Foto: EPA/Scanpix/LETA

Saistībā ar ceļošanas ierobežojumiem attiecībā uz jūrniekiem ir noteikts izņēmums, lai ļautu viņiem brīvāk pārvietoties uz savu darba vietu, proti, nokļūt uz kuģiem, vai atgriezties Latvijā, aģentūrai LETA pastāstīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP), komentējot partijas"Saskaņa" atklāto vēstuli viņam, kurā aicināts parūpēties par bez darba palikušajiem jūrniekiem.

Linkaits atzina, ka jūrnieki tāpat jebkurš cits transporta nozarē strādājošais ir Covid-19 krīzes skarti. Taču vienlaikus satiksmes ministrs vērsa uzmanību, ka jūrniecība ir viena no mazāk ietekmētajām nozarēm, jo situācijā, kad sauszemes satiksme ir apgrūtināta, ir pieaudzis pieprasījums pēc jūrniecības pakalpojumiem.

Linkaits norādīja, ka jūrnieku profesionālās organizācijas pagaidām nav informējušas, ka jūrnieki patlaban saskartos ar īpašām problēmām. Tāpēc pagaidām nav apkopota informāciju par to, cik jūrnieki turpina savu darbu un cik jūrniekiem krīzes dēļ varētu būt zudušas darba iespējas, bet šīs ziņas tiks apkopotas, izrietēja no politiķa paustā.

Ministrs norādīja, ka, piemēram, ir nodrošināti arī speciāli lidmašīnu reisi, kas jūrniekus nogādāja Lielbritānijā, kur viņiem bija jāsāk savas maiņas uz kuģiem. Satiksmes ministrija (SM) arī lūgusi Veselības ministrijai izdarīt izņēmumu attiecībā uz jūrniekiem, lai viņi var savlaicīgi iziet medicīnas pārbaudes, kas tiek prasītas starptautiskā līmenī, pastāstīja Linkaits.

Politiķis norādīja, ka uz "Saskaņas" vēstulē norādītajiem jautājumiem tiks sagatavota atbilde.

Iepriekš "Saskaņas" vēstulē Linkaitam norādīts, ka vairāku profesiju pārstāvji ārkārtas situācijas apstākļos savas darba specifikas dēļ ir īpaši neaizsargāti, jo valdības izstrādātie sociālās aizsardzības mehānismi uz viņiem var neattiekties. Opozīcija aicina parūpēties par jūrniekiem, kuri strādā uz Latvijas jurisdikcijai pakļautiem un arī ārzemju kuģiem.

Vēstulē "Saskaņas" Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Jānis Urbanovičs prasa SM sniegt informāciju, kādi palīdzības sniegšanas mehānismi jau iedarbināti, lai atbalstītu jūrniecības nozarē strādājošos Latvijas valsts piederīgos.

Vēstulē tostarp vaicāts, vai SM ir apzinājusi, cik liels jūrnieku skaits patlaban oficiāli atrodas dīkstāvē, vai oficiāli reģistrētā dīkstāve sakrīt ar faktisko un cik liels ir vidēji aprēķinātais dīkstāves pabalsts.

Tāpat SM taujāts, vai tās rīcībā ir informācija par to jūrnieku sociālo aizsardzību, kuri ir nodarbināti uz ārvalstu kuģiem, kā arī, kādu atbalstu SM sniedz tiem jūrniecībā nodarbinātajiem, kuri vēlas no ārvalstīm atgriezties Latvijā.

"Šajos specifiskajos apstākļos valstij ir pienākums nodrošināt atbalstu un palīdzību ikvienam valstspiederīgajam. Vēlos iegūt pārliecību, ka jūrniecības nozarē nodarbinātie nav palikuši ārpus uzmanības loka", atklātajā vēstulē pauž Urbanovičs.

Pašnodarbinātie var saņemt dīkstāves pabalst par diviem mēnešiem, kuros tie nav guvuši ienākumus no saimnieciskās darbības, proti, laika periodā no 14.marta līdz 14.maijam, bet ne ilgāk kā spēkā ir valdības lēmums par ārkārtējo situāciju valstī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!