Latvijas ostu termināļi starptautiskajām prasībām atbilda jau uz 2004. gada 1.jūliju – kā tas paredzēts ISPS kodeksā. Latvijā ostu termināļu drošību kontrolē Latvijas Jūras administrācijas (JA) Kuģu un ostu aizsardzības inspekcija. Inspekcijas vadītājs Harijs Arnicāns apliecina, ka Latvijas ostas, tai skaitā Rīgas brīvosta, nodrošina starptautisko un Latvijas prasību ievērošanu savās teritorijās.
Pavisam Latvijā reģistrēti 84 ostu termināļi, no tiem 46 Rīgas brīvostā, un visi 46 atbilst ISPS un SOLAS prasībām.
EK (Eiropas Komiteja) noteikusi, ka līdz 2007. gadam direktīva par ostu aizsardzību jāievieš ne tikai ostu iekārtās, bet arī ostās kopumā – katrā ostā kā vienotā objektā. H. Arnicāns norāda, ka Rīgas brīvostā tiek gatavots plāns visas ostas kopīgajiem aizsardzības pasākumiem.
Vienlaicīgi Jūras administrācijas pilnībā atbalsta ieceri izveidot policijas struktūru, kas kontrolētu drošības ievērošanu ostu akvatorijas un tām pieguļošās teritorijās. Ostas policijas izveidošana ir katras valsts iekšējs jautājums, ko nereglamentē starptautiski dokumenti. Vairākās valstīs ostas policijas funkcijas pilda krasta apsardzes dienests.
Kā ziņots iepriekš, lai nodrošinātu drošību Rīgas ostā, ir jāizveido ostas policija, telekompānijas LNT raidījumā "900 sekundes" trešdien sacīja Ministru prezidents Aigars Kalvītis.
Premjers raidījumā norādīja, ka šobrīd osta netiek pietiekami apsargāta. Netiek stingri kontrolēti kuģi, kuri iebrauc ostā, jo savulaik likvidēta ostas policija. Lai gan kuģu piestātni apsargā vairākas apsardzes firmas, tomēr vienotas drošības sistēmas nav, uzsvēra Kalvītis.
Rīgas ostā jāpastiprina arī muitas kontrole, raidījumā teica Kalvītis. "Šie ir jautājumi, kas steidzami jārisina," uzskata premjers.
Jau ziņots, ka otrdienas valdība sēdē Kalvītis paziņoja, ka Latvijai saistībā ar nepietiekamo ostu drošības līmeni var draudēt lielas problēmas.
Politiķis informēja, ka delegācija no ASV, kas vērtējusi drošības stāvokli Rīgas pilsētā saistībā ar lielajiem pasākumiem, atzinusi, ka Rīgas Brīvostā nav drošības sajūtas.
Kalvītis uztraucās par to, ka informācija par nedrošo situāciju ostā var nonākt Eiropas Komisijas ausīs un Latvijai būs grūtāk pierādīt, ka tā tiek galā ar saviem pienākumiem.