Foto: DELFI

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) pārbaudīs amatpersonu darbības tiesiskumu saistībā ar uzņēmuma "Rīgas satiksme" izsludinātā mikroautobusu pārvadājumu konkursa rezultātiem.

Šajā konkursā uzvarēja ar "Rīgas satiksmei" daļēji piederošās e-talona ieviesējfirmas "Rīgas karte" valdes locekli, partijas "Gods kalpot Rīgai" biedru Aleksandru Brandavu savulaik saistītā pilnsabiedrība "Rīgas mikroautobusu satiksme".

KNAB preses sekretārs Andris Vitenburgs teica, ka KNAB pārbaudīs publiskoto informāciju par "Rīgas satiksmes" iepirkumu saistībā ar pārvadājumu pakalpojumiem, tostarp amatpersonu rīcības tiesiskumu.

Rīgas mērs Nils Ušakovs ceturtdien žurnālistiem norādīja, ka minētajā konkursā piedalījās vairāk nekā viens pretendents, un tas nozīmē, ka gadījumā, ja pārējiem pretendentiem konkursa rezultāti šķiet negodīgi, viņi tos var pārsūdzēt Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB). To, vai šajā gadījumā nav saskatāms kāds interešu konflikts, Ušakovs atturējās vērtēt, jo tas neesot viņa kompetencē.

Jau ziņots, ka "Rīgas satiksmes" iepirkuma konkursā par pārvadājumiem mikroautobusu maršrutos uzvarējis ar Brandavu savulaik saistīts uzņēmums, kas šo pakalpojumu piedāvā sniegt par 25 miljoniem latu, neskaitot pievienotās vērtības nodokli, liecina ieraksts IUB interneta mājaslapā.

Konkursā pērn īsi pirms Ziemassvētkiem uzvarējušās pilnsabiedrības "Rīgas mikroautobusu satiksme" dalībnieki ir SIA "B-Bus" un tai pilnībā piederošās SIA "Sabiedriskais autobuss" un SIA "Vidlatauto", kā arī "B-Bus" vadītājam Vitālijam Komaram pilnībā piederošā SIA "FPK", liecina "Firmas.lv" dati.

Minēto četru firmu kopējais apgrozījums 2011.gadā bijis 1,19 miljoni latu.

Uzņēmums "B-Bus" savulaik bija pazīstams ar nosaukumu "Blagovest Tur", un tā līdzīpašnieks bija Brandavs. Patlaban kā "B-Bus" vienīgais īpašnieks reģistrēts Beļģijas uzņēmums "B-International".

Otrs pretendents, kas konkursā neuzvarēja, bija personu apvienība, kurā apvienojušies trīs pašreizējie pakalpojuma sniedzēji - SIA "Centība N", SIA "Blands" un SIA "DMK". "Šī pretendenta piedāvātā cena bija augstāka, taču iesniegtais piedāvājums neatbilda atklāta konkursa nolikuma prasībām," skaidroja Zaķis.

Brandavs atzīmēja, ka pagaidām neviens īsti nevar prognozēt, vai šī līguma slēgšana konkursa uzvarētājam vispār būs izdevīga, jo darījuma summa esot aprēķināta, vadoties pēc līdzšinējās pieredzes mikroautobusu pārvadājumu biznesā Rīgā, kas nebūt nav tā labākā. Brandavs gan vairākkārt uzsvēra, ka ir mazsvarīgi, kuram pieder konkrēts uzņēmums, jo galvenais ir, lai rīdziniekiem tiktu nodrošināti kvalitatīvi un profesionāli mikroautobusu pārvadājumu pakalpojumi.

Līgums ar konkursa uzvarētāju "Rīgas mikroautobusu satiksme" tiks slēgts uz pieciem gadiem. Tā parakstīšana notiks pēc iepirkumu likumā noteiktā nogaidīšanas termiņa beigām.

Patlaban par pārvadājumiem mikroautobusos noslēgti pagaidu līgumi, kā arī tika organizēts jauns iepirkuma konkurss, kura nolikuma izstrādāšana "Rīgas satiksmei" prasīja deviņus mēnešus. Dažādām sūdzībām apvītajā konkursā par paaugstināta servisa sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu jeb pārvadājumiem mikroautobusu maršrutos bija saņemti divi piedāvājumi. Pretendentam jānodrošina pakalpojuma sniegšana Rīgas pilsētas maršrutu tīkla daļā, ko kopumā veido 35 maršruti Rīgas pilsētā ar atšķirīgu kursēšanas intervālu atkarībā no noslogojuma.

"Rīgas taksometru parka" valdes priekšsēdis Leopolds Muižnieks uzskata, ka ar Brandavu saistītās "B-Bus" grupas kompānijas ir vienīgās, kas varēja riskēt uzvarēt "Rīgas satiksmes" (RS) konkursā par pārvadājumiem mikroautobusu maršrutos, jo īstenot šādu projektu "bez administratīvā atbalsta sastāvdaļas" vispār neesot reāli. "Viens no konkursā uzvarējušās pilnsabiedrības "Rīgas mikroautobusu satiksme" līdzīpašniekiem [caur Beļģijas uzņēmumu "B-International"] ir Aleksandrs Brandavs, un, iespējams, viņš ir visu pilnsabiedrības kompāniju īpašnieks," apgalvoja Muižnieks.

Muižnieks norādīja, ka Brandavs savulaik bija RS tirgzinības direktors, vēlāk - RS Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītājs, bet tagad ir valdes loceklis RS daļēji piederošajā SIA "Rīgas karte", kas konkursa uzvarētājiem piegādās e-talona nolasīšanas iekārtas. "Turklāt viņam ir savi cilvēki Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā un viņš atrodas ļoti labās attiecībās ar partiju "Gods kalpot Rīgai", tādējādi viņš varēs tirgot pats sev iekārtas par paša noteiktajām cenām un vienlaicīgi būs administratīvi aizsargāts no trijām pusēm - Rīgas domes, RS un Transporta komitejas. Kurš gan vēl, ja ne viņš? Būtībā konkursa nolikums citas iespējas nemaz nepieļāva. Lai viņiem veicas!" teica Muižnieks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!