Tuvojoties Saeimas vēlēšanām, Rīgā pie iespējas izvietot un apsaimniekot 250 reklāmas stendu uz 15 gadiem bez konkursa tikusi firma "Baltic Outdoor Company" (BOC) - nepilnu gadu vecs uzņēmums, kura īpašnieki ir ārzonā reģistrētas firmas un kura pārstāvji sakās par šo darījumu neko daudz nezinām, otrdien ziņo laikraksts "Diena".
Neņemot vērā amatpersonu neziņu, reklāmas stendu saraksts apstiprināts pilsētas attīstības departamentā, un jau tuvākajā laikā Rīgas ielās varētu parādīties pirmie noslēpumainās BOC aprūpētie reklāmas nesēji. Kā "Dienai" norādījis kādas vides reklāmas firmas pārstāvis, 250 trīsplakņu stendu to īpašniekiem augošajā vides reklāmas tirgū ļautu cerēt uz vairāk nekā miljonu ASV dolāru gadā.

Rīga pretim saņems reklāmas nodevu, taču citus labumus, piemēram pilsētas labiekārtošanu, kas līdz šim prasīta no citām reklāmas firmām, līgums neparedz. Domes un BOC līgumu, kas nonācis "Dienas" rīcībā, no pilsētas puses parakstījis mērs Gundars Bojārs.

Rīgas domes informācijas un sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājs Guntars Kukuls uzsver, ka BOC pie līguma ticis tīrā konkurences cīņā - pirms trim gadiem konkursā par tiesībām izvietot aptuveni 150 stendu Rīgas 800 gadu svinību vajadzībām uzvarējusi "Mediju aģentūra Alfa Centrs", no kuras vēlāk atdalījusies BOC.

Tiesa, tolaik stendi tā arī palika neuzstādīti - ieceri izjaukusi Valsts Kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija (VKPAI), norāda "Diena".

Tā kā uzņēmums stendus jau bija iegādājies un konkursā ieguldījis krietnus līdzekļus, dome izlēmusi tam izpalīdzēt un pērn līgumu pārslēgusi uz 15 gadiem, skaidro Kukuls.

VKPAI priekšnieks Juris Dambis atceras, ka tie bija ļoti lieli stendi, kas nevis informētu, bet aizsegtu vēstures pieminekļus, tādēļ uzstādīšana liegta. Pilsētas galvenais mākslinieks Atis Lūsis savukārt zina stāstīt, ka stendi, kurus jau tuvākajā laikā iecerējusi uzstādīt BOC, pašlaik vēl atrodas ārzemēs un būtu apgaismoti un Latvijā vēl neredzēti, tāpat pērn slēgtajā līgumā minēti 250, nevis 150 stendi.

To, ka trīs gadus vecais konkurss tikai nosacīti saistīts ar pērn slēgto līgumu, apstiprina arī Uzņēmumu reģistru apkalpojošās firmas Lursoft datu bāzē rodamā informācija - BOC amatpersonas un īpašnieki īsajā uzņēmuma pastāvēšanas laikā paguvušas nomainīties, un ar "Alfa Centru" to saista vien juridiskā adrese - Zaķusalas krastmala 3. Sabiedrības uzmanības centrā šī firma nonāca, kad atklājās, ka Latvijas televīzija bija pārdevusi "Alfa Centram" reklāmas laiku par izcili zemām cenām, un tādēļ no amata nācās atkāpties LTV ģenerāldirektoram Rolandam Tjarvem.

"Diena" raksta, ka "Alfa Centrs" viens no BOC īpašniekiem bija tikai uzņēmuma darbības pirmajos mēnešos - sākotnēji tam piederēja 55 BOC daļas, bet atlikušās 45 atradās kāda ASV Delaveras štatā reģistrēta ārzonas uzņēmuma "DownStar" LLC īpašumā. Pērn novembrī - nepilnu mēnesi pēc BOC un Rīgas domes līguma noslēgšanas - notikusi BOC īpašnieku maiņa: "Alfas Centra" vietu ieņēma cits ārzonas uzņēmums "GLOBETRANS LLC". Saskaņā ar "Lursoft" datiem, tajā pašā dienā BOC valdi atstājis "Alfas Centra" valdes priekšsēdis Lauris Špillers, kurš BOC vārdā parakstījis līgumu ar Rīgas domi. Viņa vietā stājās Urzula Pelne, kuru šā gada martā savukārt nomainīja jauna valdes priekšsēdētāja - Laine Zemīte.

Mēģinot sazināties ar BOC, izrādījiess, ka uzņēmumam, kas apņēmies izveidot reklāmas tīklu visā Rīgā, nav sava telefona, bet amatpersonas par firmas darbību neko daudz nezina.

Zvanot uz Alfas Centrā uzzināto it kā BOC telefona numuru, Dienai izdevās sazināties vienīgi ar firmas "Clear Channel Baltics & Russia AB" pastāvīgo pārstāvniecības tehnisko direktoru Mārtiņu Zvejnieku, kurš uz jautājumu, vai sazvanīta BOC, gan atbildēja apstiprinoši, taču par līgumu ar domi zināja vien teikt, ka paredzēts uzstādīt trīsplakņu stendus. Viņš arī nevarēja paskaidrot, kādām saitēm saistītas BOC un "Clear Channel Baltics & Russia AB".

"Šonedēļ neesmu lietas kursā," "Dienai" piektdien apgalvojusi Zemīte, piebilstot, ka viņai "nav ko teikt" un nekādus lēmumus viņa pati nepieņemot. Arī citus lēmumu pieņēmējus BOC valdes priekšsēde nevarēja nosaukt. Taču jau pirmdien viņa zināja stāstīt, ka pirmie stendi Rīgas ielās varētu parādīties jūnijā. Par BOC īpašniekiem - abām ārzonas firmām - Zemīte gan sīkāku informāciju nevarēja sniegt. Bijušais BOC valdes priekšsēdis Lauris Špillers savukārt norādīja, ka īpašnieku maiņa un noslēgtais līgums ir "uzņēmuma iekšējā lieta", nevēloties par to sīkāk izteikties.

Kā "Dienai" atklājis kādas vides reklāmas firmas pārstāvis, kurš savu vārdu nevēlējās izpaust, BOC par vienu stenda plakni mēnesī no reklāmdevējiem varētu prasīt ap 200 ASV dolāru. Tādējādi ar vienu trīsplakņu stendu mēnesī būtu iespējams gūt 600 dolāru, bet gadā - 7200. Tiesa, tas vēl nenozīmē, ka 250 stendi ļautu nopelnīt 1 800 000 dolāru - atsevišķas plaknes, visticamāk, nebūs noslogotas cauru gadu, tāpat uzņēmumam būs jāšķiras no reklāmas nodevas, kas atkarīga no vairākiem faktoriem - stenda novietojuma, lieluma un reklāmas tematikas.

Neko daudz par noslēpumaino BOC "Diena" neuzzināja arī citos vides reklāmas uzņēmumos - par nākamo konkurentu zināms vien, ka tas noslēdzis līgumu ar Rīgas domi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!