairāki rietumvalstu līderi, ieskaitot Francijas prezidentu Fransuā Olandu, ASV prezidentu Donaldu Trampu un Vācijas kancleri Angelu Merkeli.

Otrā daļā pētnieki pievērsās Krievijas televīzijas šova "Jautro un Atjautīgo Klubs" (KVN) analīzei, bet trešā daļa tika veltīta humora izmantošanas izpētei Ukrainas medijos, lai paustu solidaritāti un morāli atbalstītu sabiedrību Krievijas agresijas laikā no 2014.gada līdz 2016. gadam. Dažādos mediju izplatītos materiālos iekļauto saturu var uzskatīt par Ukrainas mediju pretpropagandu Krievijas izplatītajai propagandai, secina pētnieki. Tāpat humoru var uzskatīt par svarīgu sastāvdaļu šobrīd notiekošajā informācijas karā.

Uz jautājumu par to, kā humors tiek izmantots kā stratēģiskās komunikācijas rīks, atbildes meklēja pētnieku komanda profesores Žanetas Ozoliņas vadībā pēc NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra pasūtījuma.

Pētnieki radīja inovatīvu metodoloģiju, ar kuras palīdzību kļūst iespējams pētīt humoru kā komunikācijas rīku. Balstoties uz izstrādāto metodoloģiju, tika veiktas trīs piemērizpētes. Pirmā piemērizpēte analizēja vakara humora šovus Krievijas Pirmajā kanālā un veidus, kā caur tiem tiek diskreditēti Rietumvalstu līderi. Otrā piemērizpēte pievērsās "KVN" - "Jautro un Atjautīgo Klubs"-, savukārt trešā koncentrējas uz humora izmantošanu Ukrainas medijos, lai paustu solidaritāti un morāli atbalstītu sabiedrību Ukrainas konflikta laikā no 2014.gada līdz 2016.gadam.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

ASV Francija Krievija KVN NATO Ukraina
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form