Foto: EPA/LETA
Indijā plānotā a/s "Latvijas kuģniecība" (LK) tankkuģa "Mar" sagriešana metāllūžņos raisījusi starptautiskus vides aizstāvju protestus, jo tas varētu saturēt toksiskas vielas.

Kuģi, kuru būvē izmantotas tādas toksiskas vielas kā azbests, bieži izpelnījušies vides aizstāvju uzmanību, un viņu protesti arī vainagojušies panākumiem. Piemēram, bijušais Francijas prezidents Žaks Širaks savulaik līdzīgā gadījumā bija spiests piekāpties "zaļajiem" un likt ar azbestu izklātajam, sagriešanai paredzētajam karakuģim "Clemenceau" no Indijas okeāna atgriezties Francijā.

Viena no senākajām Francijas vides aktīvistu organizācijām "Robin des Bois" aicina Latvijas valdību un Eiropas Komisiju sadarboties ar Indijas atbildīgajām iestādēm, lai gadījumā, ja arī kuģi ļautu izcelt krastā, tas tomēr tiktu nogādāts atpakaļ Latvijā vai kādā citā valstī bīstamo atkritumu iznīcināšanai, trešdien vakarpusē informēja organizācijā.

"Mar" 3.maijā ieradies pasaules kuģu sagriešanas industrijas centrā - Alangā, Indijas Gudžaratas štatā. Patlaban vēl tiekot vērtēts, vai ļaut kuģi izcelt krastā un sagriezt metāllūžņos.

Pēc "Robin des Bois" pārstāvju sniegtajiem datiem, Latvijas kompānijai piederošais tankkuģis satur 3,4 tonnas materiāla, kas ir piesārņots ar azbestu, un 1,2 tonnas materiāla, kas piesārņots ar polihlorēto bifenilu.

Abas šīs vielas tiek uzskatītas par toksiskām un bīstamām. Azbests tiek klasificēts kā pirmās kategorijas kancerogēnā viela, un tā izmantošana pasaulē tiek mazināta, daudzviet - jau aizliegta. Tas var izraisīt plaušu vēzi un citas respiratorās saslimšanas. Savukārt polihlorētie bifenili, kas tiek izmantoti, piemēram, elektroniskajos transformatoros un tiek uzskatīti par kancerogēniem, iekļauti Stokholmas konvencijas pasaulē aizliegto ķimikāliju sarakstā. Tie var bojāt cilvēku imūnsistēmu.

Toksiskas vielas, arī azbestu, var saturēt kuģa korpuss un aprīkojums, piemēram, izolācija materiāli, apstiprināja kāds vides speciālists Latvijā.

LK pārstāve Marita Ozoliņa-Tumanovska aģentūrai LETA apliecināja, ka kuģis "Mar" atrodas Indijā. Pēc viņas stāstītā, kuģis ir ar tukšiem kravas tankiem, un to paredzēts iznīcināt. LK rīcībā pagaidām nav informācijas par Francijas vides aktīvistu protestiem.

Arhīvs liecina, ka vides aizstāvji jau vairākkārt izcīnījuši aizliegumu sagriezt kuģus Indijā, jo tas radot nopietnus draudus videi un strādnieku veselībai. Lielākā daļa jūras kuģu beidz savu mūžu kuģu kapsētās Indijā, Bangladešā un Ķīnā, kur, pēc aktīvistu teiktā, tos sagriež metāllūžņos neaizsargāti strādnieki.

Bijušais Francijas prezidents Širaks savulaik lika ar azbestu izklātajam karakuģim "Clemenceau" atgriezties Francijā, tādējādi izbeidzot mēnešiem ilgo strīdu, kas nostādīja Francijas valdību ļoti neērtā situācijā, jo tā tika apsūdzēta piesārņojuma eksportēšanā uz jaunattīstības valstīm.

Tāpat, pirms četriem gadiem Indijas Gudžaratas štata vides aģentūra aizliedza ieiet valsts teritoriālajos ūdeņos sagriešanai nolemtajam Norvēģijas kruīza kuģim "SS Norway", jo tā konstrukcijas saturēja toksisko azbestu.

Alangā tiek iznīcināta lielākā daļa no pasaulē savu mūžu nokalpojušajiem kuģiem.

LK piederošais vidēja izmēra jeb "handy" segmenta tankkuģis "Mar" uzbūvēts 1990.gadā Hresonas kuģubūvētavā Ukrainā. Tas kuģo zem Libērijas karoga, liecina informācija LK mājaslapā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!